بازی‌سازان بازار عوام‌پسندانه را ترجیح می‌دهند/ بازی‌های غنی هزینه‌بر است
کد خبر: 3654455
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۱
ابراهیم‌زاده:

بازی‌سازان بازار عوام‌پسندانه را ترجیح می‌دهند/ بازی‌های غنی هزینه‌بر است

گروه فناوری اطلاعات: تولیدکننده بازی فریاد آزادی؛ تنگستان گفت: ساخت بازی با محتوای غنی، کار بسیار پر هزینه و زمان بری است؛ شرکت‌های تولید کننده در حال حاضر به دنبال ساخت بازی‌های کوچک و زود بازده هستند تا اینکه به سراغ بازی‌هایی با هزینه چندین میلیونی و بازی‌هایی با داستان غنی و ساخت پیچیده بروند. متأسفانه بازی‌سازان بازار عوام‌پسندانه را ترجیح می‌دهند درحالی که می‌توان بازی با محتوای غنی ساخت که مورد پسند مردم قرار بگیرند.

احسان ابراهیم‌زاده، تولید‌کننده بازی فریاد آزادی؛ تنگستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به وضعیت حمایت از  بازی‌های ایرانی اظهار کرد: درباره حمایت از بازی‌سازی، بحث های زیادی انجام شده است؛ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی چند سال از ساخت بازی‌های بزرگ (در سطح ایران) حمایت و مبالغی رو پرداخت می‌کرد؛ مدیریت جدید ترجیح دادند تا برای مدتی این حمایت‌ها متوقف شوند که البته این امر به دلایل وضعیت نابسامانی اقتصاد دولت در آن دوره بود درحالی که معتقدم حمایت تنها نباید محدود به پرداخت مالی باشد.

وی ادامه داد: بازی «فریاد آزادی: تنگستان که از هر نظر مورد تأیید همه متخصصها بود و حتی چندین جایزه از جمله بهترین گرافیک، صدا‌گذاری و دیپلم افتخار را در بخش‌ بازی‌های بزرگ در سومین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای(سال 93) دریافت کرد، اما متأسفانه به دلیل مشکلات ایجاد شده نشر این بازی به تأخیر افتاد و ما انتظار داشتیم تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ناشر بازی رو مجاب به نشر بازی کند و درنهایت شاهد اتفاقاتی بودیم که در هیچ نقطه دنیا رخ نمی‌دهد.

ابراهیم‌زاده اظهار کرد: ناشر بازی فریاد آزادی؛ تنگستان که بیش از یک سال بازی‌ را از ما خرید و متأسفانه آن را منتشر نکرد. بازی بی‌کیفیت نبود و بسیاری از کارشناسان آن را تأیید کرده‌ بودند و این اتفاق سبب شد که پول، زمان و انگیزه بسیاری هدر برود تا جایی که خستگی بر تن دست‌اندرکاران بازی ماند.

وی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از بازی‌سازان پیش از تولید بازی، منتظر حمایت‌ها هستند، نظرتان چیست، گفت: بررسی‌های بسیاری باید پیش از حمایت مالی بازی انجام شود، یعنی باید کاملا مشخص شود تا شرکتی که درخواست حمایت داده است، توانایی ساخت بازی را دارد یا خیر و حتی باید حداقل نمونه اولیه از بازی وجود داشته باشد تا در مورد بازی تصمیم‌گیری بهتری انجام شود؛ این نمونه قطعا تمام امکانات بازی را ندارد اما می‌تواند نشان دهند طرح کلی بازی باشد.

