تجربه خدمت در 100 متری حرم حضرت عباس(ع)/ زائران اربعین واکسن آنفولانزا تزریق کنند
کد خبر: 3654695
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

تجربه خدمت در 100 متری حرم حضرت عباس(ع)/ زائران اربعین واکسن آنفولانزا تزریق کنند

گروه سلامت: رئیس بیمارستان حضرت صدیقه زهرا(س) با اشاره به اینکه برای چهارمین سال پیاپی در مراسم اربعین به ارائه خدمات پزشکی خواهند پرداخت، به زائرانی که دارای بیماری زمینه ای هستند توصیه کرد حتماً واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

ولید دنده بر، رئیس بیمارستان حضرت صدیقه زهرا(س) در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اعزام تیم داوطلب درمانی برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی توسط این بیمارستان خبر داد و گفت: بیمارستان خیریه حضرت صدیقه زهرا (س) امسال هم بر اساس هماهنگی و دعوتی که از سوی تولیت حرم حضرت عباس(ع) صورت گرفته یک تیم پزشکی متشکل از متخصصات طب اورژانس، زنان، قلب و عروق، پزشکان عمومی خانم و آقا، پرستاران، نیروهای زباندان (مترجم)، داروساز و امدادگر را برای خدمت به زائران اربعین اعزام می کند.

وی تصریح کرد: نیروهای اعزامی طبق برنامه سه سال گذشته در 100 متری حرم حضرت ابوالفضل(ع) در یک کار مشترک با تولیت حرم به کلیه زائران ارائه خدمات خواهند کرد.

دنده‌بر در پاسخ به این سؤال که با توجه به تجارب کسب شده در این مدت، آیا به فکر انتقال تجارب خود به سایر پزشکان و کادر درمانی داوطلب اعزام به اربعین هستید؟ گفت: نگاه من به زیارت های میلیونی و شیوه مدیریت های بحرانی به این زیارت ها نگاه خاصی است و همیشه رنج می بردم از اینکه ما چرا در حوزه عتبات نتوانسته ایم به نحوی زائران را آموزش دهیم که در اربعین همانند زیارت حج و عمره آمادگی های لازم را داشته باشند؛ متأسفانه وقتی به برنامه های اجرا شده در حوزه های پزشکی نگاه می کنم می بینم که همکاران ما در این زیارت هنوز عمق مسائل را نمی دانند و به مسائلی می پردازند که در اولویت های بعدی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه مدام پیشنهاد ارائه تجربیات کسب شده در این حوزه را به مسئولان و علاقه مندان ارائه خدمات پزشکی در اربعین داده است، گفت: آنچه که در اربعین اتفاق می افتد این است که شور و شعفی که وجود دارد زائران را به حدی تحت تأثیر قرار می دهد که خود به خود بسیاری از آنزیم ها در بدن افراد ترشح می شوند و بسیاری از انتقال دهنده های عصبی در افراد تحت تأثیر این  هیجان هستند به نحوی که زائران خود به خود از انرژی بیشتری برخوردار می شوند اما این انرژی موجب می شود که وقتی خستگی به سراغ زائر می آید و وقتی یک ویروس جدید وارد بدن این افراد می شود با این آنزیم ها مشکل پیدا کرده و در صورتی که زائر آمادگی مقابله با ویروس ها و میکروب ها را نداشته باشد دچار مشکل می شود.

زائرانی که بیماری زمینه ای دارند حتماً واکسن آنفولانزا تزریق کنند

این پزشک کشورمان که سال ها تجربه کار اجرایی در مرکز پزشکی حج و زیارت را داشته است، ادامه داد: چیزی که اکنون باید به آن تأکید کرد این است که زائرانی که از بیماری های زمینه ای رنج می برند از جمله بیماری های ریوی، متابولیسم، قلبی، کلیوی، کبدی و ... (یعنی بیماری هایی که سیستم ایمنی را ضعیف و آمادگی مقابله بدن در برابر میکروب ها را کاهش می دهد) حتماً واکسن آنفولانزا را تزریق کنند.

دنده بر در پاسخ به این سؤال که فقط به زائران بیمار پیشنهاد تزریق واکسن را دارید؟ آیا سایر زائران هم باید (یا بهتر است) واکسن تزریق کنند؟ گفت: ما می توانیم برای همه زائران این توصیه را داشته باشیم اما حقیقت امر این است که باید ملاحظه وضع اقتصادی مردم را داشته باشیم والا به بسیاری از افراد جوان که بیماری مزمن هم ندارند برای پیشگیری از آنفولانزا و سرماخوردگی هم پیشنهاد می کنیم واکسن بزنند.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه این سفر، شوق زیارت مردم، خستگی، نبود زمینه استراحت کافی در طول سفر و حجم بالای جمعیت بسیاری از ویروس ها متبادل می شود و بدنی که آمادگی ایمنی نداشته باشد احتمال اینکه یک سرماخوردگی و آنفولانزای شدید بگیرد را دارد لذا واکسن آنفولانزا بین 10 تا 12 روز قبل از سفر باید تزیق شود. این واکسن موجب می شود حتی اگر زائران در مقابل تمام ویروس های آنفولانزا هم مقاوم نشوند حداقل آنفولانزای شدید نگیرند.

captcha