نخبه‌پروری، فرهنگی که به فراموشی سپرده شده است
کد خبر: 1399215
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۱

نخبه‌پروری، فرهنگی که به فراموشی سپرده شده است

گروه اجتماعی: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه نخبه‌پروری را میتوان فرهنگی نامید که به فراموشی سپرده شده است، اظهار کرد: آنچه که در اسلام به آن تأکید شده تربیت عالم و انسان‌های وارسته است.


حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق ‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، درباره نخبه‌پروری در اسلام گفت: آنچه که در اسلام به آن تأکید شده تربیت عالم و انسان‌های وارسته است.



وی با اشاره به اینکه در روایات زیادی بر سوق دادن افراد به سمت معرفت، علم و اخلاق تأکید شده است، اظهار کرد: در حقیقت دانش سرمایه‌ کسب و کار نیست، علم امر مقدس و دارای منزلت رفیع است، پس دانشمند کاری نکند که با منزلت علم سازگار نباشد.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه استاد نیز با احترام به شاگردان خود زمینه پیشرفت آنها را فراهم می‌کند، عنوان کرد: استاد دلسوز به آراء شاگردان خود توجه می‌کند و از این طریق به آنها اعتماد بنفس میبخشد و این عمل موجب رشد افکار و امیدواری شاگردان می‌شود.



شاگردپروری ابزاری برای رسیدن به اهداف متعالی است



عبدالرزاق ‌نژاد افزود: ائمه(ع) افراد را برای سفیران هدایت تربیت می‌کردند تا به علم و معرفت برسند و در حقیقت شاگردپروری ابزاری برای رسیدن به اهداف متعالی و سعادت انسان‌ها است.



وی اظهار کرد: اسلام تنها انسان را به فراگیری علم در زمینه دین دعوت نکرده است بلکه او را به یادگیری علومی مانند انسان شناسی(پزشکی)، زیست‌شناسی، روانشناسی و... نیز دعوت کرده است که در این زمینه‌ها نیز شاگردانی چون زکریای رازی، ابن سینا و... تربیت یافته‌اند.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه تربیت افرادی عالم به نگرش انسان‌ها برمی‌گردد، بیان کرد: امروزه بسیاری از انسان‌ها علم را تنها برای رفاه و رسیدن به مادیات بیشتر می‌خواهند نه رسیدن به درجات عالی.



تعلیم و تزکیه در اسلام مقارن و ملازم هم‌دیگرند



وی استادان و عالمان را تأثیرگذارترین افراد در نگرش انسان‌ها دانست و ادامه داد: تعلیم و تزکیه در اسلام مقارن و ملازم هم‌دیگرند، از این‌رو استادان باید سعی در رشد معنوی شاگردان همگام با ترقی علمی آنان داشته باشند.



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ابراز کرد: بی‌توجهی برخی از مسئولان نسبت به نخبگان باعث دلسرد شدن آنها نسبت به فراگیری علم می‌شود و ممکن است آنها را به سمت دیگری سوق دهد.



عبدالرزاق‌‌نژاد گفت: بسیاری از شاگردانی که نام آنها در تاریخ اسلام به ثبت رسیده چون شیخ بهایی و دیگر علما برای رسیدن به درجات عالی متحمل سختی شدند که متأسفانه انسان‌های امروز به‌دنبال راحتی هستند نه علم واقعی.



وی بیان کرد: امروزه باید نخبه‌پروری در کشور ما نهادینه شود واین کار مستلزم تلاش تمام افراد جامعه اعم از مسئولان و به‌ویژه خانواده‌ها است.

captcha