اختلافات کاذب، بزرگ‌ترین مانع تشکیل بازار مشترک اسلامی است
کد خبر: 1475094
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اختلافات کاذب، بزرگ‌ترین مانع تشکیل بازار مشترک اسلامی است

گروه اقتصاد: به گفته دهقانی، بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه تشکیل بازار مشترک اسلامی وجود دارد اختلافات کاذب قومی و مذهبی است که اکنون در میان این کشورها وجود دارد که متأسفانه امنیت برخی کشورهای اسلامی را به چالش کشیده است.

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی (ایکنا)، به بحث درباره پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت، مبنی بر تشکیل بازار مشترک اسلامی پرداخت و اظهار کرد: اگر چنین پیشنهادی عملی شود بسیار پیشنهاد خوبی است و بلوکی از کشورها را برای همکاری‌ها و ارائه توانمندی‌های اقتصادی تشکیل می‌دهد و برای همکاری‌های متقابل کشورهای اسلامی کارساز است به همین دلیل بنده اعتقاد دارم تحقق چنین پیشنهادی می‌تواند رشد و توسعه اقتصادی کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.

دهقانی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین پتانسیلی در میان کشورهای اسلامی برای تحقق این بلوک اقتصادی وجود دارد؟ اظهار کرد: بنده معتقدم چنین پتانسیلی از جمله بازار و تولیدات وجود دارد اما متأسفانه کشورهای استکباری اجازه نمی‌دهند چنین بلوک‌هایی شکل بگیرد، بنابراین کشورهای اسلامی باید از خواب بیدار شوند؛ چراکه این کشورها تک‌محصولی هستند و عمده منابع مالی آنها از محل فروش نفت تأمین می‌شود لذا اهمیت و جایگاه چنین اتحادیه‌ای را به خوبی درک نمی‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: با وجود این شرایط، چنین امری باید اتفاق بیفتد؛ چراکه این منابع روزی به پایان خواهند رسید و اگر این بازارهای مشترک شکل بگیرد می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال، توسعه، بهبود تولید و بهبود موقعیت تکنولوژیکی کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد.

دهقانی در پاسخ به این پرسش که چه موانعی بر سر راه تشکیل چنین بازاری وجود دارد؟ اظهار کرد: بزرگ‌ترین مانعی که بر سر راه تشکیل بازار مشترک اسلامی وجود دارد همین اختلافات کاذب قومی و مذهبی است که اکنون در میان این کشورها وجود دارد که متأسفانه امنیت برخی کشورهای اسلامی را به چالش کشیده است و بنده معتقدم تحقق این امر بسیار مهم است اما مسیر سختی باید طی شود تا شاهد تحقق بازار مشترک اسلامی باشیم.

captcha