اقتصاد مقاومتی به معنای نیک پنداشتن فقر و بی‌اعتنایی به ثروت نیست
کد خبر: 2917563
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
عضو مجلس خبرگان رهبری:

اقتصاد مقاومتی به معنای نیک پنداشتن فقر و بی‌اعتنایی به ثروت نیست

گروه اقتصاد: آیت‌الله نعیم‌آبادی اظهار کرد: عده‌ای اقتصاد مقاومتی را غلط معنا می‌کنند و مثلا می‌‌گویند آماده‌ایم که گرسنگی بکشیم و رنج‌ها را تحمل کنیم، درحالی‌که اقتصاد مقاومتی به معنای نیک پنداشتن فقر و بی‌اعتنایی به ثروت نیست.

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  در پاسخ به پرسشی درباره لوازم و موانع تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: آن چیزی که بنده به آن اعتقاد دارم و کارم را هم بر روی آن متمرکز کرده‌ام این است که تا شُش‌های تنفسی جامعه که همان موانع فکری است اصلاح نشود، کارها به خوبی پیش نمی‌رود و اقتصاد مقاومتی هم تحقق پیدا نخواهد کرد.

موانع رفتاری تحقق اقتصاد مقاومتی

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هنگامی‌که قناعت را بد و به کم ساختن معنا می‌کنیم، شکر را در الحمدلله گفتن خلاصه کنیم، کارها را به شکل پخته از دیدگاه دینی تفسیر نکنیم، دنیا را زشت، فقر را نیک و ثروت را بد بدانیم، اقتصاد کشور آنگونه که مورد نظر مقام معظم رهبری است شکل نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما باید قبل از هر چیز و البته در کنار کارهای دیگر برای توسعه فرهنگ دینی تلاش کنیم. یک مسلمان باید بداند که از دیگران گرفتن زشت است و پیامبر اکرم(ص) هم بهترین نمونه و الگو برای ما در این زمینه است. کار کردن عبادت است و 9 جزء آن در طلب حلال است؛ بنابراین تا این موارد نهادینه نشده و دولت هم به مشکلات آنگونه که باید رسیدگی نکند اقتصاد مقاومتی مورد نظر رهبری هم شکل نمی گیرد.

تفسیر غلط از اقتصاد مقاومتی

وی افزود: بنده اکنون نماینده استانی هستم که همه کشاورزان آن می‌گویند ما در حال ضرر کردن هستیم. هم دولت و مردم باید برای حل چنین مشکلاتی ورود پیدا کنند؛ چراکه هرچند تاکنون دولت اقداماتی را انجام داده است اما این فعالیت‌ها باید ادامه پیدا کرده و گسترش پیدا کند. همچنین باید دانست که امروزه عده‌ای اقتصاد مقاومتی را غلط معنا می‌کنند و مثلا می‌‌گویند آماده‌ایم که گرسنگی بکشیم و رنج‌ها را تحمل کنیم.

نماینده هرمزگان در مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر ما با حساب دقیق دینی و عقلی، از آنچه داریم استفاده کنیم، یا نیاز به خارج نداریم یا این نیازها در کمترین میزان خود خواهد بود. اکنون با وجود پائین بودن تولید اما مصرف و ریخت و پاش‌ها بالاست و این ریخت و پاش‌ها اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد.

اهمیت نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی

آیت‌الله نعیم‌آبادی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان دریافت چه نهادهایی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به خوبی اجرایی کرده‌اند؟ اظهار کرد: درک این موضوع کار سختی نیست. با بررسی این موضوع که آیا محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان مانده است یا نه، به این نکته پی می‌بریم که این سیاست‌ها اجرایی شده است یا خیر؟ اگر مانده باشد، این چه نحوه اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است؟

وی خاطرنشان کرد: اگر کشاورز یا تولیدکننده نتواند وام خود را پس دهد و گرفتار دیون بانکی باشد نباید به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امیدوار بود. البته نمی‌توان گفت که کسی خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی نیست و تردیدی نیست که عده بسیاری خواهان تحقق این امر هستند اما مهم این است که چگونه این سیاست‌ها را اجرایی کنند؟

اهمیت ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

نویسنده کتاب «مبانی دینی اقتصاد مقاومتی» در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین تأثیر ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را چه می‌دانید؟ عنوان کرد:  کم‌ترین تأثیرش این است که این پیام مقام معظم رهبری، همه را واردار به تحرک کرده و مثلا من طلبه را واردار به نوشتن کتاب در این زمینه کرده است. همچنین یقین داشته باشید که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در طول یک یا دو سال شکل نمی‌گیرد؛ چراکه اقتصاد ما در طول چنین مدتی خراب نشده است که بخواهد اصلاح شده یا تقویت شود.

captcha