حاشیه‌ایی شدن حقیقت ازدواج در سایه نگاه ابزاری به آن
کد خبر: 1410964
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸

حاشیه‌ایی شدن حقیقت ازدواج در سایه نگاه ابزاری به آن

گروه اجتماعی: امروزه نگاه اکثر افراد به ازدواج از مسیر اصلی آن دور شده است و شاهد این مدعا نیز بالا رفتن آمار طلاق در جامعه است، هدف بنیادی ازدواج، رسیدن به آرامش و کمال ذکر شده و نگاه ابزاری به این امر باعث به‌وجود آمدن مشکلات زیادی شده است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، ازداوج حقیقتی است که اگر به آن پی ببریم آرامش خاطر و روان را برای هر فردی به ارمغان می‌آورد؛ چراکه از فطرت انسان سرچشمه می‌گیرد و این امر به اندازه‌ای مهم است که با انجام آن، نیمی از دین انسان کامل می‌شود.



بنابراین اگر در این امر مقدس تسریع شود فواید بسیاری را برای انسان دارد و اگر آن را به تأخیر اندازیم زمینه‌ساز فساد و ناهنجاری در جامعه چون فساد جنسی و غریزی می‌شود، فسادی که آثار نامطلوب در جامعه و به‌ویژه بر روی خود فرد دارد.



ازدواج علاوه بر اینکه از فساد در جامعه جلوگیری می‌کند باعث می‌شود فرد برای آینده خود برنامه و هدف داشته باشد و در حقیقت انسان ازدواج می‌کند تا به کمال برسد اما امروزه کمال را جوانان به‌گونه‌ای دیگر می‌بینند! کمال را در زیبای همسر و ثروت داشتن او می‌بینند، درست است که زیبایی و ثروت مهم است اما نه به اندازه‌ای که ایمان و اخلاق شریک زندگی مهم است.



براساس آیه 21 روم، خداوند می‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ و یکی از نشانه‌های لطف الهی این است که برای شما از جنس خودتان، جفتی(و همسری) بیافرید که در بر او آرامش یابید و با هم انس گیرید و میان شما، مهربانی برقرار ساخت. به یقین، در این نعمت برای مردمی که می‌اندیشند، نشانه‌هایی است».



پایه‌های زندگی را پول و ثروت نمی‌سازد!



بنابراین آنچه که مهم است مهربانی و محبت نسبت به یکدیگر است؛ چراکه زیبایی و ثروت لحظه‌ای است و بعد از مدتی انسان به این موضوع پی می‌برد که پایه‌های زندگی را پول و ثروت و... نمی‌سازد بلکه فضایل اخلاقی دو طرف، آن را می‌سازد پس باید نگاهمان را به ازدواج تغییر دهیم، ازدواج فقط این نیست که چند صباحی را با یک نفر زندگی می‌کنیم و بعد هم تمام، بدانیم همین چند صباح، عمر ماست که می‌توانیم به اوج کمال برسیم.





حجت‌الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره حقیقت ازدواج، با اشاره به اینکه هیچ انسانی به تنهایی کامل نیست، گفت: فرد برای کامل شدن و جبران کمبودهای خود به‌دنبال شخصی است که در کنار او علاوه بر آرامش و احساس امنیت بتواند به کمال برسد.



وی با بیان اینکه زن و مرد هر دو به یکدیگر نیاز دارند و این‌طور نیست که تنها مرد به زن نیاز داشته باشد و بالعکس، اظهار کرد: به‌وسیله ازدواج کانون خانواده تشکیل می‌شود که هم بقای نسل و هم جایگاه ارزشمند خانواده در آن تعریف می‌شود. 



یکی از دلایل در حاشیه قرار گرفتن حقیقت ازدواج، نوع نگاه افراد است



عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از دلایل در حاشیه قرار گرفتن حقیقت ازدواج را نوع نگاه افراد به آن دانست و عنوان کرد: امروزه نگاه افراد به ازدواج یک نگاه غریزی و شهوانی است نه یک نگاه هدفمند که همان رسیدن به آرامش و کمال است و یکی از دلایل بالا بودن آمار طلاق همین نگاه ابزاری به ازدواج است.





عبدالرزاق نژاد با اشاره به اینکه یکی دیگر از ثمرات ازدواج بقای نسل است، افزود: بنابراین تولید نسل از اهمیت بالایی برخوردار است و در حقیقت از این طریق کانون خانواده تقویت و میان زن و مرد پیوندی محکم برقرار می‌شود.



