برپایی کارگاه «خط سیاق‌» در دانشگاه قم
کد خبر: 3654613
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

برپایی کارگاه «خط سیاق‌» در دانشگاه قم

گروه اجتماعی: مسئول مرکز اسناد و نسخ خطی دانشگاه قم از برگزاری کارگاه خط سیاق در این دانشگاه خبر داد.

مهدی راونجی در گفت وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم، گفت: کارگاه خط سیاق با توجه به اهمیت و نقش مهمی که در بازشناسی متون مالی تاریخی دارد، هفته گذشته در دانشگاه قم برگزار شد و دوره جدید آن نیز امروز 29 مهرماه برگزار خواهد شد.
وی افزود: خط سیاق یکی از خطوطی است که باقی مانده از ریاضیات و حساب داری قدیم است؛ این خط ،تاریخ حسابداری است که به عصر هخامنشی باز می‎گردند؛ دکتر عبدلی آشتیانی از چهره های ماندگار و یکی از دو متخصص این فن، در این کارگاه به ارایه بحث پرداخت.
مسئول مرکز اسناد و نسخ خطی دانشگاه قم یادآور شد: رمزگشایی از متون مرتبط به خط سیاق از جمله فعالیت‎های کارگاهی است که در این کارگاه که در چند مرحله در حال برگزاری است انجام می‏‎شود.
وی گفت: خط سیاق در واقع منظم ترین خط برای محاسبات دیوانسالاری از عصر ساسانی تا 1307 است؛ در قلمرو حکومت‎های ساسانی و سلجوقی و طاهریان و تیموریان تا قاجار و پهلوی، مباحث مرتبط به کد گذاری و برات نویسی و بودجه نویسی و محاسبات مالی و اداری توسط دبیران و مستوفیان با استفاده از این خط انجام می‎شده است.
راونجی بیان کرد: در حقیقت حساب دخل و خرج دولت با سیاق نوشته می‎شده است؛ نکته جالب آنکه در این خط امکان تقلب و بالاو پایین کردن حساب‎ها امکان ندارد و به همین دلیل استاد عبدلی این مباحث را به شکل کارگاهی و برای افزایش تعداد فعالان و محققان این خط در این دانشگاه برگزار کرده و در آینده نیز این کارگاه‎ها را ادامه می‎دهد.
وی گفت: این دوره چند کارگاه چند ساعته است که شامل پنج جلسه پنج ساعتی است؛ با توجه به شرایط کارگاهی بودن این کلاس با حضور 50 نفر برگزار شد و شنبه هفته آینده نیز این کارگاه برگزار می‎شود.
captcha