نگذاریم پیمان اخوت و برادری به دست فراموشی سپرده شود
کد خبر: 1459342
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند:

نگذاریم پیمان اخوت و برادری به دست فراموشی سپرده شود

گروه اجتماعی: یکی از سنت‌هایی که از دیرباز در عید غدیر مورد توجه مردم قرار می‌گرفته و اکنون کم‌کم به دست فراموشی سپرده می‌شود، سنت حسنه پیمان برادری یا عقد اخوت است، پیمانی که پیامش به معنای محترم شمردن حقوق یکدیگر است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، واقعه غدیر حادثه‌ای تاریخی نیست که در کنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود، غدیر یک نام نشانه و رمزی است که از تداوم خط نبوت حکایت می‌کند.



حجت‌الاسلام هادی شهاب، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایکنا، با بیان اینکه حدیث غدیر اوج تثبیت ولایت امیرمومنان علی(ع) است، گفت: پیامبر(ص) در خطبه غدیر بعد از آوردن سه مقدمه، دست حضرت علی(ع) را بلند کردند و فرمودند «هرکس من مولای او هستم علی مولای او است».



وی با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام با این کار عصمت مطلقه امام علی(ع) را به جهانیان ثابت کرد، ادامه داد: وهابیون با دروغگو خواندن راویان حدیث غدیر می خواهند این روز را از تاریخ محو کنند.



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به باور علمای اهل سنت مبنی بر اینکه اگر روایتی را هفت یا هشت نفر نقل کنند روایت متواتر است، بیان کرد: بیش از 100 تن از صحابه پیامبر(ص) حدیث غدیر را نقل کرده‌اند.



شهاب اظهار کرد: حضرت محمد(ص) در روز غدیر نام تمامی ائمه را به ترتیب تا امام زمان(عج) بیان کردند و به مردم گفتند که اگر به ائمه و کتاب خدا تمسک بجویند هرگز دچار گمراهی نمی‌شوند.



وی ایمان، انسانیت و استوار بودن بر سر بیعت را از نشانه‌های انسان مؤمن ذکر کرد و افزود: مقام امامت مقامی است که به انسان ها نمی‌رسد و انتصاب امام همانطور که انتصاب حضرت ابراهیم(ع) به وسیله خود خداوند اتفاق افتاد انجام می‌شود و کسی به دلیل مقام عصمت به‌جز خداوند قدرت تشخیص و انتصاب امام را ندارد.



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند غدیر را سند حقانیت شیعه دانست و افزود: براساس حدیث غدیر می‌توان به قرائت نادرست وهابیان از اسلام پاسخ گفت و محور فعالیت ما طرح امیرمؤمنین به‌عنوان عامل وحدت در بین مسلمانان است.



وی با تأکید بر اینکه یکی از سنت‌هایی که از دیرباز در عید غدیر مورد توجه مردم قرار می‌گرفته و اکنون کم کم به دست فراموشی سپرده می شود، سنت حسنه پیمان برادری یا  عقد اخوت است، عنوان کرد: پیام عقد اخوت در بین برادران به معنای این است که حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.



عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با اشاره به هجمه‌های عظیمی که امروزه علیه مقدسات اسلام شکل گرفته، گفت: تبیین فلسفه غدیر و آموزه‌های غدیر ضرورتی است که باید در داخل و خارج کشور به آن پرداخته شود.



شهاب از خطبه غدیر به‌عنوان سند جاودانگی دین مبین اسلام یاد کرد و با تأکید بر ضرورت تبیین پیام واقعه غدیر در بین نسل جوان اظهار کرد: هیچ فردی نمی‌تواند منکر حدیث غدیر باشد و همه علمای اهل سنت بر حقانیت این حدیث صحه گذاشته‌ و قریب به 120 راوی آن را روایت کرده‌اند.



