عملکرد برخی مرجع‌نماهای عراق در دامن زدن به اختلافات، خطر بزرگی است
کد خبر: 1421229
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۲
کارشناس مسائل منطقه‎ای:

عملکرد برخی مرجع‌نماهای عراق در دامن زدن به اختلافات، خطر بزرگی است

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی دانشگاه امام ‎حسین(ع) عملکرد غلط برخی مرجع‌نماها در عراق و دامن زدن آنان به اختلافات شیعه و سنی در این برهه را خطر بسیار بزرگی برای اسلام دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، مهدی فیروزکوهی، کارشناس مسائل منطقه‎ای امروز، 1 تیر در مراسم بزرگداشت روز بسیج اساتید در دانشگاه تبریز، منطقه خاورمیانه را آبستن حوادثی دانست که به‎طور حتم قدرت جدید منطقه از دل آن رویدادها بیرون می‌آید و اظهار کرد: جهان امروز مستعد زایش قدرت‎های جدید است؛ لذا قدرت‏‌های منطقه‎ای چون ایران، نقش بسیاری در این برهه از تاریخ ایفا می‌کنند.
وی با بیان اینکه گروه‏‌های تروریستی درصدد حمله و هجوم به کشور سوریه بودند، افزود: این آرزوی آنان با پیروزی بشار‌اسد که 84 درصد آرای انتخابات را کسب کرد، موجب شکست افراطی‎گراها و ایجاد حس جبران ناکامی‌هایشان در سرزمین عراق شد.
‌عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با تشریح علل وقوع بحران عراق گفت: دستاوردهای نوری مالکی حوزه قدرت مسعود بارزانی را تحت تأثیر قرار داد و کردها به ائتلاف با نوری مالکی مجاب شده و در 4 سال گذشته نوری مالکی دولت خود را با موفقیت جلو برد؛ ولی عقده‌ بارزانی از این حرکت نوری مالکی، در این روزها ظاهر شده است.
وی ادامه داد: آمریکایی‎ها هوشمندانه از قانون بعثی‏‌زدایی جلوگیری کردند و هم اینکه مشاهده می‎کنیم جریان بعثی عراق با برنامه و سازماندهی برای دولت عراق دردسر ساز شده است، به این علت است.
فیروزکوهی با اشاره به تشویش روانی حاکم بر منطقه اضافه کرد: عملکرد غلط برخی مرجع‌نماها در عراق و دامن زدن آنان به اختلافات شیعه و سنی در این برهه خطر بسیار بزرگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام ‎حسین(ع) اظهار کرد: ضرورت پذیرش اصل ولایت ‏فقیه نیز در اینجا مشخص می‎شود؛ چرا‌که با پذیرش آن در دستگاه مرجعیت هر کسی ساز مستقل نمی‏‌زند و نیروها حول محور دستورات ولی امر مسلمین متمرکز می‎شوند.

captcha