آیت‌الله کاظم حائری، عالمی که در عزایش شاعران سه هزار بیت مرثیه سرودند
کد خبر: 3327344
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹

آیت‌الله کاظم حائری، عالمی که در عزایش شاعران سه هزار بیت مرثیه سرودند

گروه اندیشه: آیت‌الله کاظم حائری به گونه‌ای مردم را شیفته مرام و رفتارش کرده بود که اشعار و خطابه‌هایی که به مناسبت درگذشت این عالم جلیل القدر سرودند و در مجالس خوانده شد بالغ بر سه هزار بیت است.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، سید کاظم حائری از نام آوران عرصه دین در خراسان جنوبی، در سال 1331 ه. ق. 1291 ه. ش چشم به جهان گشود. تا 20 سالگی را در بیرجند گذراند و همانجا به تحصیلاتش ادامه داد.وی پس از این تاریخ به منظور تحصیل عازم نجف اشرف شد و از محضر اساتید بزرگ و صاحب نظری چون آیت‌الله میرزا محمد حسین نائینی و سید ابوالحسن اصفهانی و آیت‌الله حاجی آقا حسین قمی در حوزه علمیه نجف بهره برد.



آیت‌الله حائری از علمای مورد وثوق بیرجند و خطه قهستان بود. سخنی گیرا و بیانی قاطع داشت و با شجاعتی وصف نشدنی از حریم دین دفاع می کرد.



رفتار قرآنی آیت‌الله حائری/ از محبت به خلق تا دستگیری از مسافران عتبات



حائری عالمی شوخ طبع، با محبت، بی ریا و مهمان‌نواز بود. بیرجندی‌هایی که به عراق و برای زیارت عتبات عالیات می‌رفتند مورد تفقد و احترام ایشان قرار می‌گرفتند و از مهمان‌نوازی وی داستان‌های بسیاری نقل شده است.



کمک به مسافرین عتبات عالیات و دستگیری از یتیمان، مهربانی با زیر دستان و صدها خصال پسندیده دیگر مردم را شیفته او ساخته بود و او را محبوب قلوب کسانی کرد که وی را می شناختند و با سجایای اخلاقی او آشنا بودند.



دغدغه کارآفرینی برای مردم بیرجند



در سال 1332 ه. ش بنا به درخواست مکرر مردم بیرجند به این شهر آمد. در اوایل ورودش مسجد جامع چهار درخت را برای نماز انتخاب کرد و تعمیرانی در مسجد انجام داد، پس از مدتی درصدد برآمد که مسجدی در قسمت شرقی بیرجند که بیشتر محل تردد مسافرین بود، بنا نهد.



وی قصد داشت علاوه بر مسجد دست به احداث چند کارخانه نخ‌ریسی و پنبه‌زنی بزند  تا به این وسیله برای مردم شهر زمینه اشتغال را فراهم سازد، اما اجل مهلت نداد و در روز پنج شنبه 23 رجب 1377 برابر با 24 بهمن 1336 چشم از جهان فرو بست.



به مناسبت درگذشت وی مراسم سوگواری مفصلی در بیرجند و روستاهای اطراف برپا شد که از نظر جمعیت شرکت‌کننده و شکوه مراسم بی‌سابقه بود. علاوه بر بر بیرجند در شهرهای دیگر کشور نیز مجالس متعددی به منظور بزرگداشت مقام این عالم بزرگوار برگزار شد.



تعطیلی کاظمین و نجف در عزای آیت‌الله حائری



بعد از انتشار خبر درگذشت این عالم بزرگ از رادیو، سرتا سر کاظمین و نجف تعطیل عمومی اعلام شد. روز چهارشنبه 30 بهمن در اغلب جراید و روزنامه ها این واقعه درج و حتی  روسای فرقه ی پروتستان با علما و دانشمندان و بزرگان قوم در مجلس سوگواری حضور پیدا کردند.



پیکر آیت الله حائری بعد از یک تشییع باشکوه در مسجد جامع علوی که روز قبل از فوت دستور ساخت قبرش را داده بود به خاک سپردند.



اشعار و خطابه‌هایی که به مناسبت درگذشت این عالم جلیل القدر سرودند و در مجالس خوانده شد بالغ بر 3000 بیت است که به عنوان نمونه می‌توان به این ابیات اشاره کرد حائری آمد قهستان را گلسان کرد و رفت/ بیرجندی را به جان و دل مسلمان کرد و رفت / در میان خلق عالم شرع را ترویج داد/ خانه دل را پر از احکام قرآن کرد و رفت.

captcha