تدوین آئین‌نامه‌ قرائت خطبه عقد دائم در آستان قدس رضوی
کد خبر: 3489820
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵

تدوین آئین‌نامه‌ قرائت خطبه عقد دائم در آستان قدس رضوی

گروه اجتماعی: رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به هماهنگی‌های صورت گرفته میان دو معاونت تبلیغات و اماکن متبرکه این مجموعه برای ارائه خدمت کیفی‌تر به مراجعان گفت: برای این منظور در حال تدوین آئین‌نامه‌ای برای تشریح ارائه خدمات برای خوانده شدن خطبه عقد دائم در حرم رضوی هستیم.

مهدی لسانی، رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با  خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با تشریح شرایط آزمون عاقدان حرم مطهر رضوی اظهار کرد: بر اساس استقبال مردمی از صورت گرفتن عقد دائم در حرم رضوی و آغاز زندگی مشترک در این مکان مقدس، تصمیم گرفته شد تا روحانیونی که علاقه‌مند به فعالیت و ارائه خدمت در این بخش هستتند، ساماندهی و با برنامه مشخصی خدمت‌رسانی کنند.
وی ابراز کرد: برای همین منظور با هماهنگی‌های صورت گرفته میان دو معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در تلاشیم تا برای مشارکت این دو بخش، آئین‌نامه‌ای را برای شرح خدمات برای خوانده شدن خطبه عقد دائم تدوین و اجرا کنیم.
لسانی با بیان اینکه در گام نخست این طرح، وضعیت موجود را ساماندهی می‌کنیم تا افرادی که برای خواندن خطبه عقد دائم آمادگی خدمت دارند، در دو مرحله آزمون کتبی و عملی انتخاب و گزینش شوند، اضافه کرد: در وهله نخست، در آزمون کتبی سؤالات از ابواب مرتبط با ازدواج و طلاق از فتاوی چهار مرجع عظام تقلید امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله سیدعلی سیستانی که دارای بیشترین فراوانی تقلید در میان زائران هستند، طرح شد.
وی افزود: بعد از برگزاری آزمون کتبی، آزمون شفاهی شامل برگزاری آزمون عملی از افراد راه‌یافته به این مرحله اجرا می‌شود که باید با توجه به گوناگونی زائران و مخاطبان مراجعه‌کننده به این بخش از ظرفیت بالا و ظرافت‌های خاصی برای ارائه خدمت برخوردار باشند و تمام راه‌های مرتبط با شیوه صحیح قرائت خطبه عقد را رعایت کنند. 
رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه مجموع نمرات کسب شده توسط شرکت‌کنندگان در دو آزمون در نظر گرفته می‌شود و دقیقاً مورد بررسی قرار می‌گیرد، عنوان کرد: از میان 80 نفر از متقاضیان برای مشارکت در این خدمت، 50 نفر حائز کسب رتبه قبولی در دو مرحله شدند که نتایج آزمون نیز به صورت پیامکی به داوطلبان اعلام می‌شود و سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری هشت ساعت کلاس بدو خدمت برای آن‌ها تشکیل می‌شود.
به گفته وی، اخلاق رضوی، ارتباط موثر، احکام ازدواج و قوانین آیین‌نامه‌های خدمت در حرم رضوی برخی از موضوعاتی است که در این جلسات تبیین خواهد شد و در جلسه پایانی این دوره از بدو خدمت نیز حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم راشدیزدی توصیه‌های ارزشمندی را به عاقدان عرضه خواهد کرد.
لسانی همچنین افزود: پس از سپری کردن دوره هشت‌ ساعته آموزشی، افراد متقاضی برای طی مراحل بعدی به معاونت اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی معرفی می‌شوند تا برای صدور کارت خدمت و تعیین ساعات شیفت خدمتی خود آماده شوند.
رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی تاکید کرد: در گذشته، روحانیون را به صورت انتصابی و با طی مراحل شناسایی از طرف آستان قدس رضوی انتخاب و برای ارائه خدمت دعوت به همکاری می‌کردیم ولی در رویه جدید بر آن شدیم تا با هدف ارائه خدمات کیفی‌تر و بهتر به مخاطبان و رضایت حداکثری آن‌ها، این طرح را برای نخستین‌بار عملیاتی کنیم و برای همین منظور کلیه افراد باید در این آزمون‌ها شرکت کرده و بعد از طی مراحل گزینشی به خدمت مشغول شوند.
وی با اشاره به اینکه داشتن مدرک معتبر حوزه علمیه از جمله شروط تعیین شده برای شرکت در آزمون مزبور تعیین شده است، ابراز کرد: البته افرادی که تمایل به حضور روحانیون از سوی خودشان برای خواندن خطبه عقد داشته باشند، می‌توانند راساً اقدام کنند و از روحانیون حرم رضوی استفاده نکنند.
لسانی تصریح کرد: خوانده شدن خطبه عقد دائم در این آستان مقدس به معنای بی‌نیازی از طی کردن مراحل قانونی عقد در دفاتر ثبت ازدواج کشور نیست، بلکه این خدمت تنها به منظور استقبال و مطالبه عمومی برای تبرک و  تیمن آغاز زندگی مشترک‌ صورت می‌گیرد.
captcha