مرحوم قاضی؛ از تأکید بر مراقبه تا توقف‌های طولانی در وادی‌السلام
کد خبر: 3554237
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۹

مرحوم قاضی؛ از تأکید بر مراقبه تا توقف‌های طولانی در وادی‌السلام

گروه معارف: هفتادمین سالگرد ارتحال عارف کامل سیدعلی قاضی با برگزاری همایشی همراه بود که در آن یکی از شاخصه‌های روش عرفانی مرحوم قاضی «اصل مراقبه» دانست شد، همچنین نقل است این عالم برجسته، در وادی‌السلام توقف‌های طولانی انجام می‌داد.

 به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، همایش بزرگداشت عارف کامل، آیت‌الله سیدعلی قاضی به مناسبت هفتادمین سالگرد ارتحال وی ظهر امروز، 25 آذرماه در تالار همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
در ابتدای این همایش آیت‌الله محمود قوچانی، فرزند آیت‌الله سیدمحمدحسن نجفی‌قوچانی ضمن اشاره به اینکه انقلاب امام خمینی(ره) که در ایران به وجود آمد، شامل دو بعد اجتماعی ـ سیاسی و معنوی ـ عرفانی می‌شود، افزود: بعد دوم، یعنی انقلاب معنوی ـ عرفانی مهمتر بوده و جهان‌گیر شده است لذا می‌بینیم در روحیه جامعه تحول زیادی را به وجود آورده و نعمت بزرگی به شمار می‌رود.
آیت‌الله قوچانی ادامه داد: در گذشته وقتی سخن از عرفان می‌شد، امری منکر به شمار می‌‌رفت، ولی به برکت انقلاب، پرده ظلمت از آن برداشته شد و به عنوان یک امر معروف جایگزین شده است، بنابراین می‌بینیم جوانان و جامعه تشنه عرفان هستند.
نفی همه چیز از خود، ویژگی مرحوم قاضی
وی افزود: طبق گفته پدرم، مرحوم آقانجفی قوچانی، نفی همه چیز از خود، یکی از ویژگی‌های مرحوم قاضی بود و این مسأله را مکرر تکرار می‌‌کرد و خوب است بدانیم که نفی عنانیت و وجود از کمالات انسان است، از این روی شاگردان مرحوم قاضی از خود همه چیز را نفی می‌کنند.
توقف‌های طولانی در وادی‌السلام
آیت‌الله قوچانی ضمن اشاره به خاطراتی از اطرافیان مرحوم قاضی، اضافه کرد: مرحوم قاضی به زیارت اهل قبور علاقه عجیبی داشت و به خاطر همین، در وادی‌السلام توقف‌های طولانی انجام می‌داد و نقل است که ایشان گفتند من انسم با ارواح مومنین بیش از زندگان است.
وی در همین راستا در بخش دیگری از سخنانش، عنوان کرد: مرحوم قاضی یک روحیه فوق‌العاده، جاذبه‌دار غیرقابل تصوری داشتند، این در حالی بود که زندگی ایشان از نظر اقتصادی مادون صفر بود و منزلشان فقط از حصیر خرمایی مفروش شده بود.
سپس حجت‌الاسلام علی رضائی‌تهرانی، استاد حوزه علمیه خراسان طی سخنان کوتاهی در رابطه با زندگی مرحوم قاضی به نقل از فرزند ایشان محمدحسن قاضی به کراماتی اشاره کرد و در خصوص چرایی بررسی سیره اولیای خدا دلایلی از جمله نشان دادن برتری تربیتی زندگی اولیاء، اثبات امکان وقوعی به مراحل کامل در غیر معصومین، الگوسازی و نمادسازی برای همه امت و به ویژه طلاب، تقویت عملی معنویت در جامعه و جلوگیری از محدود شدن دین به فقه برشمرد.
شاخص‌های روش عرفانی مرحوم قاضی
سپس حجت‌الاسلام سیدیدالله یزدان‌پناه، استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شاخصه‌های روش عرفانی مرحوم قاضی این طور، ادامه داد: مکتب عرفانی مرحوم قاضی برآمده از شرع است.
حجت‌الاسلام یزدان‌پناه، شاخصه دوم روش عرفانی مرحوم قاضی را معرفت نفس دانست و در همین راستا، اظهار کرد: علامه طباطبایی می‌گوید: «معرفت نفس، معرفتی شهودی است که از راه سلوک عملی به دست می‌آید و ما می‌بینیم معرفت، نقش طریقیت دارد و غایت از آن خدا است».
وی در ادامه سخنانش گفت: اوج کار مرحوم قاضی به ذلت و فقر بر می‌گردد، ذلتی که انسان در‌ آن مأمور به حق می‌شود و همان طور که می‌دانید و از شاگردان وی شنیده‌ایم، مرحوم قاضی هیچ ادعایی نداشت و فقط از ایشان توحید سراغ داریم.
این استاد حوزه و دانشگاه در همین راستا افزود: نوع منش و رفتار بزرگان و اولیای خدا این است که کرامت را در کارهایشان به حداقل می‌رسانند و در نتیجه چنین فقری، معرفت به حق حاصل می‌شود، این در حالی است که کرامات زیادی دارند.
اصل مراقبه
حجت‌الاسلام یزدان‌پناه یکی دیگر از شاخصه‌های روش عرفانی مرحوم قاضی را «اصل مراقبه» دانست که به عنوان دستور علامه طباطبایی به شاگردانش بود و همان طور که می‌دانید معنی مراقبه در قرآن  به مضمون «دائما در حق بودن»، آمده است.
وی در پایان دستورات ذکر مرحوم قاضی را یکی دیگر از ممیزی‌های روش عرفانی ایشان برشمرد و افزود: ایشان این دستورات را با حفظ جنبه الهی به شاگردان تعلیم می‌داد و انتظار داشت که آنها نیز به این دستورات عمل کنند.
captcha