ایجاد نهضت کتابخوانی هدف اصلی مسابقات «کتاب و زندگی» است/ محوریت سبک زندگی اسلامی
کد خبر: 3321564
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
در نشست خبری عنوان شد؛

ایجاد نهضت کتابخوانی هدف اصلی مسابقات «کتاب و زندگی» است/ محوریت سبک زندگی اسلامی

گروه ادب: مدیر مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات «کتاب و زندگی» گفت: هدف اصلی از برگزاری این مسابقات ایجاد نهضت کتابخوانی پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، میثم نیلی، مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در نشست خبری مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقات کتاب و زندگی گفت: هدف اصلی از برپایی این مسابقات این است که آحاد جامعه خصوصاً آنها که مرجعیت دارند از امامان جماعات تا پدر و مادر و معلمان مدارس در هر حیطه خود را موظف بدانند که بهترین کتاب را بشناسند و معرفی کنند.
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تاکید کرد: آنچه که به نام طرح «کتاب و زندگی» در نیمه دوم سال گذشته رقم خورد و اکنون در پایان مرحله دوم آن هستیم فاز اولش با کتاب «من زنده‌ام» آغاز شد و اکنون موج دوم با کتاب «خانواده» به پایان رسیده و به زودی مرحله سوم و کتاب خواندنی دیگری دنبال می‌شود.
نیلی با بیان اینکه اجرای این طرح در پاسخ به مطالبه همیشگی مقام معظم رهبری در ترویج کتابخوانی با خوانش کتاب‌های مفید و حتی مفید موکد بوده است گفت: یکی از اهداف اصلی ما ایجاد دسترسی به کتاب‌های خوب با مراکز ترویج حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و نیز تقویت بنیه‌ای اقتصادی نشر است.
وی افزود: خوشبختانه پس از نزدیک به شش ماه از آغاز طرح کتاب، «من زنده‌ام» به تیراژ نیم میلیونی رسید و در شمار سه کتاب پرفروش کشور قرار گرفت. کتاب خانواده نیز که امروز مسابقه آن تمام شده است، توانسته به تیراژ 200 هزار نسخه‌ای برسد و بیش از 185 هزار نسخه از این کتاب خریداری شده است.
مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با بیان اینکه غایت این طرح کمک کردن به عمومی شدن معرفی کتاب در جامعه است تاکید کرد: باید آحاد جامعه خود را در معرفی کتاب به دیگران موظف بدانند.

سبک زندگی اسلامی؛ موضوع طرح «کتاب و زندگی»
وی افزود: موضوع کتاب‌های این طرح سبک زندگی اسلامی است و امیدواریم با همکاری همه دست‌اندرکاران نشر، توزیع و رسانه‌ها به اهداف مورد نظر خود برسیم. مسابقات تا زمانی که کتابخوانی در کشور متداول شود ادامه خواهد داشت.
همچنین در این نشست سیدعارف علوی، مسئول دبیرخانه مسابقات کتاب و زندگی با اشاره به اینکه در دومین مسابقه مجمع ناشران انقلاب اسلامی حضور حداقلی را داشته‌ است، گفت: مرحله اول انتخاب کتاب بود سپس به رایزنی با ناشران و توزیع کنندگان پرداختیم و خود مراکز پخش حتی مسئولیت مالی را برعهده گرفته‌اند.
وی ادامه داد: در مرحله دوم مجدداً سایت را طراحی کردیم و دائم به امر به روزرسانی اطلاعات کتابفروشی و توزیع کنندگان عمده پرداختیم. در این دوره تبلیغات بهتر انجام شد، ولی هنوز ظرفیت تبلیغ بیشتر وجود دارد.
علوی کاهش قیمت را از توفیقات این طرح عنوان کرد و گفت: بدون اینکه کیفیت چاپ پائین بیاید قیمت را از 4 هزار و 700 تومان به 4 هزار تومان رساندیم. همچنین در مرحله دوم مسابقه کتاب و زندگی حضور مجمع به شدت کاهش یافت که در مراحل بعد مجمع ناشران انقلاب اسلامی تنها حلقه واصل میان ناشران و توزیع کنندگان باشد.
وی با بیان اینکه در مجموع 10 هزار و 341 نفر شرکت کننده پذیرفته شده‌اند عنوان کرد: به 230 شرکت کنندگان مسابقه جایزه اعطا می‌شود. 
در ادامه سعید مکرمی، مدیر عامل خوشه در سخنانی با بیان اینکه همه بر پائین بودن سطح کتابخوانی در کشور اذعان داریم، گفت: باید امر کتابخوانی را از حالت نخبگانی خارج کنیم و به درون خانواده ببریم.
مکرمی اظهار کرد: بهترین راه برای توسعه کتابخوانی سیاستگذاری برای درگیر کردن خانواده و تبدیل کردن کتابخوانی به یک امر مثبت است.
وی همچنین گفت: انتخاب کتاب‌های این مسابقه صرفاً سمبولیک است و رویکرد ایجابی دارد. ما به هیچ عنوان قصد ارزش‌گذاری کتابی بر کتاب دیگر نداریم.

captcha