بهترین شیوه حفظ قرآن از نگاه حفاظ خراسان جنوبی/ سه سال زمان مناسبی برای حفظ است
کد خبر: 3336493
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴

بهترین شیوه حفظ قرآن از نگاه حفاظ خراسان جنوبی/ سه سال زمان مناسبی برای حفظ است

گروه فعالیت‌های قرآنی: برای کسانی که قدم در مسیر حفظ قرآن می‌گذارند پاسخ به این سوال حائز اهمیت است که کدامیک از دوره‌های حفظ چه کوتاه مدت و چه بلندمدت بهتر و مطلوب‌تر او را به نتیجه می‌رساند. در این گزارش تلاش کرده‌ایم به این سؤال و دغدغه پاسخ دهیم.


به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، قرآن کریم با جاذبه‌هایی که در درون خویش دارد همواره افراد بی‌شماری را به سمت خویش جذب می‌کند. برخی از این افراد خواهان مهارت در قرائت قرآن هستند و برخی نیز تمایل دارند از مفاهیم و ترجمه آن مطلع شوند.



بسیاری از علاقمندان قرآن نیز دوست دارند در رشته حفظ تلاش خویش را به کار گیرند که پس از این تصمیم بایدها و نبایدهای زیادی در ذهنشان نقش می‌بندد.علاقمندان به حفظ تمایل دارند بدانند که کدام یک از شیوه‌های حفظ، آنان را زودتر و آسان‌تر به نتیجه می‌رساند و کدام یک از روش‌ها آسیب زا است.



مطهره خراشادی‌زاده، حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه ثقلین بیرجند در این‌باره به خبرنگار ایکناگفت: بر اساس تجربیاتی که دارم به نظرم 3 سال برای بزرگسالان و 5 سال برای نوجوانان زمان مناسبی برای حفظ قرآن است.



دوره‌های یک ساله حفظ فشار زیادی بر علاقمند به حفظ وارد می‌کند



وی بیان کرد: دوره‌های کوتاه مدت 1 موجب می‌شود که فرد فشار زیادی را تحمل کند که ممکن است موجب دل‌زدگی و خستگی کسی که در راه حفظ قرآن قدم برداشته شود و کیفیت کار را پایین می‌آورد.



این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: وقتی که می‌گوییم  برای حفظ قرآن در مدت زمان سه ساله برنامه‌ریزی کنید به این معنا است که روی حدأقل نیم صفحه قرآن تمرین حفظ داشته باشید که در هفته حدود 4 صفحه قرآن می‌شود.



خراشادی‌زاده ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر قرآن آموزان رشته حفظ با آن رو به رو هستند نداشتن انگیزه است چون در مسیر راه نه تشویق منطقی دریافت می‌کنند و نه حتی با هدیه‌ای کسی قدردان تلاش آنان می‌شود..



وی یادآور شد: حفظ کردن قرآن بدون حضور در کلاس غیر ممکن نیست اما سختی کار را چند برابر می‌کند و فرد باید تلاش مضاعفی داشته باشد تا به این شیوه بتواند کار حفظ قرآن را به اتمام برساند.



حمید رضا جعفری، حافظ کل قرآن کریم و مدیر مؤسسه بلد الامین نیز در این باره گفت:  در زمینه حفظ قرآن هم می‌توان در شیوه حفظ و هم در باره مدت حفظ گفت‌وگو کرد و نظرات مختلف را ارزیابی نمود تا نتیجه احسن را به دست آورد.



ضرورت مشورت با یک حافظ کل قبل از برنامه ریزی برای حفظ



وی بیان کرد: من قرآن را در مدت سه سال حفظ کردم اما به نظرم نمی‌توان قاعده کلی در زمینه مدت زمان حفظ قرآن ارائه کرد و بیشتر به استعداد، توان و زمانی که فرد برای حفظ قرآن در اختیار دارد برمی‌گردد.



این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: شایسته است کسی که در مسیر حفظ قرآن قدم برمی‌دارد قبل از برنامه‌ریزی و شروع به کار با یک حافظ قرآن مشورت کند تا از روش‌های مطلوب حفظ و سختی‌های مسیر مطلع شود.



جعفری ادامه داد: نکته‌ای که معلمان قرآن باید به آن توجه نشان دهند استعداد قرآن آموز است و روش پسندیده ای نیست که برای همه کسانی که در کلاس حفظ ما حضور پیدا می‌کنند یک نوع برنامه تدوین کنیم.



تثبیت آیات در ذهن مهمتر از حفظ است



وی افزود: برخی از افراد برای حفظ قرآن در مدت شش ماه برنامه‌ریزی می‌کنند که این روش مطلوب نیست  چراکه ما نمی‌خواهیم صرفا الفاظی را حفظ کنیم بلکه باید با تثبیت آیات حفظ شده بتوانیم از آن استفاده کاربردی داشته باشم.



این حافظ قرآن کریم یادآور شد: در زمینه روش حفظ قرآن نیز نظرات مختلفی وجود دارد اما به نظر می‌رسد شروع حفظ قرآن از سوره‌های کوچکتر تأثیر روانی مطلوبی بر فرد می‌گذارد چون اثر کار خود را زودتر می‌بیند و از طرف دیگر در قرائت قرآن نیز می‌تواند از این سوره ها استفاده کند.



آمنه شفیعی، حافظ کل قرآن کریم نیز در این‌باره گفت: در دوره‌های آموزشی که شرکت می‌کردیم اساتید بر این نکته تأکید داشتند دوره سه ساله حفظ مقدم بر دوره‌های یک یا پنج ساله است.



هر چه دوره حفظ کوتاه‌تر باشد، زمان تثبیت وقت بیشتری از حافظ می‌گیرد



وی بیان کرد: اهمیت دوره سه ساله نسبت به دیگر دوره‌ها از این منظر است که اگر در دوره کوتاه‌تری قرآن را حفظ شود، حافظ قرآن مجبور خواهد شد برای تثبیت آیاتی که حفظ کرده مدت زمان بیشتری وقت بگذارد.



این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: یکی دیگر از توصیه‌های اساتید در زمینه حفظ، شروع کار از سوره‌های کوچکتر قرآن است چرا که برای مبتدی اهمیت دارد زودتر نتیجه کارش را ببیند که اگر از اول قرآن شروع کند بعد از یک ماه تنها یک سوره بقره را حفظ کرده است.



شفیعی با اشاره به اینکه حفظ قرآن اراده قوی می‌خواهد، یادآور شد: تنها نباید به حفظ آیات اکتفا کنیم بلکه در کنار آن تلاش بردرک مفاهیم نیز در اولویت است در حالی که اکنون می‌بینیم برخی از حافظان از ترجمه ساده‌ترین آیات نیز عاجز هستند.

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
یک بنده‌ی خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۱/۰۸ - ۰۸:۲۶
0
0
باسلام به همکاران گرامی
خیلی سایت خوبی دارید و لذت بردم از روش های خوبتون
باتشکر فراوان....
خلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۲:۱۹
0
0
توضیحات بسیار مفید بود .متشکرم
خلیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۲:۲۱
0
0
توضیحات بسیار مفید بود .متشکرم
الناز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۱/۱۱ - ۲۲:۰۳
0
0
خیلی عالی بود
captcha