به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایكنا) از فارس، به نقل از روابط عمومی
و امور بینالملل استانداری فارس، سیدمحمدعلی افشانی، استاندار فارس امروز، 3
اسفندماه در مراسم پاسداشت نخبگی كه بهمناسبت تقدیر از چهار تن از دانشمندان شیمی
استان برگزار شد، گفت: مسئولیتشناسی و مسئولیتپذیری بزرگان را وادار میكند تا
در اوج قرار گیرند و به معنای واقعی كلمه به مدارج بالای انسانیت و ایمان عروج
كنند.
وی با بیان اینكه لفظ معلم بزرگترین عنوان برای اساتید مورد تقدیر
دانشگاه شیراز است و این اساتید معلمان بزرگ كشور هستند، گفت: معلمی بالاترین مقام
آدمی است و انسان به خاطر آموختن بر فرشتگان برتری پیدا كرد.
استاندار فارس با اشاره به اینكه اگر انسان سه خصوصیت را داشته باشد
همواره عزیز و مورد تكریم ملت ایران خواهد بود، گفت: ایمان خالص كه نمود آن در عمل
انسانها مشخص باشد، دانش و علم به خصوص اگر سرآمد باشد و كار خیری كه نفع آن به دیگران
برسد؛ معلمان هر سه خصوصیت را با هم دارند.
افشانی با بیان اینكه انیشتین میگوید اعتقاد به رمز بزرگ هستی شاه
فنر تحقیقات علمی است، ادامه داد: معلمان بزرگ ما با اعتقاد به رمز بزرگ هستی به
چنین دستاوردهای عظیمی دسترسی پیدا كردهاند و این بیانگر آن است كه این انسانها
فراتر از خود میاندیشند.
استاندار فارس تأكید كرد كه جوانان باید تصمیم بگیرند كه راه اساتید بزرگ را ادامه دهند و بدانند كه این اساتید با تلاش فراوان به اینجا رسیدهاند.
افشانی با اشاره به اینكه دانشمندان ما تمدنسازان جهان هستند و آنچه
بشر در اختیار دارد حاصل كار دانشمندان است، ادامه داد: ثروت اصلی بشر دانش او است
نه ساختمان و ماشین؛ این دانش ثروت تجمیع شده بشر است؛ همانگونه كه زكریای رازی
نقش دارد، دانشمندانی كه امروز تقدیر میشوند هم در دانش بشری نقش دارند؛ همه دانش
در طول تاریخ تجمیع شده و به عنوان ثروت در اختیار بشر قرار گرفته است.
وی با بیان اینكه دانشمندان برای آسایش بشر تلاش و فرصتسازی میكنند
و جامعه قدردان آنها است، گفت: سودجویان آسایش بشر را به خطر میاندازند و فرصتطلبی
میكنند.
استاندار فارس با اشاره به اینكه یكی از مهمترین نیازهای جامعه
كارآفرینی است از دانشگاهیان خواست در این زمینه قدم برداشته و به این پاسخ دهند
تا سهمی در خور برای اشتغال جوانانی كه اگر بیكار بمانند دچار افسردگی شده و حتی
مجرم خواهند شد، داشته باشند.
افشانی با تأكید بر اینكه باید همانند دانشمندان بزرگ به خلق دانش،
فراتر از كسب دانش دست زد، ادامه داد: دانشگاهیان باید تلاش كنند این دانش تبدیل
به محصول شود تا نیازی از جامعه را رفع كند و علم از كلاس و دانشگاه به كارگاه
برود؛ دانش باید در كارگاه باشد تا به نیازهای حقیقی جامعه پاسخ دهد.