ملاطفت با عربستان در برابر فاجعه منا تأسف‌بار است
کد خبر: 3457245
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
آیت‌الله دری نجف‌آبادی:

ملاطفت با عربستان در برابر فاجعه منا تأسف‌بار است

گروه سیاسی: عضو خبرگان رهبری با ابراز تأسف از به فراموشی سپردن تشکیل کمیته حقیقت یاب فاجعه منا گفت: اگر بخواهیم با ملاطفت برخورد کنیم مسئله‌ای حل نخواهد شد، دولت عربستان دولتی متحجر و متعصب است که برای حصول نتیجه باید جدی‌تر وارد عمل شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی،عضو خبرگان رهبری و  نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی عصر روز گذشته، 4 آذرماه در نشست بررسی راهکارهای فقهی و حقوقی فاجعه منا در دادگستری کل استان گفت: با توجه به اینکه حقوق بین‌الملل پایبند به هیچ از یک از اصول اصلی انسانی نیست، تمام جوامع بین‌المللی نیز این فاجعه اسفبار را پشت گوش انداخته و به سادگی هرچه تمام‌تر از آن گذشتند.

وی ضمن محکوم کردن فاجعه منا، به اتفاقات سال‌های 54، 66، 82 مناسک حج اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها نیز بسیاری از حجاج در رخدادهای متفاوت و با بی‌تدبیری رژیم آل‌سعود جان خود را از دست دادند و باز هم مجامع بین‌المللی سکوت اختیار کرده و مجازاتی برای دولت عربستان در نظر نگرفتند.

آیت‌الله دری نجف آبادی تصریح کرد: مفتی‌ها و عالمان رژیم آل‌سعود این اتفاقات را جبر و قضا و قدر الهی دانستند و به واسطه اینکه دولت عربستان نمی‌تواند از قضا و قدر الهی جلوگیری کند این فجایع را از پیش رو گذراندند، حتی فاجعه منا را نیز هیچ یکی از دولت‌های آسیب دیده محکوم نکردند و دولت عربستان نیز پس از چند روز و با شنیدن موضع گیری مقام معظم رهبری اجازه حضور تیم‌های پزشکی و دولتمردان ایران را در عربستان دادند.

عضو خبرگان رهبری بابیان این نکته که آل‌سعود ار هیچ هتک حرمتی نسبت به مسلمانان به ویژه شیعیان دریغ نکرده و نمی‌کند، اضافه کرد: عربستان با بی‌تدبیری به هیچ اصلی از اصول انسانی پایبند نبود، تمامی اتفاقات در منا را می‌توان بر مبنای هماهنگی بین آل‌سعود و آل‌شیخ وهابی دانست.

آیت‌الله دری نجف آبادی اضافه کرد: سازمان کنفرانس اسلامی نیز با آنان است، آنان نیز در برابر این اقدام وحشیانه و سوء مدیریت عربستان سکوت اختیار کردند، سازمان کنفرانس اسلامی می‌توانست در بیانیه‌ای محکم و قوی از دولت عربستان برای این رخداد اسفبار توضیح بخواهد و دلایل وقوع را بررسی کند.

این مقام مسئول به طیف گسترده جان باختگان منا از بیش از یک‌صد کشور جهان را در بر می‌گیرد اشاره کرد و گفت: اگر تمامی این کشورها علیه دولت عربستان بیانیه صادر کرده و حق قانونی، حقوقی و فقهی خود را مطالبه می‌کردند راه برای سوء مدیریت‌های بعدی بسته می‌شد و این دولت در سال‌های آینده برنامه‌های خود را دقیق‌تر ساماندهی می‌کرد.

عضو خبرگان رهبری در بخشی از سخنان خویش بااشاره به سقوط جرثقیل و کشته شدن بیش از یک‌صد زائر بیت‌الله الحرام، گفت: دلایل سقوط جرثقیل نیز هنوز نامعلوم مانده و دولت عربستان برای این واقعه هیچ توضیح واضحی ارائه نداده است.

آیت‌الله دری نجف آبادی یکی از برنامه‌های سوء مدیریتی دولت عربستان را مسدود کردن راه خروج حجاج دانست و اظهار کرد: برای پیشگیری از وقوع فاجعه باید راه ورود را مسدود می‌کردند نه راه خروج حجاج را، چنانچه این اقدام ساده را انجام داده بودند شاهد چنین واقعه غمباری نبودیم.

وی تصریح کرد: احتمال توطئه را خیلی نزدیک می‌بینم، سرکوب و انتقام از دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) می‌تواند یکی از دلایل توطئه باشد، دولت آل‌سعود متهم واقعی واقعه است که باید برای این اتفاقات توضیحات شفاف را ارائه دهد؛ چراکه زیارت کعبه یکی از حساس‌ترین مسائل دنیای اسلام است و احتمال می‌رود افکار تکفیری، انتقام‌گیری و جنایت یکی از برنامه‌های آنها در برابر شیعه بوده باشد.

آیت‌الله دری نجف آبادی در پایان با ابراز تأسف از فراموش سپردن تشکیل کمیته حقیقت یاب گفت: اگر بخواهیم با ملاطفت برخورد کنیم مسئله‌ای حل نخواهد شد، دولت عربستان دولتی متحجر و متعصب است که برای حصول نتیجه و برخورد باید جدی‌تر وارد عمل شد.

captcha