ابراهیم‌زاده با اشاره به این موضوع که حمایت از بازی‌ها به ویژه بازی‌های دینی و ارزشی کم است، گفت: البته این موضوع در همه بازی‌ها وجود دارد. روند ساخت بازی‌های بزرگ برای رایانه‌های شخصی در ایران تقریبا متوقف شده استو  بیشتر شرکت‌ها به ساخت بازی برای گوشی موبایل یا تبلت روی آورده‌اند؛ هر چند که نباید از اهمیت این بازار چشم پوشی کرد، اما به طور قطع پرداختن به این سبک بازی‌ها، روند صعودی کیفی چند سال قبل بازی‌سازی در ایران را متوقف کرده است و این مشکل را تنها نباید در حمایت از ساخت بازی بررسی کرد.

وی یادآور شد: مشکل اساسی روند توزیع بازی‌هاست. بازی‌های خوب ساخته شده است که طی 3 سال گذشته هیچ کدام روند توزیع درستی نداشته‌اند و این تنها به گردن بنیاد نیست، بلکه توزیع کنندها هم نقش بسیار تعیین کننده‌ای در این زمینه دارد. زمانی که بازی‌های خوبی با هزینه‌های دولتی و زحمت بسیار تولید می‌شود اما شاهد توزیع مناسبی نیستیم و یا اصلا توزیع نمی‌شود، چطیور می‌توان انتظار تولید بازی و با کیفیت داشت.

این بازی‌ساز اظهار کرد: ساخت بازی با محتوای غنی، کار بسیار پر هزینه و زمان بری است؛ شرکت‌های تولید کننده در حال حاضر به دنبال ساخت بازی‌های کوچک و زود بازده هستند تا اینکه به سراغ بازی‌هایی با هزینه چندین میلیونی و بازی‌هایی با داستان غنی و ساخت پیچیده بروند. متأسفانه بازی‌سازان بازار عوام‌پسندانه را ترجیح می‌دهند درحالی که می‌توان بازی با محتوای غنی ساخت که مورد پسند مردم قرار بگیرند.

وی یادآور شد: حمایت‌ها در صنعت گیم باید از آموزش نیروی ماهر آغاز شود تا به بازار توزیع محصول نهایی گسترده شود. امیدوارم روزی را در ایران شاهد باشیم که بخش خصوصی در صنعت بازی به اندازه‌ای قوی باشد که نیاز به حمایت دولتی باقی نماند.متأسفانه هم‌اکنون اینطور نیست و هدف باید کاملا مشخص باشد. یعنی آیا هدف، بازار ایران است یا خارج از ایران؟ هدف ساخت بازی موبایل و کوچک است یا بازی بزرگ و جدی؟ و یا  هدف از ساخت بازی تنها کسب درآمد برای تولید کننده و سوزاندن زمان برای مصرف کننده است یا هدف خلق اثری هنری و تأثیر گذار که همه اینها باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ابراهیم‌زاده اظهار کرد: با تمام انتقادهایی که به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دارم اما معتقدم بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تأثیر بسیاری بر بازی‌سازی در ایران دارد و بسیاری از مشکلات بنیاد مشابه همه مشکلات بخش‌هایی همچون سینما، کتاب و موسیقی و حتی فیلم است.قطعا این امکان وجود دارد که کارهای بهتری با سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌تری انجام شود. باید در نظر داشت که هزینه ساخت بازی‌های رایانه‌ای بسیار زیاد است و مردم از بازی‌سازها انتظار بهترین‌ها را دارند و بازی‌های ایرانی را با نمونه‌های خارجی مقایسه می‌کنند که البته هیچ اشکالی ندارد و امری طبیعی است، اما باید در نظر داشت که هزینه ساخت بازی‌های خارجی چند صد میلیون دلار بوده و این موضوع برای بنیاد غیر ممکن است. این صحبت‌ها به معنای این نیست که بنیاد کاری از پیش نمی‌برد اما بنیاد باید سیاست‌گذاری درست و هوشمندانه‌تری را داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به قانون جدید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنی بر ارائه مجوز پس از ساخت بازی، گفت: تجربه‌ای در این زمینه ندارم اما به نوعی قبل از ساخت بازی نمی‌توان درباره محصول نهایی نظر قطعی داد.

captcha