محکومیت یک رفتار و خشمی که کنترل نشد
کد خبر: 3654080
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

محکومیت یک رفتار و خشمی که کنترل نشد

گروه سیاست و اقتصاد: در مقابل رفتاری که از نماینده مردم نیشابور در مجلس شوری اسلامی در مقابل معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی سر زد، می‌توان به سخن حضرت علی(ع) به مالک اشتر اشاره کرد که فرمودند: «باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختيار خودگير و با پرهيز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم تو فرو نشيند».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حضرت علی(ع) در نامه به مالک‌اشتر نوشته است: «باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت و تندی زبانت را در اختيار خودگير و با پرهيز از شتابزدگی و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم تو فرو نشيند و اختیار نفس در دست تو باشد، و تو بر نفس مسلط نخواهی شد، مگر با ياد فراوان قيامت و بازگشت به سوی خدا».
در چند روز اخیر در بسیاری از رسانه‌های کشور شاهد انتشار خبری از رفتار یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مقابل معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بودیم، رفتاری که نه در شان نمایندگی مجلس و نه در شأن یک مسلمان بود.
به دور از هر گونه بحث حاشیه‌ای اگر اینگونه رفتارها را از افراد عادی شاهد باشیم، شاید بشود به راحتی از کنار آن عبور کرد، ولی وقتی به عنوان عملکرد یک فرد در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ثبت می‌شود و خبر اول بسیاری از سایت‌های خبری ایرانی و خارجی می‌شود و رسانه ملی آنرا تجزیه و تحلیل می‌کند، نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. رفتاری که ناشی از یک لحظه خشم و غضب آنی است و با ادامه همین راه کاری که نباید بشود، شد.
حضرت علی(ع) در ادامه نامه به مالک‌اشتر درباره نحوه رفتار با رعیت و مردم فرمودند: «مهربانی و خوش رفتاری و نيکویی با رعيت را در دل خود جای ده و مبادا نسبت به ايشان جانور درنده بوده، خوردنشان را غنیمت دانی که آنان دو دسته‌اند: يا با تو برادر دينی‌اند و یا در آفرينش مانند تو هستند».
با فرض اینکه بگویم معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی مقصر باشد و حرف و سخنی سهوی زده باشند، گرچه وی در این رابطه عذرخواهی هم کرده است، آیا نباید مسلمانی که خود را مسلمان می‌داند به این سخن آن حضرت که سفارش به خوش‌بینی دارند و فرمودند: «خوش‌بينی رنج بسيار را از تو دور می سازد»، عمل کند.
رمز اتحاد؛ عمل به آموزه‌های گرانقدر دینی و آیینی مشترک
درباره رفتار نماینده نیشابور در مجلس شوری اسلامی علی سبحانی‌فر، نماینده مردم شهرستان‌های سبزوار، جوین، جغتای، داورزن و خوشاب در مجلس شورای اسلامی و از همکارانش با انتشار متنی این نوع رفتارها را محکوم و نوشت: «یا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقاکُمْ، ای مردم، ما شما را از مردی و زنی آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبایلی قرار دادیم تا همدیگر را درک کنید و زندگی هماهنگ داشته باشید، همانا که بافضیلت‌ترین شما در نزد خداوند باتقواترین شماست».
«در پی بروز تنش ناگوار به وجود آمده در همایش زن، خانواده و سلامت در فرهنگسرای سیمرغ شهر نیشابور و خدشه‌دار شدن حرمت مسئولان استان که با هر نگاه، سلیقه‌ و تفکری محکوم است.
وی در بخش دیگری از سخنانشان با بیان اینکه رمز دیرپایی و ماندگاری ایران اسلامی در طول تاریخ پرفراز و نشیبش، همدلی، اتحاد و احترام متقابل ساکنان این فلات به‌رغم وجود اختلاف در سلائق و دیدگاه‌ها، بوده است، ادامه داد: برخورداری از فرهنگ کهن و عمل به آموزه‌های گرانقدر دینی و آیینی مشترک در کنار قرابت‌های قومی، از دیرباز تاکنون، مردمان دو شهرستان سبزوار و نیشابور را در کنار هم نگاه داشته است.
