حل مشکل بیمه و صدور حکم مأموریت؛ خواسته قرآنیان
کد خبر: 3493858
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

حل مشکل بیمه و صدور حکم مأموریت؛ خواسته قرآنیان

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری برجسته قرآن دو مسئله و خواسته اساسی قرآنیان را موضوع بیمه و صدور حکم مأموریت دانست و افزود: همانطور که برای علمایی که به روستاها اعزام می‌شوند، حکم مأموریت صادر می‌شود، برای قاریان نیز چنین چیزی پیش‌بینی شود.

مجیدسعید افخم‌الشعرا، قاری برجسته قرآن کریم در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد حضور اساتید قرآن در نقاط مختلف برای آموزش و برگزاری محافل قرآن، بیان کرد: از آنجا که هر یک از افراد شرکت‌کننده در جلسات قرآن به جهت بُعد مسافت، هزینه صرف می‌کنند، هر کسی نمی‌تواند جلسه قرآن تشکیل دهد، لذا کسی باید بر سکوی استادی بنشیند که حرفی برای گفتن داشته باشد و مستمعان با دست پُر از جلسه بیرون روند.
وی با بیان اینکه هر چند برگزاری جلسات قرآن خوب است و اساتید زحمت می‌کشند، اما متأسفانه برخی جلسات وقت انسان را می‌گیرد، ادامه داد: باید کسی باشد که این جلسات را رد یا تأیید کند و جلسات جاذبه داشته باشد.
این استاد برجسته قرآن بیان کرد: حدود 15 سال پیش آستان قدس رضوی، قاریان را به جلسات معرفی می‌کرد و هزینه حق‌التدریس استاد پرداخت می‌شد، اما این جریان ادامه پیدا نکرد و در حال حاضر فعالیت قرآنی آستان قدس رضوی کم شده است.
سازمانی متولی حمایت از جلسات قرآنی شود
وی با بیان اینکه بسیاری از جلسات برای تهیه قرآن و سیستم صوت مشکل دارند، پیشنهاد کرد: مجموعه‌ای می‌تواند متولی باشد و مکانی را به برگزاری جلسات اختصاص دهد، یعنی نیاز مالی جلسات و استاد آن را تأمین کند، همچنین اگر مساجد را ملزم کنند که دارای جلسه قرآنی باشند، با توجه به اینکه بسیاری از اساتید آمادگی تدریس دارند، می‌توان از آنها بهره گرفت.
افخم‌الشعرا با بیان اینکه متأسفانه حمایت مالی خاصی از ناحیه سازمان‌های مربوطه مانند جامعه قاریان، اداره کل تبلیغات و ... صورت نمی‌گیرد و نهایتا پس از چند مرتبه دعوت، در جلسه حضور می‌یابند، افزود: از همین رو نیاز است چنین سازمان متولی وجود داشته باشد تا در خصوص تأمین هزینه‌ها، حمایت مالی، تهیه هدیه، اهدا قرآن و امکانات، جلسه را ساماندهی کند.
وی با اشاره به دعوت از استادان و قاریان برای حضور در نقاط مختلف کشور، گفت: قبل از آنکه آن حادثه برای مرحوم حمیدرضا عباسی و حمید شاکرنژاد رخ دهد، این موضوع را مطرح کرده‌ بودم که اگر برای قاریان و اساتیدی که به نقاط مختلف کشور دعوت می‌شوند در طول مسیر اتفاقی رخ دهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود و خانواده آنها باید چه کنند؟
این استاد برجسته قرآن عنوان کرد: بعد از این اتفاق تازه به دنبال آن هستیم که چه کسی هزینه‌های این قاریان آسیب‌دیده را تقبل می‌کند و از طرفی خانواده‌ها هم سختی‌های بسیاری را متحمل شدند.
ضرورت صدور حکم مأموریت برای قاریان
افخم‌الشعرا با بیان اینکه شهید محسن حاجی‌حسنی کارگر هم هر چند عنوان ارزشمند شهید را دریافت کرد، اما خانواده‌اش سختی و مصیبت بسیاری را متحمل شدند، ابراز کرد: وقتی ما به عنوان قاری به نقطه دیگری از سطح کشور و یا خارج از کشور می‌رویم، باید برایمان حکم مأموریت صادر شود.
وی با بیان اینکه حتی من برای ولادت امام رضا(ع)، به خاطر مسئله بیمه دعوت به نیجریه را نپذیرفتم، تأکید کرد: باید از ناحیه اداره کل تبلیغات، فرهنگ و ارشاد و ... دستورالعملی صادر شود تا زمانی که مثلا می‌خواهند یک قاری از مشهد دعوت کنند، اداره کل تبلیغات آن شهر با اداره تبلیغات خراسان رضوی هماهنگی کند و قاری مشهدی پس از صدور حکم مأموریت، در آن شهر حاضر شود.
حل مشکل بیمه، خواسته همیشگی قرآنیان
افخم‌الشعرا دو مسئله و خواسته اساسی قرآنیان را موضوع بیمه و صدور حکم مأموریت عنوان کرد و با بیان اینکه من این مسئله را قبلا با بسیاری از قرآنیان مطرح کرده‌ام و این امر خواسته آن‌ها هم هست، افزود: همانطور که برای علمایی که به روستاها اعزام می‌شوند، حکم مأموریت صادر می‌شود، برای قاریان نیز چنین چیزی پیش‌بینی و حق‌الزحمه‌ای به آن‌ها اختصاص داده شود.
این استاد برجسته قرآن در خصوص ضرورت بیمه قاریان، بیان کرد: چند سال پیش که به همراه دو تن از قاریان، برای تلاوت به یکی از شهرها رفته بودیم، در راه ماشین‌مان خراب شد، ولی با عنایت خداوند، مشکل حل شد، البته بعدا مطلع شدیم که ماشین دیگری در همان محدوده، دچار مشکل شده و به شر اشرار گرفتار شده‌ است.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مسعود ک.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۱۱ - ۰۹:۵۷
0
0
جامعه قاریان قرآن مشهد خود یک نهاد غیردولتی است که باید خودش کسب درآمد وتأمین هزینه کند، یک نهاد دولتی نیست که یک بودجه سالانه دولت برایش تخصیص داده باشد. جامعه قاریان خودش برای تهیه قرآن وملزومات مورد نیازش نیازمند کمک است وداشتن چنین توقعی از این مؤسسه واقعاً انتظار نابجایی است.
captcha