فعالیت ۳۰۰۰ خیّر مدرسه‌ساز در فارس/ پروژه‌های مسکن مهر فاقد مدرسه هستند
کد خبر: 3311759
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
دست‌نیان خبر داد:

فعالیت ۳۰۰۰ خیّر مدرسه‌ساز در فارس/ پروژه‌های مسکن مهر فاقد مدرسه هستند

گروه اجتماعی: مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس از فعالیت ۳ هزار خیر مدرسه‌ساز در این استان خبر داد که هر کدام رقمی بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال به این مسئله کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، احمد دست‌نیان، مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان فارس امروز، 17 خرداد‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فعالیت مجمع خیرین مدرسه‌ساز این استان گفت: خیرین مدرسه‌ساز استان فارس جزو خیرانی هستند که عملکرد آن‌ها در مقایسه با سایر استان‌ها دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است و بر اساس آمار و ارقام و اطلاعاتی که در مرکز اعلام شد استان فارس معمولاً جزو سه استان برتر در جذب مشارکت‌های مردمی در امر مدرسه‌سازی است.
وی با بیان اینکه روند مدرسه‌سازی در استان فارس از محدودیت‌ها و مشکلات ناشی از تحریم‌ها بی‌نصیب نبوده است، افزود: در سال 1386 اعتبار فارس در بحث نوسازی مدارس و مدرسه‌سازی حدود یکصد میلیارد تومان بوده است اما امروز کل اعتبارات ملی و استانی که به ما تخصیص دادند حدود 53 الی 54 میلیارد تومان است یعنی نسبت به سال 86 حدود 52 الی 53 درصد کاهش داشتیم این در حالی است که در سال 1385 هزینه احداث هر یک متر مربع فضای آموزشی 200 هزار تومان بوده و امروز هزینه هر متر مربع 900 هزار تومان شده است یعنی هزینه‌ها چند برابر و اعتبارات نصف شده است به عبارت دیگر قدرت مدرسه‌سازی ما 9 برابر کاهش داشته است.
دست‌نیان عنوان کرد: این فضای خالی و مشکلات اعتباری را باید جایی پوشش داد لذا یکی از راهکارهای آن بحث مشارکت خیرین مدرسه‌ساز است که در همین راستا از سال 1378 که اولین جشنواره خیرین مدرسه ساز در استان برگزار شد تا شانزدهمین دوره این جشنواره که در اردیبهشت سال 93 برگزار شد، خوشبختانه شاهد روند به رشد مدرسه‌سازی توسط خیرین در استان بودیم که تا حدودی کمبود اعتبارات دولتی را تأمین کردند.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس با اشاره به برگزاری هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان فارس عنوان کرد: اهدافی که از برگزاری جشنواره خیرین دنبال می‌کنیم در وهله نخست تکریم از خیرانی است که وارد این مقوله شده‌اند  البته آن‌ها نیاز به تکریم ندارند و با خدا معامله کرده‌اند.
وی، هدف دیگر از برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز ارائه و بیان مشکلات و محدودیت‌هایی دانست که کماکان در بحث فضا، تجهیزات و کمبود زمین و غیره در مدارس وجود دارند تا خیران با چشم‌ بازتری در این راه مقدس گام بردارند.
دست‌نیان تصریح کرد: ما بر اساس پیش‌بینی‌هایی که داریم برای مهرماه سال 1394 بالغ بر 400 باب کلاس درس آماده بهره‌برداری داریم که معمولاً تجربه نشان داده است بین 25 تا 30 درصد این کلاس‌ها با مشارکت خیرین ساخته شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه قریب 3 هزار خیّر مدرسه‌ساز در استان فارس وجود دارند که بیشتر از 200 میلیون ریال به این موضوع کمک کرده‌اند، گفت:  اگر بخواهیم کسانی که با ارقام ریزتری که متناسب با وسعشان بوده را بیان کنیم، مسلماً این تعداد افزایش می‌یابد.
وی ابراز کرد: از ابتدای سازمان‌دهی مجمع خیّرین مدرسه‌ساز استان فارس که از سال 1378 بوده است تا امروز حدود 8 هزار کلاس درس با رقم ریالی بالغ بر 3 هزار میلیارد ریال با مشارکت خیرین ساخته شده است.
دست‌نیان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قریب  7 هزار کلاس در فارس استحکام لازم ندارد یا باید مقاوم‌سازی یا بازسازی شوند، گفت: مدارس عشایری با توجه به نوع کوچ رو بودن آن‌ها، برخی همان مدارس چادری خودشان را انتخاب کردند و برخی نیز ما تبدیل به کانکس کردیم.
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس فارس تصریح کرد: در بحث سرمایش و گرمایش مدارس نیز دولت هم در سال 93 و هم در سال جاری اعتبار خوبی برای تبدیل به احسن کردن سیستم‌های گرمایشی مدارس تخصیص داده است که با اولویت مدارس شبانه‌روزی و سپس مدارس دخترانه اجرا خواهند شد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اخیراً این ذهنیت ایجاد شده که جمعیت دانش‌آموزی رو به کاهش است، گفت: اکنون که این جمعیت رو به کاهش است باید کیفیت آموزشی بالاتر رود و میزان قبولی در دانشگاه‌‌های دولتی افزایش یابد ضمن اینکه امروزه تجهیزات مختلف مانند کتابخانه، سالن ورزشی، کارگاه،‌ آزمایشگاه و غیره نیاز اجتناب‌ناپذیر دانش‌آموزان است که باید تأمین شود لذا با کاهش جمعیت دانش‌آموزی می‌توان به این سمت و سو رویم که بتوانیم این فضاها را تأمین و مدارس را یک شیفت و هوشمند کنیم.
دست‌نیان با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای ما در بحث احداث مدارس در مجتمع‌های مسکن مهر است، گفت: 30 هزار مسکن مهر احداث شده است اما فکری برای مدارس آن‌ها نشده است مخصوصا در شهر صدا و لپویی که باید بدان توجه کرد.

captcha