برخی به دنبال قداست‌زدایی و فراموشی آرمان‌های جنگ تحمیلی هستند
کد خبر: 3139541
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴
رزمنده هشت سال دفاع مقدس؛

برخی به دنبال قداست‌زدایی و فراموشی آرمان‌های جنگ تحمیلی هستند

گروه سیاسی: یک رزمنده هشت سال دفاع مقدس با بیان این‌که افرادی که پا در میدان دفاع گذاشتند به باور قلبی و اعتقادی رسیده بودند، گفت: اما واقعیت تلخ این است که افرادی که تکلیف شرعی و میهنی خود را انجام نداده‎اند به دنبال فراموشی و قداست‌زدایی این دوران و آرمان‌های آن هستند.


به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، احمد پیری، از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس، در نشست با جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان که در قالب طرح ملی دیدار با فرزانگان که به همت معاونتفرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد، گفت: واقعیت تلخ درخصوص دفاع مقدس این است که افرادی که تکلیف شرعی و میهنی خود را انجام نداده‎اند به دنبال فراموشی و قداست‌زدایی این دوران و آرمان‌های آن هستند و جامعه کنونی هنوز به این باور نرسیده است که افرادی که پا در میدان دفاع مقدس گذاشتند به باور اعتقادی و قلبی رسیده بودند.



وی با بیان این‌که افرادی که در جنگ تحمیلی ایران حضور پیدا کردند دارای فرهنگ و باورهای والا بودند، ابراز کرد: پس از گذشت 25 سال از جنگ هنوز درحال توضیح ماجرا و بازخواست هستیم که چرا جنگ کردید و چرا صلح نکردید و سؤال‌هایی از این دست اما باید توجه داشت که اگر دفاع مقدس نبود همانند بسیاری از کشورهای کنونی، ایران از هم پاشیده می‌شد.





رزمنده هشت سال دفاع مقدس تأکید کرد: در نسل گذشته با تکیه بر فرهنگ انقلاب اسلامی، سربلندانه به دفاع از میهن خویش پرداخت، اما هم‌اکنون برای انتقال این فرهنگ با مشکل مواجه شده‌ایم و دستگاه‌های مسئول در‌ خصوص انتقال فرهنگ و زنده نگاه داشتن یاد و خاطره شهدا و ارش‌های هشت سال دفاع مقدس گامی برنمی‌دارند.

این جهادگر با سابقه با اشاره به اهداف تشکیل جهادسازندگی، گفت: جهاد‌سازندگی نیز خود یک فرهنگ بود و محروم‌ترین قشر را تحت پوشش قرار می‌داد و از همان ابتدای دستور تشکیل خود آغاز به کار کرد و در دوران دفاع مقدس نیز ایثارگری‎های بی‎نظیری داشتند و آخرین بار یعنی یک‌سال پس از پذیرش قطع‎نامه از میدان‎های جنگ بازگشتند.



با ادغام وزارت‌خانه جهادکشاورزی و جهادسازندگی، مفهوم و ارزش‌های جهاد سازندگی مغفول واقع شد



وی با بیان این‌که ادغام وزارت‌خانه جهادکشاورزی و جهادسازندگی، مفهوم و ارزش‌های جهاد سازندگی مورد غفلت قرار گرفته است، ابراز کرد: جهاد کشاورزی زمانی‌که به شکوفایی رسید جلوی آن گرفته و ذبح شد. این نهاد در سال‌های اولیه پیروزی انقلاب اسلامی بالاترین رقم جذب را داشت و از لحاظ پیشرفت فیزیکی نیز رتبه اول را داشت حال آن که امروز می‌بینیم جهاد کشاورزی در آخرین ردیف قرار دارد زیرا که به هنگام ثمره‌دهی و شکوفایی از ادامه فعالیت جهادسازندگی جلوگیری به‌عمل آمد.



