مسابقات قرآن استان تهران دشوارتر از مسابقات بین‌المللی
کد خبر: 3629133
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
سرابی بیان کرد:

مسابقات قرآن استان تهران دشوارتر از مسابقات بین‌المللی

گروه مسابقات: قائم مقام شورای عالی قرآن در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران با اشاره به اینکه قاریان و حافظان قرآن کریم نباید به بهره‌های فعلی راضی باشند و خود را متوقف کنند، گفت: مسابقات قرآن استان تهران به لحاظ حضور قاریان و حافظان ممتاز، دشوارتر از مسابقات بین‌المللی است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در مراسم اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن استان تهران، که عصر روز 20 مردادماه در جوار آستان مقدس امامزادگان سیدجعفر(ع) و حمیده خاتون(س) برگزار شد، سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، طی سخنانی گفت: برگزاری مسابقات قرآن در استان تهران از مسابقات بین‌المللی قرآن نیز مشکل‌تر است؛ چرا که قاریان و حافظان این استان همه از نخبگان کشوری هستند. بنابر این هم داوری این مسابقات و هم داوری آن سخت و دشوار است.
وی در ادامه بیان کرد: قابلیت قرآن از ابعاد هنری و رسانه‌ای بسیار قابل توجه است. قرآن کریم خود یک ابررسانه است. ما چه اثری دیگری داریم که هم از لحاظ ادبیات در این سطح از فصاحت و بلاغت باشد و هم از لحاظ معنا و مفهوم در اوج باشد. کدام متن ادبی هست که چنین ظرفیتی برای تلاوت داشته باشد.
سرابی با تاکید بر اینکه چه متنی می‌توانیم پیدا کنیم که مملو از معارف عالیه و انسانی باشد، گفت: برخی متون هستند که حاوی مطالب و معارف عمیقی هستند اما قرآن دارای ابعاد مختلف و متفاوتی هم برای افرادی که دنبال دانش و عرفان هستند و هم برای افرادی که دنبال هنر هستند، مورد استفاده است.
وی با تأکید بر اینکه قرآن برای تمامی هنرمندان قابل استفاده است، اظهار کرد: قرآن نه تنها یک ابررسانه است، بلکه می‌تواند زمینه‌ای برای اظهار ارادت هنرمندان در رشته های مختلف به ساحت قرآن کریم شود. همه این ویژگی‌ها قرآن را تبدیل به یک ابزار رسانه‌ای برای انتقال ارزش‌های الهی به انسان‌ها کرده است.
قائم مقام شورای عالی قرآن در ادامه به ذکر مواردی در تاریخ که کفار، پنهانی تلاوت قرآن کریم را استماع می کردند، گفت: در صدر اسلام زمانی که پیامبر(ص) قرآن را بر مردم تلاوت می کردند، حتی ابوجهل ها هم در برابر اعجاز قرآن سر فرود می‌آوردند، به طوری که همین کفار پشت در خانه پیامبر(ص) می‌نشستند تا صدای تلاوت را استماع کنند.
سرابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به آیه «الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَئِكَ يُؤْمِنُونَ»، بیان کرد: در این آیه آمده است؛ کسانی که قرآن را تلاوت می‌کنند و حق تلاوت را ادا می‌کنند، همان کسانی هستند که به قرآن ایمان دارند.
وی با طرح این سوال که حق تلاوت قرآن در آیه مورد اشاره چه چیزی است، گفت: یک بعد از حق تلاوت همین قرآن خواندن به شکل زیبا و به صوت حسن و اداء حق حروف است. در روایات زیادی از پیامبر اکرم(ص) سفارس به تلاوت قرآن کریم به صوت نیکو و حسن تأکید شده است. در کشور مصر برخی قاریان بودند که به حدی زیبا تلاوت می‌کردند که مفهوم قرآن برای مستمع تصور می‌شد، به این قاریان، قاریان مصوِر گفته می‌شد، همچنین لحظاتی از فیلم یوسف پیامبر(ع) نیز بود که نشان داده شد و آن موقع بود که مخاطب آیات قرآن برایش تصویر شد. کار قاری قرآن نیز همین است، قاری با انتخاب الحان مناسب و به جا، مفاهیم عمیق قرآن کریم را به تصویر می‌کشاند تا مخاطب بهتر بفهمد.
قائم مقام شورای عالی قرآن با اشاره به اینکه هنر تلاوت قرآن کریم اگرچه می‌تواند مرحله‌ای از حق تلاوت قرآن باشد، بیان کرد: به این دلیل حق تلاوت است که معارف الهی به زیبایی و با تلاوت زیبای قرآن به قلب مستعمین می‌نشیند. در صدر اسلام نیز مهم‌ترین حربه پیامبر برای جذب مردم همین تلاوت قرآن کریم بود. همه اینها که گفته شد، مرحله‌ای از مراحل حق تلاوت است و قاری با این کار بهره‌هایی از قرآن کریم می‌گیرد.
سرابی با اشاره به اینکه این بهره‌ای که قاریان و حافظان از قرآن می‌گیرند، بهره کمی نیست، اما بالاتر از این نیز وجود دارد، گفت: امام خمینی(ره) در کتاب آداب الصلاة می فرمایند؛ برای قاری قرآن حجاب های متفاوتی متصور است که یکی از این حجاب‌ها توقف در آن بهره ای است که انسان از قرآن گرفته است. بهره‌گیری از قرآن، انتها ندارد، کسی که قرآن را تلاوت می‌کند، کسی که قرآن را خوشنویسی می‌کند و حتی کسی که قرآن را تفسیر می‌کند، اگر تصور کند به خاطر این توانمندی و بهره‌مندی از قرآن مصداق «حمله القرآن» است، اشتباه کرده است. ضمن اینکه مانع از بهره بردن بیشتر از قرآن کریم توسط آن شخص خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: بنابر این قاریان قرآن جایگاه جایگاه والایی در منظومه فرهنگی نظام اسلامی دارند، اما اگر همین قاریان در همین حد متوقف شوند، ضرر کرده‌اند. انسان نمی تواند به ابعاد بدون انتهای قرآن برسد اما باید تلاش خود را در این مسیر انجام دهد. اگر انسان در همین حدی که هست متوقف شود این نعمت الهی را کفران کرده و همین خود حجاب خواهد شد.
captcha