کیفیت نجات از فتنه های آخرالزمان با پیشگویی روایات
کد خبر: 3654703
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

کیفیت نجات از فتنه های آخرالزمان با پیشگویی روایات

بنابر آموزه های دینی، آن مهلتی که خداوند به ابلیس رجیم داده، با آمدن منجی موعود(عج) پایان می پذیرد، لذا هر چه به تلألؤ عصر ظهور نزدیک شویم به پایان مهلت شیطان نیز نزدیک شده ایم، از این رو، اغواگری و تلبیس شیطان نیز بیشتر می شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: بررسی و تبیین چالش های فراروی جامعه اسلامی و نهاد خانواده و همچنین باورهای اجتماعی در دوران پیش از طلوع عصر کریمه مهدوی و تشریح رویکردهای صحیح در مواجهه با این چالش ها و فتنه ها، ما را بر آن داشت تا گفت وگوی مبسوطی با حجت الاسلام والمسلمین خدامراد سلیمیان، استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه ترتیب دهیم که بخش ابتدایی آن را در ادامه می خوانید.

 

آسیب ها و معضلات ناشناخته ای در مسیر جهت گیری جامعه به سمت جامعه آرمانی مهدوی و دولت اسلامی در عصر ظهور وجود دارد، به نظر شما چگونه می توان جامعه و بخصوص جوانان را در مقابله با فتنه های آخرالزمانی واکسینه کرد؟

 

قطعاً شکی نیست که هم اینک ما در دوران آخرالزمان قرار داریم و هر چه از این ایام می گذرد، ما بیشتر در مسیر ظهور و قیام جهانی حضرت حجت(عج) قرار می گیریم و می شود از روایات متعددی که در باب دوران آخرالزمان وارد شده اند، ویژگی های جهان بشریت را در آستانه ظهور منجی، تبیین و تشریح کرد. اینکه در آستانه ظهور، شرایط و چگونگی زیست و حیات جوامع بشری و در کل نظام آفرینش، به چه سمت و سویی حرکت خواهد کرد، در سخنان و روایت معصومین(ع) و فرمایشات قرآن کریم، وارد شده است. این مناسبات از این جهت است که ما بدرستی موقعیت و وضعیت خود را بشناسیم و بدانیم در پیش بینی های معصومین(ع)، چه صفاتی برای جامعه منتظر مطرح شده است و در ابعاد گوناگون سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، ویژگی های انسان های این دوران چگونه است. متأسفانه، غفلت از این مناسبات و مسامحه جدی در مطالعه منابع، انسان ها را به کج روی و انحطاط کشانده است.

جای بسیار تأسف و ناراحتی است که هم اینک در صدر اخبار و گزارشات بین المللی، اخبار قتل و جنگ و خون ریزی و نسل کشی انسان ها مخابره می شود. این که چرا وضعیت جامعه بشری امروزه اینگونه مشاهده می شود؟ و چرا جنایات و ناملایمات متعددی همانند؛ نسل کشی های گسترده و فجیع مسلمانان در کشور میانمار مشاهده می گردد و این واقعه در حالی است که هیچ صدایی از هیچ یک از نهادهای انسانی و بین المللی و به ظاهر مدافع حقوق بشر شنیده نمی شود!.

کسانی که به ظاهر برای دفاع از حقوق حیوانات، کمیته های صیانت، تشکیل می دهند و در مواقعی حتی، به تظاهر و دروغ، برای حیات وحش، اشک تمساح نیزمی ریزند، امروزه در برابر فجیع ترین جنایات علیه اشرف مخلوقات هستی، سکوت مرگ گرفته اند!!. اینکه امروزه، انسان هایی در حجم هزاران نفر، در اقصی نقاط این گره خاکی، در خون خود غوطه ور می گردند، اما صدایی از هیچ یک از مجامع انسانی شنیده نمی شود، سیاهی و عصیانِ، نفس سرکش آدمی و شیطان رجیم را در دوران آخرالزمانی، به خوبی به تصویر می کشد. به نظر می رسد، پیشگویی هایی که در ادیان الهی در باب دوران آخرالزمان وارد شده است، یکی یکی، به منصه ظهور می رسند و انسان ها، به سمت سویِ قساوت قلب و بی توجهی به تمامی مناسبات فطری و الهی و انسانی، گام برمی دارند.

اگر در موقعیتی هم، به ظاهر دیده می شود که می خواهند از حقوق بشر دفاع نمایند، باید گفت این رویه نیز، چیزی جز فریب و اغواگری و سیاست بازی نیست. امروزه وقتی به مناسبات جهانی نگاه می نماییم، متوجه خواهیم شد که روز به روز، انسانیت در ورطه نیستی و نابودی فرو می رود و جوامع بشری بدون توجه به جایگاه خلیفه الله بودن انسان، بشریت را در سراشیبی انحطاط و سقوط قرار داده اند.

