حمایت از والدین در زمان پیری صرفاً محدود به حمایت مالی نمی‌شود
کد خبر: 3447026
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
جعفرزاده:

حمایت از والدین در زمان پیری صرفاً محدود به حمایت مالی نمی‌شود

گروه اجتماعی : امام‌جمعه موقت ماکو گفت: حمایت و مراقبت از والدین در زمان پیری محدود به حمایت مالی نمی‌شود بلکه این فریضه باید بیشتر رنگ و بوی محبت و مهربانی بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیامک جعفرزاده، امام‌جمعه موقت ماکو در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، بیان کرد: بی‌احترامی به والدین عواقب دنیوی و اخروی فراوانی دارد، معصوم‌(ع) می‌فرماید «هرکس بخواهد مرگش آسان شود، به پدر و مادر خود احسان و محبت کند»، همچنین، از آیت‌‌الله مولودی قندهاری نقل شده است که «اگر در جامعه‌ای صله رحم رخت بربست علت آن دو امر است؛ نخست از امام زمان خویس تبعیت نمی‌کنند، دوم اینکه بی‌احترامی به پدر و مادر ترویج پیدا کرده است».

وی تصریح کرد: در قرآن برای هر کسی حقوق و تکلیفی تعیین و تبیین شده است ازجمله این تکالیف حقوق پدر و مادر نسبت به فرزند است که انتخاب نام نیک، تربیت و فارغ کردن کودک از جهل و نادانی، تأمین نیازهای فرزند مانند ازدواج مسکن و لوازم ضروری زندگی جزئی از آن است.

امام‌جمعه موقت ماکو با اشاره به آیه مبارکه «إمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ اَحَدُ هُمَا أو کلَاهُمَا فَلَا تَقُلْ لَهُمَا اُفِّ وَ لَا تَنْهَرُهَما» ادامه داد: فرزندان نیز حقوقی را نسبت به والدین خود دارند که برای آن‌ها رعایت این حقوق الزامی بوده و طبق فرمایش خداوند اگر والدین شما را از خود راندند شما آن‌ها را از خود نرانید و به آن‌ها کوچکترین بی‌احترامی را نکنید.

جعفرزاده اظهار کرد: اطاعت از والدین برای فرزند واجب است مگر اینکه پدر و مادر بخواهند فرزند خود را به گمراهی بکشند، ولی حق جسارت و بی‌احترامی به آن‌ها را نداشته و فرزندان وظیفه دارند بعد از پیری والدین، آن‌ها را مورد حمایت همه‌جانبه قرار و مهر و محبت فراوان در حق آنان انجام دهند.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان با توصیه به جوانان برای احترام و اکرام وافر پدر و مادر عنوان کرد : امام صادق (ع) فرموده‌اند «هرکس عاق والدین باشد به بهشت وارد نمی‌شود» لذا در جامعه امروزی بیش از پیش به این فریضه عمل شود تا هم رضایت خداوند متعال و هم رضایت والدین به دست آورده شود».

captcha