مبانی فلسفه اصول به جهان معرفی شود
کد خبر: 3499577
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
آیت‎الله آملی لاریجانی:

مبانی فلسفه اصول به جهان معرفی شود

گروه اندیشه: رییس قوه قضاییه بر جهانی شدن گزاره‎های علمی به خصوص علم اصول تاکید کرد و گفت: مبانی فلسفه اصول به جهان معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیتالله صادق آملی لاریجانی ظهر پنجشنبه 30 اردیبهشت در آئین رونمایی از کتاب فلسفه علم اصول در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: علم اصول از مهمترین دروس در حوزه است که وظیفه آن بیان اصول واستنباط احکام است.

وی افزود: این علم به دلیل اهمیت و گستردگی که به حسب عقلی بودن آن ایجاد شده است در واقع نیازمند پالایش و توجه بیشتر به شناخت مبانی است؛ علم اصول فعالی نیازمند پالایش در مبانی و شاخ و برگ‎ها است.

رییس قوه قضاییه بیان کرد: برخی به اشتباه سخنانی در خصوص این علم بیان می‎کنند ولی آنچه باید در این زمینه بیان کنیم یان است که علم اصول ما علم زندهای است و در واقع یک نعمت به شمار می‎رود.

وی گفت: این علمی که امروز در قالب علم اصول به ما رسیده است در واقع نشات گرفته از تلاش وافر علمی بزرگانی است که در گذشته برای توسعه این علم تلاش کرده‎اند؛ باید قدردان این تلاش‎های عظیم باشیم زیرا اگر امروز شاهد این گستردگی هستیم به حسب همان تلاش‎ها است.

لاریجانی بیان کرد: در هیچ جایی به اندازه علم اصول ما در خصوص الزام و رابطه الزامها بحث علمی صورت نگرفته است؛ در این عرصه باید با استفاده از بسترهایی که برای کار و تحقیق آماده است در این راستا تلاش کنیم.

وی گفت: اگر این ذخیره علمی عظیم چشم پوشی کنیم و در این عرصه غفلت کنیم در واقع کفران نعمت کرده‏ایم؛ یکی از مسایل بسیار مهمی که در خصوص علم اصول مطرح است، مساله فلسفه علم اصول است که از گذشته روی آن کار کرده‏ایم.

رییس قوه ثضایی با ذکر این مطلب که تاکنون 78 تا 88 مجموعه‏ای از مباحث علم اصول تنظیم شده است تصریح کرد: پس از برگزاری این جلسات علمی و تدوین این مجموعه‏ها همکاران علمی بنده زحمات بسیاری در این زمینه انجام دادند که این تلاش‎های علمی بارها اصلاح و تصحیح شد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این بحث و اهمیت ایجاد شاکله دقیق علم اصول تلاش علمی فوقالعاده‏ای برای یشبرد این مباحث انجام شده است که باید به دنیا عرضه شود و نباید در این مباحث عقلی از دنیا عقب بمانیم.

آملی لاریجانی با ذکر این مطلب که باید به سان علما فعالیت هایی انجام دهیم که قابل عرضه به دنیا باشد، تصریح کرد: این مسیر باید توسط گروهی دیگر پی گرفته شود و زوایای دیگر علوم تحقیق و بسط پیدا کند؛ در حقیقت در این عرصه باید فعالیت محققانه صورت گیرد و پس از نقد و تنظیم و تصحیح به دنیا عرضه شود.

وی گفت: گسترش مباحث پیرامون مبادی اصولی و فقهی که به عنوان مثال از چه اصولی برای استبناط در فقه باید استفاده کرد، از مسایل مهم است که باید در جلسات متعدد و معظم مورد بحث واقع شود.

وی اظهارکرد: اصول ما اصول پر فایده‎ای است زیرا کمتر موردی است که فایده نداشته باشد و کسانی که قواعد اصولی را بی فایده می‎دانند در واقع شناخت صحیحی روی این اصول ندارند.

وی گفت: به همین خاطر است که باید به مساله فلسفه علم اصول بپردازیم زیرا آن عرضه دانش به عالم بیرون حوزه است و کسانی که در عرصه زبان شناسی و فلسفه زبان فعالیت دارند می‎توانند از این اصول استفاده کنند.

captcha