21 سال پیش باید سیستم مسابقات قرآن تغییر می‌کرد
کد خبر: 3653289
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
ستوده‌نیا:

21 سال پیش باید سیستم مسابقات قرآن تغییر می‌کرد

گروه مسابقات: محمدرضا ستوده‌نیا، داور مسابقات بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه ترس از اعتراض‌ها مانع آن شد تا طی این سال‌ها درصدد تغییرات در مسابقات برآیند، بیان کرد: در سال ۱۳۷۵ به مسئولان سابق سازمان اوقاف و امور خیریه به صراحت عرض کردم، زمان آن رسیده است که سیستم مسابقات تغییر کند.

21 سال پیش باید سیستم مسابقات قرآن تغییر می‌کرد
محمدرضا ستوده‌نیا، داور مسابقات بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به ارائه تحلیلی پیرامون مسابقات قرآن پرداخت و بیان کرد: امروزه در فضای مجازی نقدهای زیادی به مسابقات و تغییرات در آن مطرح می‌شود، البته بنده در سال ۱۳۷۵ زمانی که عضو شورای عالی قرآن سازمان اوقاف بودم، به مسئولان قبلی به صراحت عرض کردم، زمان آن رسیده است که سیستم مسابقات تغییر کند، اما متاسفانه توجهی نشد، حتی بزرگواری که در آن زمان مسئولیت قرآنی داشت می‌گفت، خوف این را داریم که اگر این سیستم عوض شود، متسابقان اعتراض کنند و ترس از تغییر وجود داشت.
وی در ادامه افزود: بعد از آن، یک‌سری تغییرات جزئی اتفاق افتاد، اما این وضعیت در خور نبود. باید در روش برگزاری مسابقات تغییرات صورت گیرد تا هم روند مسابقه‌گرایی قاریان کشور اصلاح شود و هم کسانی که در بخش ستادی و اداری مسابقات حضور دارند یا به امر داوری می‌پردازند نیز تکلیف خودشان را بدانند و از هیچ طرفی حقی تضییع نشود.
ستوده‌نیا بیان کرد: در حال حاضر، بخشی از اشکالاتی که به مسابقات وارد می‌کنند، مربوط به آیین‌نامه‌ها است، وقتی یک داور می‌خواهد، براساس این آیین‌نامه‌ها نمره دهد، همین چیزی که امروز مشاهده می‌کنید، اتفاق می‌افتد و اختلاف اندک نمره‌ها موجب اعتراض می‌شود. بسیاری از متسابقان کشوری خودشان در دیگر مسابقات داور هستند و به خوبی می‌دانند که باید آیین‌نامه داوری را رعایت کنند.
داور مسابقات بین‌المللی تصریح کرد: همچنین دستورالعمل‌های اجرایی هم جا دارد که خیلی بهتر از این اجرا شود و می‌طلبد که برگزارکنندگان مسابقات، با دید بازتری به قضیه نگاه کنند و اگر با متخصصان بیشتر مشورت شود و بعد جمع‌بندی‌های درستی صورت گیرد، می‌توان سیستمی ارائه داد که حق هیچ کسی نادیده گرفته نشود.
وی در ادامه افزود: البته مسابقات یک بخش از سیستم فعالیت‌های قرآنی کشور است نه همه آن، بنایر این ایجاد تغییر و اصلاح در مسابقات باید با رعایت توازن در سایر بخش‌های قرآنی از قبیل آموزش و سایر فعالیت‌های فرهنگی ـ قرآنی انجام شود. نکته دیگر اینکه وجود مسابقات برای ایجاد و استمرار آمادگی حافظان و قاریان قرآن بسیار ضروری است.
ستوده‌نیا گفت: بنابر این باید جهت و سمت و سوی آن را اصلاح کرد و چشم‌انداز آن را برای حداقل بیست سال آینده ترسیم نمود. نکته آخر اینکه باید برای کسانی که نمی‌توانند در مسابقات رتبه بیاورند، اما قابلیت‌های خوبی دارند، مسیرهای جایگزین معرفی کرد. بسیاری از آنان می‌توانند در تربیت قاریان و حافظان کوشا باشند. بسیاری مبلغان و یا مجریان خوبی هستند و ...، سیستم قرآنی کشور باید به گونه‌ای طراحی شود که برای این عزیزان بتوان جایگاهی شایسته پیش‌بینی کرد.
captcha