یادآوری این نکته که اولین حکومت شیعی ایران زمین به مدد برادری، همدلی و اتحاد سربداران سبزواری و شیخیان نیشابوری در تاریخ ثبت شده است، شاهد این مدعاست.
سبحانی‌فر در بخش دیگری از این متن با توصیه به وحدت و همدلی اظهار کرد: بر خود لازم می‌دانم به نمایندگی از مردم شریف و نجیب سبزوار و به عنوان عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی، از مردم نیک‌نژاد و مؤدب هر دو شهرستان تقاضا کنم که با حفظ خویشتنداری، از دامن زدن به اختلافاتی که از اساس وجود نداشته و صرفا برآمده از تفاوت دیدگاه است، پرهیز نمایند».
تقسیم‌بندی قومی، خطری برای امنیت کشور/ به ریسمان الهی چنگ بزنید
همچنین حسین مقصودی، دیگر نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با کانال خبری روزنامه خراسان با محکوم کردن چنین رفتارهایی عنوان کرد: «هر انسان عاقل و کشور دوستی اصل این موضوع را تایید نمی‌کند. ما نیز آن را محکوم می‌کنیم ولی بحث در خصوص چرایی آن کاری مشکل است. من چنین اتفاقاتی را خطری می‌دانم که افراد ساکن در کشور را دچار تقسیم‌بندی‌های قومی می‌کند.
وی افزود: شاید نماینده‌ای تصور کند که با چنین برخوردهای پوپولیستی می‌تواند ضمن بازی با احساسات برخی جوانان و عامه مردم رأی جمع کند، ولی این منافع شخصی و منطقه‌گرایی قطعا با سیاست‌های کلان نظام در تضاد است».
حجت‌الاسلام محمد صاحبی، امام جمعه کلات نادر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره این نوع رفتارها از دیدگاه اسلام گفت: اسلام مرز نمی‌شناسد و در پیش خدا باتقواترین فرد عزیز است و قومیت فرد، عرب و فارس بودن انسان‌ها تأثیری در عزیز شدن پیش خدا ندارد.
وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم قومیت و قبیله افراد را مطرح کنیم و بر مرز شهرستان‌ها تأکید شود در نتیجه چگونه مرجعیت آیت‌الله سیستانی و آیت‌الله خامنه‌ای و دیگر مراجع تقلید که از اقصی نقاط کشور ایران و از دیگر کشورهای جهان به آن عزیزان و بزرگواران مراجعه می‌کنند، قابل بیان و توجیه است؟.
امام جمعه کلات نادر با تأکید بر حفظ وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه با اشاره به آیه 103 سوره آل‌عمران «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا ۚ وَاذكُروا نِعمَتَ اللَّهِ عَلَيكُم إِذ كُنتُم أَعداءً فَأَلَّفَ بَينَ قُلوبِكُم، همگی به ریسمان خدا(قرآن و اسلام، و هرگونه وسیله وحدت‌)، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگِ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دل‌های شما، الفت ایجاد کرد»؛ ادامه داد: با جستجو در بین سخنان حضرت امام خمینی(ره)، بیشترین کلمه‌ای که آن رهبر فرزانه انقلاب بیان کرده‌اند، کلمه «وحدت» است.
وی با اشاره به اینکه نه تنها وحدت در بین شیعیان جهان اسلام خیلی تأکید و سفارش شده، در بین مسلمانان اهل سنت نیز سفارش فراوان شده است، اضافه کرد: دین اسلام سفارش زیادی به وحدت مسلمانان و دوری از تفرقه دارد و همه مسلمانان در اصول دین هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند.
حجت‌الاسلام صاحبی با بیان اینکه بیشترین ضربه را مسلمانان از تفرقه و بحث مطرح کردن قومیت‌ها به جای اتحاد و همدلی متحمل شده‌اند، عنوان کرد: دشمنان اسلام با قرار دادن شیعه در مقابل سنی، عرب در مقابل عجم و قرار دادن داعش در اهل سنت و مطرح کردن شیعه انگلیسی، بیشترین ضربه را به اتحاد مسلمانان وارد کرده و سودش را اسرائیل و انگلیس و دشمنان اسلام می‌برند.
علی اکبر ملکی

captcha