وی با اشاره به این‌که جهاد سازندگی هم‎چنان گمنامی خود را به همراه دارد، عنوان کرد: باید این دیدگاه و فرهنگ در جامعه ایجاد شود که مردم در آن دوران داوطلبانه و بی‎هیچ ادعایی رفتند و گویای این امر، مستندات موجود از سنگرسازان بی‌‏سنگر جهادسازندگی درخصوص سنگرسازی، عملیات‎ها و آزاد کردن مناطق توسط نیروهای سنگرساز بی‌‏سنگر است.



پیری افزود: در دوران دفاع مقدس، جهاد‌سازندگی به عنوان ضلع سوم جنگ در کنار اضلاع دیگر که سپاه و ارتش بودند قرار گرفت اما نیروهای نظامی همواره پس از آموزش و سازماندهی در میدان نبرد حضور پیدا می‌کند و حال آنکه نیروهای جهادی چنین نبودند و نیز هیچ اجباری برای آنان در حضور در جنگ وجود نداشت و نیروهای جهادی کاملا داوطلبانه و با ایمان و اعتقاد قلبی و برای حفاظت از اصل نظام گام برداشتند.



وی تأکید کرد: جهادسازندگی طبق یک ابلاغ رسمی عنوان ضلع سوم جنگ را گرفت و با پنج قرارگاه متمرکز و 20 گردان مهندسی در نقاط مختلف و حساس به ایفای نقش کلیدی خود پرداخت و پس از انجام مطالعات به آماده‏‌سازی بستر مناسب برای رهایی نیروها از جنگ اقدام کرد و فضای حاکم بر این اقدامات و نیروها بود که موجب شد امام لقب سنگرسازان بی‎سنگر را به آنان بدهد.



وی با اشاره به این‌که فرهنگ ایمان و اعتقاد قلبی است که می‎تواند کشور را در همه حوزه‎ها از جمله اقتصاد نجات داده و آن را بیمه کند، خاطرنشان کرد: مردم ما باید بدانند که دوران هشت‌ساله دفاع مقدس تنها جنگ و خونریزی نبود، رزمندگان با جان و دل پای در میدان نبرد می‎گذاشتند به گونه‌ای شب پیش از عملیات رابرای خود جشن می‌گرفتند.



این رزمنده هشت سال دفاع مقدس با اشاره به این‌که فرمان جهاد از سوی امام‌خمینی(ره) داده شد و جهادسازندگی با شعار محرومیت‌زدایی از مناطق محروم آغاز به کار کرده و مردم جذب آن شدند، تصریح کرد: یکی از اهداف انقلاب  اسلامی جایگزینی نهادهای انقلابی به جای ساختارهای سنتی ناکارآمد بود و جهاد‌سازندگی نیز در بسیاری از بخش‌ها متولی حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بود و حضور و شهادت جوانان روستایی بسیار نشان از فعالیت مثمر ثمر این نیروهاست.



جهاد سازندگی آرشیوی بیش از ده هزار مستند دارد



پیری یادآور شد: جهاد‌سازندگی علی‌رغم گمنام بودن دارای آرشیوی بیش از ده‌هزار مستند است که این اسناد با چنگ و دندان حفظ شده است و امیدواریم روزی مردم و مسئولین به این باور برسند که باید از این مستندات استفاده کرد.

این جهادگر بسیجی با بیان این‌که در آن زمان قاطبه مردم برای استیفای حقوق اجتماعی خود تلاش می‌کردند و امروز اکثریت ما به دنبال استیفای حقوق فردی‌مان هستیم، تصریح کرد: اگر فرهنگ جهادی وارد تمامی حوزه‌ها شود و کلید واژه‌ها به هم نزدیک شده و در این زمینه فرهنگ جهادی وارد زندگی فرد فرد جامعه شود، مطمئن باشید ایمان و اعتقاد در جوانان بیش از پیش نهادینه شده و اعتماد نسبت به نسل جنگ ایجاد خواهد شد.

