خلاصه آیات قرآن در دو کلمه +عکس
کد خبر: 3590023
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
محمد ثابتی در جلسه قرآن هفتگی خود عنوان کرد:

خلاصه آیات قرآن در دو کلمه +عکس

گروه جلسات و محافل: محمد ثابتی، پیشکسوت قرآنی در جلسه قرآن خود که با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف برگزار شد، ضمن آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن به بیان برخی مطالب تفسیری از قرآن کریم پرداخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ دومین جلسه قرآن محمد ثابتی، در سال 1396 شب گذشته، 26 فروردین‌ماه بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور قرآن‌آموزان از سنین مختلف در مسجد ابوالحسن(عج) واقع در خیابان ۱۷شهریور، قبل از پل شهید محلاتی برگزار شد.

خلاصه تمام جلسات و آیات قران در دو کلمه...+عکس

این جلسه قرآن که اساتید و قاریان بین‌المللی زیادی همچون حسین اخوان‌اقدم، منصور قصری‌زاده و ... را به جامعه قرآنی تحویل داده است، ۳۸ سال است که با تمام مشکلات و مسائل موجود در مسجد، ساخته است و هر هفته بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می‌شود.

در ابتدا، اعضای جلسه به تلاوت قرآن پرداختند و ثابتی، نکات تجویدی آنها را متذکر می‌شد. سپس این مدرس قرآن اهمیت و ضرورت شناخت قرآن را بیان کرد و گفت ما هر چقدر در قرآن، غور کنیم و مطالعات انجام دهیم، کم است و به سخن علامه طباطبایی صاحب تفسیر‌المیزان استناد کرد که در اواخر عمر فرموده بودند، من چیزی از قرآن نفهمیدم.

خلاصه تمام جلسات و آیات قران در دو کلمه...+عکس

ثابتی با تلاوت آیه هشتم سوره مبارکه عنکبوت «وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حُسْنًا ۖ وَإِن جَاهَدَاكَ لِتُشْرِكَ بِي مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا ۚ إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ» بیان کرد: خداوند متعال به ما فرموده است که ما به «انسان» سفارش کردیم، نفرموده است به مؤمنان یا مسلمانان سفارش کردیم که نشان‌دهنده آن است که هرکس در هرجایی باید از امر پدر و مادر تبعیت کند، مگر اینکه پدر و مادر از روی جهالت انسان را از اطاعت خدا باز دارند که در اینجا نباید از آنها اطاعت کرد.

خلاصه تمام جلسات و آیات قران در دو کلمه...+عکس

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه عنکبوت «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ» و با استناد به آیات دیگر قرآن کریم به معرفی صالحین و راه آنها پرداخت و گفت: ما هر روز در نمازهایمان می‌خوانیم «صراط الذین انعمت علیهم» و خداوند متعال در سوره مبارکه نساء فرموده است«وَمَن يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِم مِّنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ ۚ وَحَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا». خداوند به چهاردسته نبیین و صدیقین و شهدا و صالحین نعمت داده است و ما هرروز از خداوند متعال در نماز‌هایمان می‌خواهیم تا ما را به راهی که به آنها نعمت داده هدایت کند.

خلاصه تمام جلسات و آیات قران در دو کلمه...+عکس

ثابتی در ادامه تصریح کرد: تمام جلسات و آیات قرآن در این دو کلمه که در بسیاری از آیات آمده است، خلاصه می‌شود، «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» که انسان آن چیزهایی را که می‌داند، واقعاً عمل کند. صدای خوش و مسابقه و ...همه داستان است و شب اول قبر از کسی نمی‌پرسند چرا تجویدت ضعیف بود؟ ولی می‌پرسند چرا به آیات عمل نکردی؟ چرا به نمازت اهمیت ندادی؟

این استاد پیشکسوت در ادامه با استناد به آیه «ان الانسان لفی خسر» بیان کرد: مردم ساعت‌ها وقتشان را پای تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی تلف می‌کنند که از مصادیق بارز این آیه شریفه است. در خسرانند، زیرا که عمرشان را هدر می‌دهند، چیزی که ثانیه‌ای از آن باز نمی‌گردد. «ال» بر سر انسان در این آیه بیانگر عمومیت و فراگیر بودن این قاعده است که تمام انسان‌ها در خسران هستند و همانطور که در آیه بعد اشاره شده است، تنها اهل ایمان و عمل صالح هستند که سود می‌کنند و از این قاعده مبرا هستند. وی اضافه کرد که ما در عالم برزخ با این اعمال زندگی خواهیم کرد و خوش بحال کسانی که عمر خود را در جلسه قرآن سپری می‌کنند و در عالم برزخ پشیمان هستند و حسرت می‌خورند که ای کاش بیشتر وقت خود را صرف قرآن کریم می‌کردیم.

captcha