آموزه‌های اخلاقی، در حل اختلافات اجتماعی حرف اول را می‌زنند
کد خبر: 1418291
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
معاون برنامه‌ریزی دادگستری‌کل زنجان:

آموزه‌های اخلاقی، در حل اختلافات اجتماعی حرف اول را می‌زنند

گروه اجتماعی: اگر آموزه‎های اخلاقی و دینی را به درستی در سطح جامعه اجرا کنیم بخش عمده مشکلات، قابل حل بوده و از آن‌جایی که اخلاق در حوزه خانواده و زیست شهری حرف نخست را می‎زند، نباید انتظار داشته باشیم که همه جا اقدامات قضائی راهگشا باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، مهدی خسروی، معاون برنامه‌ریزی دادگستری‌کل استان زنجان، پیش از ظهر امروز، 26 خردادماه، در نشست خبری خود با اصحاب رسانه‎های استان، گفت: خبرنگاران و رسانه‎ها چشم تیزبین جامعه هستند که نقش روشن‌گری را ایفا کرده و با انعکاس نقاط ضعف و قوت اداره کشور به مردم و خادمان آن‎ها در مناصبت دولتی، خدمت می‎کنند.
وی با یادآوری این سخن مقام معظم رهبری که فرمودند «قوه قضائیه باید سالم و کارآمد باشد»، ادامه داد: در راستای اجرای این فرامین، حوزه معاونت برنامه‌ریزی دادگستری در استان‎ها تشکیل شد تا به کارآمدی و ملجأ بودن قوه قضائیه، جامه عمل بپوشاند.
معاون برنامه‌ریزی دادگستری‌کل استان زنجان با بیان این‌که تا پایان سال 92، 999 هزار و 5 پرونده قضایی در سطح استان زنجان پالایش و ساماندهی شده است، افزود: در این طرح برخی از پرونده‎ها الکترونیکی شده و برخی دیگر امحاء شده‎اند.

اجرای طرح دادرسی الکترونیکی در زنجان
خسروی با اشاره به اجرای طرح دادرسی الکترونیکی توسط این حوزه، عنوان کرد: اگر این مهم به صورت جامع فراهم شود، مراجعات مردمی، هزینه‎های رفت و آمد و ترافیک شهری هم ساماندهی می‌شود.
وی تدوین نسخ سالیانه بهره‌وری عملکرد قضایی، کاهش زمان رسیدگی و مدیریت پرونده‎های‌ ورودی را از دیگر مواردی برشمرد که توسط این حوزه صورت پذیرفته است.
این مقام مسئول به مقایسه 10 اتهام نخست در کشور و استان، در اسفندماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در استان ضرب و جرح و توهین، رتبه‏‌های نخست اتهامات را به خود اختصاص داده است، درحالی که در کشور این دو جرم، رتبه 2 تا 3 را دارا هستند.
خسروی مطالبه طلب را بیشتین مطالبه از نظر فراوانی در فروردین امسال در مراجع قضایی کشور عنوان کرد و یادآور شد: وجه چک، طلب، مهریه، طلاق توافقی، درخواست صدور اجرائیه کارگری از جمله مطالبات استان در فروردین 93 بوده است که میزان این موارد در ماه‎های مختلف سال متفاوت است.

بخش قابل توجهی از مشکلات ما حقوقی نیستند
معاون برنامه‌ریزی دادگستری‌کل استان زنجان با تأکید بر این‌که بخش قابل توجهی از مشکلات ما حقوقی نیستند، افزود: عمده مشکلات مردم مربوط به حوزه‌های تربیتی و روابط اجتماعی است که پاسخ آن به طبع قضایی نبوده و اجتماعی است.
این مقام مسئول عنوان کرد: اگر آموزه‎های اخلاقی و دینی را به درستی در سطح جامعه اجرا کنیم بخش عمده مشکلات قضایی، قابل حل است که اخلاق در حوزه خانواده و زیست شهری حرف نخست را می‎زند و نباید انتظار داشته باشیم که همه جا اقدامات قضائی راهگشا باشد.
وی در پایان با بیان این‌که دروغگویی، سرمنشأ همه خطایا است، اضافه کرد: همان‌طور که ائمه اطهار(ع) می‎فرمایند «النجاة‌ فی الصدق: رستگاری در راستگویی است» اگر همین یک نکته را پیشه اعمال خویش قرار دهیم به طور قطع شاهد اتفاقات جدی در این حوزه خواهیم بود.

captcha