بیان توأمان زشتی‌ها و زیبایی‌های جنگ در موزه انقلاب و دفاع مقدس
کد خبر: 1382434
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۸
رضایی عنوان کرد:

بیان توأمان زشتی‌ها و زیبایی‌های جنگ در موزه انقلاب و دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به لزوم بیان حقایق هشت سال جنگ تحمیلی گفت: زشتی‌ها و زیبایی‌های جنگ باید در کنار یکدیگر در موزه انقلاب و دفاع مقدس بیان شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در آئین گردهمایی مدیران و مجریان جمع‌آوری تدوین محتوا برای پژوهش‌های موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که از صبح امروز، 12 اسفند در برج میلاد در حال برگزاری است، با تأکید بر اینکه دفاع مقدس باعث ظهور ارزش‌های اسلامی شد، گفت: باید این ارزش‌ها جاودانه بماند.

وی ادامه داد: هشت سال جنگ تحمیلی از تاریکی‌ها پرده برداشت و باعث شد که مردم ایران در آئینه حقیقت، وجود خود را به جهانیان نشان دهند. این جنگ قامت بلند جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت.
رضایی با اشاره به اینکه در فواصل مختلف جمهوری اسلامی نشان داد قابلیت دفاع از سرزمین ایران را دارد، گفت: در جنگ‌های سیصد سال گذشته، ایران همانند برفی آب شد، اما دفاع مقدس و انقلاب اسلامی سدی بلند در برابر دشمنان ایجاد کرد.
وی افزود: بسیاری سعی دارند که جنگ را سیاه جلوه دهند و این مسئله را مطرح می‌کنند که «امام جام زهر را نوشید». باید بگویم اگر پشت امام و رهبر حرکت کنیم، کسی نمی‌تواند ضربه‌ای به ما بزند. همه کشورها از صدام حمایت می‌کردند، اما جمهوری اسلامی ایران با توکل به خدا و تبعیت از رهبری توانست در این جنگ سربلند و پیروز شود.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه رژیم بعث عراق در طول هشت سال جنگ تحمیلی همه استانداردها و قواعد نظامی بین‌المللی را زیر پا گذاشت، گفت: عراق در این جنگ هر چه در توان داشت به کار بست تا نظام اسلامی را به زانو در بیاورد، حتی در این مسیر از سلاح‌های ممنوعه استفاده کرد و دست به جنایت علیه بشریت زد. به طوری که به عنوان مثال در عملیات والفجر 8 در یک شهر، 5 هزار نفر از بمب‌های شیمیایی عراق مسموم شدند.
وی یادآور شد: قطعاً دفاع مقدس بدخواهان و دشمنان زیادی دارد که سعی می‌کنند در این مقطع تاریخی چهره‌ دفاع مقدس را در اذهان عمومی خدشه‌دار کنند، اما احداث موزه دفاع مقدس سدی در برابر بدخواهی دشمنان است. این موزه راه سعادت را برای ما تداعی می‌کند.
رضایی با تأکید بر رعایت صداقت در بیان واقعیت‌های دفاع مقدس تصریح کرد: در این موزه باید در کنار پیروزی‌هایی که داشتیم شکست‌ها را نیز به تصویر بکشیم تا این موضوع برای نسل جوان و نسل‌های بعد ملموس‌تر و واقعی‌تر باشد. 
وی اذعان کرد: ما در هشت سال جنگ به هیچ وجه از سلاح‌های ممنوعه استفاده نکردیم، لذا باید در موزه، همه زشتی‌ها و زیبایی‌ها و معایب جنگ در کنار یکدیگر نشان داده شوند. کار حوزه دفاع مقدس کار زینبی(س) است و دشمنان نمی‌خواهند که آنچه که در جنگ رخ داده نمایش داده شود، پس این اقدام در مقابل آنها ایستادگی می‌کند.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در قالب اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: امروزه جنگ تمام‌عیاری علیه اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به راه افتاده است. برای نجات از این اوضاع ما تمامی مسیرهایی را که لیبرال‌ها و سوسیالیست‌ها رفتند طی کردیم، ولی باز هم به نتیجه نرسیدیم. راه توسعه اقتصادی ما در انقلاب و دفاع مقدس نهفته است.
وی اذعان کرد: این موزه یک مبارزه اعتقادی است که باید در برپایی آن چند نکته را مورد توجه قرار داد. مهمترین آن جامعیت و کامل بودن موزه است. در این موزه باید حقیقت‌های جنگ به طور کامل بیان شود؛ همچنین باید همه اقشار مردم مورد توجه قرار گیرند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه تضعیف نیرو پذیرفته نیست، تصریح کرد: حقایق و حوادث جنگ باید به گونه‌ای بیان شوند که برای نسل‌های آینده به ویژه نیروهای مسلح 50 سال آینده الهام‌بخش باشند. اساس کار این موزه تبلیغاتی است؛ لذا باید در آن از ابزارهای هنری و تبلیغاتی بهره برد.
وی یادآور شد: کارکرد این موزه باید به نحوی باشد که برای همه اقشار جامعه اعم از نظامیان، روحانیون، دانشمندان و هنرمندان الهام‌بخش باشد. در این موزه باید ارزش‌های ایثار و شهادت در اولویت قرار گیرند و با بهره‌گیری از نوآوری و نبوغ، این ارزش‌ها در جامعه ترویج داده شوند.
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح عملکرد ارتش در هشت سال دفاع مقدس پرداخت و گفت: ارتشی که پیش از انقلاب با ناخالصی مواجه بود و کسی فکر نمی‌کرد که حتی در آن دوران، ارتشی‌ها قرآن بخوانند، در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی تحولی بزرگی را صورت داد. حقایق جانفشانی‌های ارتشی‌ها و سپاهیان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس باید در این موزه ترسیم شود.
وی با بیان اینکه شهادت‌طلبی، معنویت، نوآوری و نبوغ در صدر اسلام، حادثه کربلا و دفاع مقدس با یکدیگر جمع شده‌اند، اذعان کرد: این موزه زیبایی‌های جنگ را به تصویر می‌کشد. یکی از این زیبایی‌ها قرآن صیاد شیرازی است که در آن قرار خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان خود به دست‌نوشته‌های فرماندهان گردان‌ها اشاره کرد و افزود: در جنگ تحمیلی شاهد سطح‌بندی فرماندهان به صورت‌های مختلف بودیم. ما باید خاطرات جنگ را مکتوب کنیم. هنوز هم بسیاری از افراد از نگارش خاطرات جنگ در هراس هستند. این وضع باید اتمام یابد و تمام خاطرات مکتوب شود.

captcha