فرهنگ‌سازی و عدم حمایت راهکار مقابله با هیئت سکولار است
کد خبر: 3646009
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳

فرهنگ‌سازی و عدم حمایت راهکار مقابله با هیئت سکولار است

گروه جامعه: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه هیئت و مجموعه مجالس عزاداری بدون سخنرانی به‌هیچ عنوان مجلس عزاداری شاخص اسلامی و شاخص مبانی دینی نیست، گفت: برخی اقدامات و آسیب‌های موجود در عزاداری‌ها بر اساس اهداف شیعه انگلیسی، مذهب علیه مذهب و اختلاف انداختن در بین مسلمانان است؛ لذا باید با فرهنگ‌سازی و عدم حمایت با آنها مقابله کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به شاخصه اصلی هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری اسلامی گفت: اعتقاد ما این است که هیئت و مجموعه مجالس عزاداری بدون سخنرانی به‌هیچ عنوان مجلس عزاداری شاخصه اسلامی و شاخصه مبانی دینی نیست، چراکه هدف از این مراسم صرفا اشک و سینه‌زنی نیست بلکه هدف این است که ما بتوانیم رهرو حضرت اباعبدالله(ع) باشیم و بتوانیم از قیام حضرت(ع) در زندگی اجتماعی خود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه باید از قیام و حادثه عاشورا درس عبرت بگیریم، افزود: این درس عبرت تبیین می‌خواهد و تبیین آن هم بر اساس مبانی قرآن و بر اساس خطبه‌هایی است که حضرت امام حسین(ع) از مسیر مکه تا کربلا داشتند. لذا خطبه‌ها و فرمایشات حضرت بهترین مبانی هستند که امروز در عرصه زندگی جمعی، فردی، اجتماعی و سیاسی می‌تواند سرلوحه زندگی اصلی ما باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت سازمان اوقاف برای حمایت و هدایت هیئت‌ها و محافل و مجالس مذهبی، آیا برنامه‌ای در خصوص کاهش آسیب‌های این مراکز و محافل در ایام محرم دارد؟ گفت: اکثر این آسیب‌ها با توجه به کمیت زیاد عزاداری‌ها، بسیار ناچیز است، اما باید با راهکار فرهنگ‌سازی، با آن مقابله کرد. همچنین با روشنگری و عدم حمایت مجموعه‌های مختلف از آنها اصلاح و روند اقدامات آنها به سمت شاخص‌های مدنظر سازمان اوقاف هدایت شود.

وی در ادامه از نحوه ارائه خدمات سازمان اوقاف به هیئت‌های مذهبی سخن گفت و افزود: خدمات ما در برپایی هیئت‌های مذهبی، تکایا و حسینه‌ها بر اساس شاخصه‌هایی است که از قبل مشخص شده است. این شاخصه‌ها به ترتیب شامل دارا بودن استانداردهای لازم، شامل قرائت قران، سخنرانی، عزاداری بر اساس سبک‌های صحیح و بدون خرافه است. شاخصه بعدی اطعام است‌.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه سازمان اوقاف در برنامه‌های اولویت‌دار خود کمک به مجالس خانگی و هیئت‌هایی از این دست را ندارد، به ایکنا گفت: ما نمی‌توانیم به این هیئت‌ها کمک کنیم چراکه بر اساس اولویت‌ها، فعالیت‌ها انجام می‌شود. البته نگاه ما مساعدتی نیست بلکه نگاه سازمان مشارکتی است. چراکه بر اساس دستورالعمل و اسناد بالادستی می‌توانیم این خدمات را ارائه دهیم.

شرفخانی اظهار کرد: در این طرح‌های مشارکتی تمامی هیئت‌های شاخص کشوری، هیئت‌های شاخص استانی، شهرستانی، حاشیه شهر و مناطق محروم را باید کمک کنیم. اولویت ما نیز بیشتر برای قشر جوان و نوجوان انقلابی است. در خصوص نظارت بر این خدمات نیز ستاد رصد و اجرای امینانه نیات واقف ایجاد شده و همه این موارد را رصد و شناسایی می‌کند.
captcha