 

نقش امت اسلامی و باورهای اصیل معنوی آن، در جهت حرکت به سمت تحقق دولت کریمه مهدوی، در این دوران پرآشوب، چگونه می بایست باشد؟

در باب مسائل مطروحه باید گفت که، جوامع و بلاد مسلمین نیز، از این قواعد مستثنی نیستند. کسانی هستند که به ظاهر خود را مسلمان می نامند، اما بدون توجه به فرمایش نورانی نبی مکرم اسلام(ص) که فرمودند: «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِم»؛ به راحتی از کنار تمام ناملایمات و جنایات انسانی می گذرند. پیامبر اکرم(ص) در این فرمایش نفرمودند اگر مسلمانی ندا و فریاد مظلومیت برآورد، به داد او برسید؛ بلکه فرمودند: هرگاه یک انسان و فارغ از دین و آیین و مسلکش و در هر کجای جهان، فریاد دادخواهی و استمداد برآورد، به داد و ندای او برسید. امروزه به خوبی مشاهده می شود، عده کثیری از افرادی که به ظاهر ادعای مسلمانی دارند، از کنار فریادها و ضجه ها و استغاثه های بشری، به سادگی می گذرند.

این بررسی در مقیاس جهانی که ما با خونریزی ها و جنایات متعدد در آن مواجه هستیم. اما در مقیاس درونی و در بررسی موقعیت درونی جامعه اسلامی، به نظر می رسد هر چه ما به آستانه حضور و ظهور منجی موعود(عج) نزدیک می شویم، شیطان بزرگ و شیاطین انس و جن، سعی و تلاششان در جهت اغواگری و فریب، بیشتر و وسیع تر می گردد.

ما بر اساس آموزه های دینی معتقد هستیم، آن مهلتی که خداوند به ابلیس رجیم داده است، با آمدن منجی موعود(عج) پایان می پذیرد و بنابراین به روشنی می توان نتیجه گرفت هر چه به تلألؤ عصر کریمه ظهور، نزدیک می شویم به پایان مهلت شیطان نیز نزدیک می گردیم و به همین دلیل، اغواگری و تلبیس شیطان نیز، بیشتر و فزون تر خواهد شد.

ما در باب زندگی و معاش انسان ها در آستانه عصر ظهور، پیشگویی های فراوانی در کلام معصومین(ع) داریم که می بایست نصب العین حرکت و پویش جامعه اسلامی قرار گیرد. اگر قرار است ما در زمره نجات یافتگان فتنه های آخرالزمانی باشیم، نمی توانیم به راحتی از کنار این پیش گویی ها عبور نماییم و نمی شود به آنها بی توجه بود.

 

مشکل اصلی جامعه در این باره چیست و چه راه حلی برای آن وجود دارد؟

امروزه مشکل اساسی و مهم جوانان ما، در بی توجهی به آموزه های دینی و هشدارهای است که این آموزه ها در جهت صیانت از هستی آدمی، به انسان ها وارد داشته است. امروزه متأسفانه کمتر جوانی وجود دارد که به آموزه های اصیل دینی، اهتمام داشته باشد، آموزه هایی که برای تکریم و صیانت از شخصیت و وجود او گفته و پرداخته شده است.

امروزه متأسفانه ما نسبت به مطالعات دینی بسیار فقیر هستیم، یعنی، در حد مطالعات دینی که هیچ حتی در حد مطالعات عمومی نیز، کمکاری و اهمال دیده می شود. متأسفانه بخش قابل توجهی از جوانان و فرزندان ایران اسلامی، نسبت به فراگیری آموزه های دینی و مطالعات مربوط به حوزه های دینی، کم لطفی دارند و می بایست بیان کرد این امر، همان خواسته و حاجت شیطان رجیم است و انحرافات نیز از همین نقاط شروع می شوند. وقتی انسان به فرامین دینی و بیانات اهل بیت(ع) که هادیان حقیقی آدمیان هستند، بی توجهی و بی مبالاتی می نماید، به راحتی تحت تأثیر انحرافات و اغواگری ها قرار می گیرد و به راحتی، فریب مدعیان دروغین را می خورد و به آسانی اسیر القائات و وعده های پوشالی آنها می گردد. می بایست بیان کرد: مهمترین و عاجلانه ترین درمان امروزه این است که، نسبت به این انحرافات و گژاندیشی ها، آگاهی ها و تحقیقات خود را، بارورتر و بالنده تر نماییم و در صدد افزایش دانش هایی باشیم که منجر به رفتارهای حسنه می گردند. سوگمندانه باید بیان کرد: پاره ای از آسیب های موجود، به علت عدم آگاهی و بدفهمی صورت می گیرد. اگر در باب موضوع حجاب و عفاف، از جانب عده ای کوتاهی صورت می گیرد و یا اینکه جوانانی نسبت به ادای فریضه واجب، کوتاهی دارند، به این علت است که این عزیزان، آگاه نیستند که این مناسبات، چه تأثیرات شگرفی بر حیات دنیوی و اُخروی آنها خواهد داشت.
captcha