وی اظهار کرد: از طریق آموزش و تبلیغات می‌توان جوانان را با حقیقت ازدواج آشنا کرد؛ بنابراین مبلغان دینی باید مسائل مربوط به ازدواج را در برنامه‌های خود بگنجانند و آموزه‌های آن را به نسل جوان منتقل کنند و هم‌چنین خانواده‌ها می‌توانند زمینه‌ساز ازدواجی راحت برای فرزندان خود باشند.



بسیاری از جوانان در ازدواج‌های خود به بیراهه می‌روند



محمدجواد جعفری، مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا،  با اشاره به اینکه ازدواج یکی از مراحل مهم در زندگی انسان است، اظهار کرد: اهمیت این امر به‌گونه‌ای است که در سلامت جسمانی و روان‌شناختی انسان تأثیر دارد و در حقیقت، ازدواج برای پاسخ گفتن به نیازهای روحی، عاطفی و جنسی انسان است و موجب می‌‌شود که دختر و پسر مسئولیت‌پذیر و مستقل شوند.



وی با بیان اینکه بسیاری از جوانان در ازدواج‌های خود به بیراهه می‌روند، گفت: دلیل بیراهه رفتن آن‌ها این است که هدف خود را از ازدواج مشخص نکرده‌اند و بدون برنامه پیش می‌روند و هم‌چنین در این راستا به توصیه‌های بزرگترها توجهی نمی‌کنند و ساده از کنار آن عبور می‌کنند.





کوچه و خیابان جایی برای همسریابی نیست



این مشاور خانواده عنوان کرد: امروزه بسیاری از جوانان در کوچه وخیابان به‌دنبال یافتن همسر خود هستند و غافل از اینکه کوچه و خیابان جایی برای همسریابی نیست و این ازدواج‌ها موفقیتی ندارند؛ چراکه در این مکان‌ها فرد جلوه‌های خوب خود را در معرض دید می‌گذارد.



جعفری با بیان اینکه عدم شناخت واقعی در مورد همسر، منجر به مشکلاتی در آینده می‌شود، عنوان کرد: بنابراین اگر فرد تنها به دیدار در کوچه و خیابان اکتفا کند ازدواجی ناکام دارد؛ چراکه جنبه‌های منفی فرد را ندیده است.



وی ادامه داد: یکی از دلایلی که باعث اوج گرفتن طلاق در افراد می‌شود عدم تحمل آن‌ها نسبت به تفاوت‌های یکدیگر است که ممکن است در زندگی بسیاری از افراد در همان آستانه اول زندگی بروز پیدا کند؛ بنابراین چون بسیاری از افراد نمی‌توانند ویژگی‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کنند هرچه جلوتر می‌روند با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوند، اگر افراد آستانه صبر و تحمل خود را بالا ببرند پیوند آن‌ها محکم‌تر می‌شود.



این مشاور خانواده با اشاره به اینکه ازدواج یک پیوند زناشویی دائمی و عمری است، گفت: افراد باید قبل از ازدواج یک تعریف از این امر داشته باشند و هدف خود را مشخص کنند و در این راستا از افراد قابل اعتماد و دانا راهنمایی بگیرند.





جعفری با بیان اینکه زن و مرد باید متناسب با یکدیگر باشند، افزود: افراد باید به مواردی چون هم‌خوانی سنی، تحصیلی، موقعیت اجتماعی، وضعیت مالی، هم‌خوانی نگرش دینی، نیازها و خواسته‌ها و حتی وضعیت ظاهری توجه داشته باشند.



والدین ازدواج را آسان بگیرند



وی با بیان اینکه والدین باید ازدواج را آسان بگیرند، گفت: والدین باید امکانات لازم را برای ازدواجی راحت در نظر بگیرند و با چشم وهم‌چشمی‌های خود ازدواج جوانان زا به تأخیر نیندازند؛ چراکه در بسیاری از موارد سخت‌گیری‌های بی‌مورد خانواده‌ها به تأخیر افتادن این امر دامن می‌زند.



این مشاور خانواده با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از خانواده‌ها از اینکه جوانشان چگونه غرائز جنسی را کنترل می‌کند، غافل هستند، اظهار کرد: بنابراین این بی‌خیالی افراد یک آفت برای ازدواج جوانان است، در این صورت خانواده‌ها باید در امر ازدواج تعجیل کنند تا مبادا یک جوان از راه غیر اخلاقی به نیازهای جنسی خود پاسخ دهد.

captcha