شبکه بین‌المللی تبلیغ ارزش‌های الهی در فضای مجازی ایجاد شود/ سهم اندک دین در فضای مجازی
کد خبر: 3654729
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
معاون آموزش جامعه المصطفی(ص):

شبکه بین‌المللی تبلیغ ارزش‌های الهی در فضای مجازی ایجاد شود/ سهم اندک دین در فضای مجازی

گروه حوزه‌های علمیه: معاون آموزش جامعة المصطفی(ص) العالمیة با بیان اینکه سهم ارایه تولیدات دینی در فضای مجازی اندک است گفت: شبکه بین‌المللی تبلیغ ارزش‌های الهی در فضای مجازی ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون آموزش جامعة المصطفی(ص) العالمیة امروز 28 مهرماه در مراسم اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌شناسی فضای مجازی در سالن شهید عارف حسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در قم گفت: در شرایط کنونی برای پیروان همه ادیان استفاده از فضای مجازی باید مورد اهتمام و اهمیت باشد.

وی افزود: اسلام در میان ادیان الهی، ترغیب و ترویج بسیار کم‌نظیری نسبت به علم و یادگیری و آموزش دارد و شاید آن اندازه که در اسلام نسبت به علم آموزش ترغیب شده در جای دیگر کمتر شاهد آن باشیم لذا در کتب حدیثی ابوابی به‌ویژه برای طلب علم وجود دارد.

عباسی تصریح کرد: در کتاب کافی به عنوان مهم‌ترین کتاب حدیثی باب فرض علم و وجوب طلبه وجود دارد و روایات متعدد از پیامبر و اهل‌بیت(ع) بیان شده است.

معاون آموزش جامعة المصطفی(ص) بیان کرد: از پیامبر(ص) روایت شده که طلب علم فریضه برای همه مسلمین است لذا آموختن علم، ضروری و واجب بر همه مسلمین است و آحاد جامعه اسلامی را شاهد می‌شود و مشابه این روایت نیز از امام صادق(ع) بیان شده که طلب علم فریضه و واجب است که همه انسان‌ها را شامل می‌شود.

عباسی با اشاره به تعریف علم در روایات ادامه داد: مراد علومی است که انسان را در مسیر حیات اجتماعی و فردی و اخروی یاری کرده و سعادت او را تامین کند؛ امام علی(ع) فرمود که کمال دین، طلب علم و عمل کردن به آن است و شبیه این روایات در باب کتاب کافی فراوان است و حتی در برخی روایات از باب مبالغه از ائمه روایت شده است که من علاقه‌مندم که اصحابم در سخت‌ترین شرایط باشند ولی علم‌آموزی را ترک نکنند.

وی بیان کرد: پیشگامی تمدن و علم در اختیار مسلمین بود ولی به دلیل ترک این آموزه‌ها از این جایگاه فاصله گرفتیم. دو دیدگاه در مورد استفاده از ابزار و فناوری‌های جدید وجود دارد؛ یک نگاه این است که فناوری و ابزار هم دارای مبانی و حامل یک فرهنگ هستند و نمی‌شود ابزار را از فرهنگ و مبانی آن جدا کرد لذا براساس این نگاه بهره‌گیری از آن توصیه نمی شود.

عباسی تصریح کرد: در باب علوم انسانی این نگاه درست و صائب است زیرا علم انسانی مبتنی بر نگاه انسان‌شناسی و هستی‌شناسی و ... است ولی در حوزه ابزارها و فناوری‌ها نگاه دوم یعنی ابزار مشترکه درست‌تر است.

وی اظهار کرد: این ابزار هم می‌توانند در خدمت فرهنگ‌ها و ارزش‌های متعالی و هم در خدمت انحراف و سقوط باشد به همین جهت در حوزه فضای مجازی و ابزارهای نوین دنیا، می‌توانند صاحبان و پیروان ادیان و ارزش‌های الهی آن را در خدمت فرهنگ توحیدی و الهی و معنوی قرار دهند و نمی‌توان گفت چون مبتنی بر فرهنگ دیگر است ما نمی‌توانیم در خدمت خود به کار بگیریم.

عباسی بیان کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز آموزش دینی اعم از اسلام و ادیان الهی دیگر ضرورت دارد که به این فضا و فرصت جدید و ابزار توجه بیشتری داشته باشند؛ براساس آمار، آموزش و به ویژه آموزش‌های دینی هنوز سهم قابل توجهی را که باید از فضای مجازی داشته باشد کمتر دارد و هنوز هم سرگرمی‌ها و تجارت و تفنن از این فضا بیشتر بهره می‌برد و آموزش دینی نتوانسته است سهم خود را در این فضا به دست آورد. 

 عباسی بیان کرد: حدود 25 درصد سفرهای تروریستی دنیا در قالب گردشگری مذهبی است ولی در حوزه آموزش دینی درصد سهم ما بسیار کم است و نیاز است که توجه بیشتری از سوی مراکز دینی به این مقوله توجه شود لذا تولید محتوای مناسب و جذاب یکی از پایه‌های مهم در این مسئله است و این تولیدات چه در دامنه فردی و چه مراکز آموزشی باید مورد توجه باشد.

وی اظهار کرد: ایجاد کتابخانه های مجازی و فراهم کردن منابع لازم برای محققان و پژوهشگران لازم است و باید مد نظر قرار بگیرد همچنین اتاق‌های گفت و گو در فضای مجازی و نشست‌های علمی و پاسخ به شبهات دینی به صورت زنده و گفت و گوی رو در رو از راه کارهای این موضوع است که متاسفانه هنوز هم ما در این مسئله با ضعف روبرو هستیم و در جایگاه لازم نیستیم.

عباسی با تاکید بر ایجاد شبکه علمی بین‌المللی در سطح جهان برای نشر آموزه‌های اخلاقی و دینی عنوان کرد: این امر مستلزم توجه جدی‌تر به فضای مجازی و بهره‌گیری مناسبتر از فضای مجازی و همکاری بیشتر با مراکز آموزشی بین‌المللی و فعال است.

captcha