ضعیف بودن اکثریت مردم جامعه به‌ویژه نسل جوان در حوزه مباحث دینی و اعتقادی



وی گفت: متأسفانه امروزه اکثریت مردم جامعه به‌ویژه نسل جوان در حوزه مباحث دینی و اعتقادی ضعیف هستند و روز عید غدیر و دهه امامت و ولایت بهترین فرصت نسبت به تقویت اعتقادات دینی و شناساندن مسائل توحید، نبوت و امامت به مردم و نسل جوان جامعه است.



حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تخصص تبلیغ خراسان جنوبی نیز درباره رخداد واقعه غدیر گفت: واقعه غدیر یک رویداد مهم در تاریخ اسلام است که بعد از ادای آخرین مراسم حج پیامبر(ص) و در حین بازگشت آن حضرت در جمع کثیری از حجاج در سرزمینی بین مکه و مدینه اتفاق افتاد.



وی با اشاره به اینکه هر پیامبری طبق قانون شریعت بعد از خود باید وصی و جانشین داشته باشد، یادآور شد: پیامبر اسلام نیز طبق دستور خداوند دست علی(ع) را در بین هزاران حاجی که هر کدام از گوشه و کنار دنیای اسلام نمایندگی می‌کردند بلند کرد و به عنوان ولی و سرپرست بعد از خود معرفی کرد. 



کارشناس تخصص تبلیغ خراسان جنوبی متذکر شد: پیامبر اسلام با ابلاغ پیام وحی الهی سرنوشت مسلمانان را بعد از خود تعیین کرد و با منصوب نمودن علی(ع) به عنوان رهبر، محور و مرکز ثقل جامعه، رسالت خود را تکمیل کرد. 



ثواب روزه گرفتن در روز غدیر برابر 100 بار حج و عمره است



هاشمی ادامه داد: از جمله اعمالی که در روز عید غدیر بر مسلمانان سفارش شده روزه گرفتن است، ثواب روزه گرفتن در این روز برابر با 100 بار حج و عمره است و در روایتی کفاره 60 سال گناه دانسته‌اند.



وی بیان کرد: مسئله خلافت و امامت امیرالمومنین علی(ع) تصمیمی از جانب پیغمبر نبود بلکه هدایت الهی و دستور خداوند بود تا حرکت اسلامی تعمیق یابد و سمت‌گیری ولایی پیدا کند.



کارشناس تخصص تبلیغ خراسان جنوبی با تأکید بر به توجه به بصیرت افزایی در نسل جوان جامعه بیان کرد: باید برای افزایش معلومات مردم و نسل جوان که آینده‌ساز این مملکت هستند در مورد زندگی معصومین(ع) کارهای تحقیقاتی و مطالعاتی انجام شود.



هاشمی دید و بازدید و اطعام نمودن برادران با ایمان را از دیگر ویژگی‌های ایام عید به ویژه عید سعید غدیر دانست و بیان کرد: در روایات آماده است که در این روز برادران مؤمن به یکدیگر رسیدند این روز را به یکدیگر تبریک و تهنیت بگویند و شکر خدا را به جا آورند که آنان را از متوسلین و پیروان حضرت علی(ع) قرار داده است.



دیدار با خانواده سادات و ادای احترام به آنان



وی با اشاره به اینکه خانواده سادات در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، افزود: به همین دلیل یکی از رسوم قابل توجه مردم در شب و روز عید غدیر، دیدار با خانواده سادات و ادای احترام به آن‌هاست.



کارشناس تخصص تبلیغ خراسان جنوبی خطبه غدیر را مملو از نکات راهبردی برای زندگی امروز دانست و افزود: جوانان طلایه‌داران و حافظان اصلی پیام غدیر هستند و بارها نیز این موضوع را اثبات کرده‌اند اما آن‌طور که باید اهمیت غدیر برای آن‌ها بیان نشده است.



هاشمی با بیان اینکه مهمترین عنصر دین اسلام امامت و رهبری است، افزود: دشمنان درصدد انحراف جوانان ما هستند و از هر حربه‌ای برای منحرف کردن جوانان ما بهره می‌گیرند تا بتوانند به اهداف شوم خود برسند.



