برگزاری گفتمان دینی «فضای مجازی فرصت یا تهدید» در گچساران
کد خبر: 3481015
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

برگزاری گفتمان دینی «فضای مجازی فرصت یا تهدید» در گچساران

گروه فضای مجازی: سومین گفتمان دینی با موضوع فضای مجازی فرصت یا تهدید به همت اداره تبلیغات اسلامی در جمع بانوان دانشگاه پیام‌نور گچساران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، امیرحسین غلام‌زاده، استاد دانشگاه پیام‌نور استان روز گذشته، 15 اسفندماه در نشست گفتمان دینی با موضوع فضای مجازی فرصت یا تهدید، گفت: نگرانی از آثار منفی فضای مجازی بر سلامت روان، امری محدود نیست.
وی افزود: مرور مسائل مربوط به این فضای محدود و شخصی در زمینه دریافت اخبار، اطلاعات و مقالات علمی گویای آن است که این دغدغه محدود به یک کشور و اقلیم نیست و معضلی فراگیر در دنیاست.
این استاد دانشگاه پیام‌نور استان اضافه کرد: فضای مجازی، انقلابی در زندگی آدمی ایجاد کرده، دیگر بدون این فناوری و دیگر ابزارها و امکاناتی که به‌زودی خواهد آمد، ناممکن است.
غلامزاده در ادامه اظهار کرد: نباید فراموش کنیم همان‌گونه که زمانی باکتری‌ها جسم انسان را تهدید می‌کرد، امروزه ویروس اطلاعات و فناوری است که روان آدمی را می‌تواند تهدید کند. فضای مجازی فرصتی بزرگ است که اگر مراقب نباشیم، می‌تواند تهدیدی جدی باشد.
وی با اشاره به آثار بد نوشتاری در فضای مجازی به نام پیام، تلگرام و یا واتس‌آپ، بیان کرد: این نوع نوشتاری برای در تماس ماندن با دوستان نقش مهمی ایفا می‌کنند،اما آن چیزی که در این پیام‌های متنی می‌نویسید تصویری از خود توست که به دیگران نشان می‌دهی، بنابراین به دقت به آن چیزی که می‌نویسید فکر‌ کن و تصویری از خود را به دیگران نشان بده که می‌توانی به آن افتخار کنید.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه فضای مجازی، باید از منظر تهدید و فرصت، توأماً دیده شود، ابراز کرد: فضای مجازی، سکه‌ای است که باید دو روی آن را با هم دید. رویی که ناظر به فرصت‌ها و نقاط قوت آن بوده و روی دیگر که ناظر به تهدیدها یا به تعبیری نقاط ضعف این فضاست.
غلامزاده یادآور شد: باید دانست که شناخت صحیح فضای مجازی و به تبع آن، استفاده‌ صحیح و در عین حال حداکثری از این پدیده‌ دنیای مدرن، مستلزم شناخت و سپس لحاظ کردن هر دو روی سکه‌ است.
وی جهانی و فرامرزی بودن، دست‌یابی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع، آزادی اطلاعات و ارتباطات، کاهش هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی، گسترش عدالت رسانه‌ای و گسترش تعاملات و تبادل نظرها با سرعت بسیار بالا را از جمله فرصت‌های فضای مجازی برشمرد.  
این استاد دانشگاه با بر شمردن تهدیدات فضای مجازی، افزود: شناخت تهدیدها، آسیب‌ها، معایب و مضرات فضای مجازی  موجب خواهد شد تا با اِشراف کامل و دقت نظر بالا، نگاهی جامع‌تر به موضوعات داشته باشیم و در هنگام برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلف دچار غفلت و اشتباه نشویم.
غلامزاده اضافه کرد: هدف از کاربرد فضای مجازی باید نخست از سوی فرد معین شود و میزان استفاده و صرف زمان نیز مورد توجه باید باشد که متأسفانه به‌علت نداشتن هدف و تعیین نشدن زمان، افراد ساعت‌ها بدون کسب نتیجه سرگردان در دنیای مجازی وقت خود را بی‌ثمر تلف می‌کنند که این عمل از سوی جوانان و ناآگاهان از این فضا بسیار مشهود است.
captcha