ضرورت شناخت تاریخی به علت دامن‌زدن گروهی به اختلافات مسلمانان
کد خبر: 3444151
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
عبداللهی تاکید کرد:

ضرورت شناخت تاریخی به علت دامن‌زدن گروهی به اختلافات مسلمانان

گروه اندیشه: رئیس موزه دانشگاه تبریز با بیان اینکه آغاز اندیشه اسلام و اتحاد مسلمین مربوط به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی است، گفت: در حال حاضر بخاطر دامن زدن گروهی به اختلافات مسلمانان، شناخت تاریخی ضروری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، غفارعبداللهی، رئیس موزه دانشگاه تبریز، امروز، 16 آبان‌ماه، در نشست تخصصی«اندیشه اتحاد اسلام در ایران، قفقاز و عثمانی» در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه آغاز اندیشه اسلام و اتحاد مسلمین مربوط به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی است، گفت: در حال حاضر بخاطر دامن زدن گروهی به اختلافات مسلمانان، شناخت تاریخی ضروری است.
استاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: سلطان سلیم به دنبال شکل‌گیری اندیشه امت واحده اسلامی بود، تا در مقابل جهان مسیحیت تشکیل شود و جایگاه اسلام را به شکل مطلوبی ارتقا یابد.
عبداللهی اضافه کرد: در ادامه شخصیت‌هایی از ایران، قفقاز و عثمانی این اندیشه را دنبال کردند که می‌توان از ایران به سید جمال‌الدین اسدآبادی، میرزا آقاخان کرمانی و شیخ احمد روحی اشاره کرد.
پژوهشگر مطالعات قفقاز و عثمانی ادامه داد: با تحولات منطقه از جمله سقوط امپراطوری عثمانی، تحولات جمهوری آذربایجان و انقلاب مشروطه در ایران این اندیشه در برهه ای از تاریخ به فراموشی سپرده شد.
سجاد حسینی سرپرست دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان دانشگاه محقق اردبیلی نیز با بیان اینکه مطالعه و بررسی منابع تاریخی منطقه قفقاز از برنامه‌ها و اهداف دفتر توسعه فرهنگی آذربایجان است، گفت: در همین راستا سلسله نشست‌های تخصصی با حضور نخبگان فکری، فرهنگی و تاریخی توسط این دفتر در دانشگاه برنامه‌ریزی شده است.

captcha