وی با بیان اینکه پیامبر(ص) 50 آیه قرآن کریم را در خطبه غدیر بیان می‌کنند که به عنوان یک رویکرد قرآنی می‌تواند برای تمام جهان اسلام محور قرار بگیرد، افزود: پیامبر در فرازی از خطبه غدیر می‌فرمایند: «ابلاغ و رساندن پیام و خطبه غدیر بر همه به ویژه بر پدران واجب است که در خانه‌هایشان این خطبه را به فرزندانشان منتقل کنند».



حجت‌الاسلام مهدی عباسی، کارشناس امور قرأنی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) پس از مرگ عثمان می‌دانستند مردم به سراغ ایشان خواهند رفت، گفت: امام علی(ع) در خطبه شعشعیه که از خطبه‌های مهم ایشان در نهج البلاغه آمده است فرمود‌ اند که سیل هجوم مردم مرا ترساند و هنگام هجوم مردم آستین لباسم کنده شد و نزدیک بود حسین و حسن (ع) زیر دست و پاها له شوند که اگر اقبال عمومی مردم و مسیولیتم نبود هرگز این مقام را نمی‌پذیرفتم.



لزوم توجه جوانان جامعه اسلامی نسبت به مسائل اعتقادی



وی با بیان اینکه خدا در قرآن اطاعت از ولی امر را در کنار اطاعت از پیامبر(ص) و اطاعت از پیامبر را در کنار اطاعت از خداوند آورده است، اظهار کرد: امروز هیچ فرقه‌ای به اندازه تشیع مورد تهاجم دشمنان قرار ندارد لذا جوان جامعه اسلامی باید نسبت به مسائل اعتقادی خود آگاهی و اشراف کامل داشته باشد تا اگر کسی مخالف عقیده او برخواست بتواند از اعتقادات خود به‌درستی دفاع کند.



کارشناس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی با بیان اینکه اصل پیام غدیر برای جوامع مختلف یکسان است اما جوانان امروز از پیام غدیر بهره بیشتری می‌توانند ببرند، اظهار کرد: بیشتر جوانان از غدیر فقط حدیث من کنت مولاه فهذا علی مولاه را شنیده‌اند که آن را هم در کتاب‌های مدرسه خوانده‌اند و جوانان ما نمی‌دانند که پیامبر(ص) در غدیر برای دوازده امام بیعت گرفتند.



عباسی با اشاره به اینکه امروز تمام تبلیغات دشمن متمرکز بر ولایت است، اظهار کرد: جوانان ما ولایتمدار هستند و نسبت به آن معرفت دارند اما شاید با معارف جانبی آن آشنا نباشند، زیرا محققان فرهنگ دینی آن‌طور که باید بر روی مسئله ولایت تمرکز نکرده‌اند.



وی ادامه داد: عید غدیر برای تثبیت حاکمیت دینی و بیان این حقیقت است که سیاست و دیانت در متن جامعه حکومت قرار دارد و تا ابدالدهر دین بر مسلمین حکومت خواهد داشت و حکومتی که بنیانش عزت و ایمان و صلاح و اخلاق است، حکومتی است که پیش قراول آن مولی الموحدین، امیرالمومنین علی(ع) است.



کارشناس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف خراسان جنوبی اظهار کرد: اهل سنت در تمام منابع خود ولایت را به معنی دوستی می‌دانند اما آنچه با عقل سازگاری دارد و از طریق آیات و روایات ثابت می‌شود این است که پیامبر به خاطر دوستی مسلمانان با علی(ع) در آن هوای گرم هزاران حاجی را متوقف نمی‌ساخت و نیز امور مهمی چون اکمال دین، اتمام نعمت و کمال و نقص رسالت پیامبر به آن بستگی نداشت.



عباسی گفت: عمل دیگری که در روایات برای روز عید غدیر سفارش شده قیام است که اصطلاحاً زنده نگه‌داشتن این روز با نماز و دعا و استغفار می‌باشد و همچنین ممکن است قیام به معنای استقامت و پایداری در راه حق و مقابله با دشمنان اسلام و مسلمین باشد.

captcha