وی با تأکید براین‌که انقلاب اسلامی به مدد انفاس قدسی امام راحل، تحول بزرگی را در نسل جوان آن روزها بوجود آورده بود و این تحول انقلابی موجب گردید که سدهای بزرگی از پیش روی توسعه و آبادانی کشور برداشته شود. کارهای بزرگی که در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کشور به وقوع پیوست، از خصوصیات قدسی امام سرچشمه گرفت و این امر موجب اطاعت با ایمان و اعتقاد قلبی و نه از سر هیجان از دستورات امام راحل می‌شد.



پیری با تأکید بر این‌که پیش از انقلاب بسیاری از روستاها در محرومیت قطعی به سر می‎بردند و پس از انقلاب جهادسازندگی در دورترین نقاط به سازندگی پرداخت، گفت: اولین پروژه عمرانی کشور با نُرم تخصصی روز، در سال 58 اجرا شد و پس از آن‎ جهادسازندگی توانست محرومیت‎زدایی را در ایران پیاده‎سازی کند. نیروهای جهادی اقدامات زیربنایی بسیاری انجام دادند و توانستند در حوزه های مختلف از جمله برق، آب، بهداشت و راهسازی محرومیت زدایی کنند و به قدری اعتماد مردمی به این نیروها جلب شده بود که گاهی حتی محرم اسرار مردم نیز می‌شدند و این نوع رفتار نیروها ناشی از رفتار و سخنان امام و نوع تربیت وی بود که توانست نسل و عقاید شاهنشاهی را به چنین عقایدی تبدیل کند.



پیری با اشاره به این‌که به محض به خطر افتادن اصل نظام، نیروهای جهادی داوطلبانه در جنگ حضور پیدا کردند، افزود: نقش محوری جهادسازندگی به لحاظ عملکردی در ابتدا جذب و ارسال کمک‌های مردمی بود و این رویه تا انتها ادامه پیدا کرد که استان زنجان به نسبت جمعیتی همواره رتبه اول را در این حوزه داشت.



این جهادگر بسیجی عنوان کرد: نیروهای جهادی در تمام لحظه‌های جنگ حضور داشتند، پیش از عملیات به شناسایی و بستر‌سازی برای نیروهای عمل‌کننده، حین عملیات پیشتاز رزمندگان و در مقابل رگبار گلوله و خمپاره به سنگرسازی و بعد از عملیات نقش کلیدی آنها آغاز شده و به پاکسازی و راهسازی می پرداختند و در تمامی لحظات شادابی مطلق حاکم بود.

وی با بیان این‌که جهاد نقشی کلیدی در جنگ داشت و به‌طور کلی با یک سازماندهی توأم با آموزش پیش می‌رفت و به گفته شهید صیاد شیرازی، بدون حضور جهادسازندگی در بسیاری از عملیات‌ها موفق نمی‌شدیم، ادامه داد: در بسیاری از مواقع نیروهای جهادی به صورت کاملاً ابداعی به مطالعه، طراحی و اجرای پروژه‌های تولید محصولات و ادوات مورد نیاز می‌پرداختند که امروزه این آموزش‌ها در سطوح دانشگاهی صورت می‌گیرد.



تاکنون هیچ فیلمی حق مطلب را درخصوص رزمندگان دفاع مقدس ادا نکرده است



پیری با بیان اینکه تاکنون هیچ فیلمی حق مطلب را درخصوص رزمندگان دفاع مقدس ادا نکرده است، عنوان کرد: نباید ارزش‎ها را پایین آورد و یا با تعاریف نادرست از رزمندگان همچون رویین‌تن بودن و یا ضعیف بودن دشمن ارزش رزمندگان را در سطح پایین در نظر گرفت. رزمندگان همگی افرادی معمولی بودند که با اعتقاد و ایمان قوی در مقابل دشمن پرقدرت خویش ایستادند.

این جهادگر بسیجی در پایان گفت: سردار شهید کمال‌الدین جان‌نثار از جمله سرداران اصلی نظام و جهادسازندگی بود. وی دارای یک سازماندهی منحصر به فرد با روحیه معنوی و سواد بالا بود وتوانست به تنهایی این تشکیلات را سازماندهی کند و در نهایت ساختاری ایجاد شد که استعداد صفر به استعداد گردان مهندسی برسد.

captcha