سینما حقیقت؛ فرصتی برای بیان آرمان‌های انقلاب
کد خبر: 3671107
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴
شفیع آقا‌محمدیان:

سینما حقیقت؛ فرصتی برای بیان آرمان‌های انقلاب

گروه هنر: دبیر اسبق جشنواره سینما حقیقت گفت: این فستیوال به دلیل گستردگی و مخاطبان وسیعی که دارد این ظرفیت را داراست تا آرمان‌های انقلاب را در سینمای مستند به ویژه فیلمسازان خارجی حاضر در این رویداد اشاعه دهد.

جشنواره سینما حقیقت، فرصتی برای تبلیغ آرمان‌های انقلاب در سینمای مستند است

شفیع آقا‌محمدیان، کارگردان سینما و مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که جشنواره سینما حقیقت می‌تواند فرصتی برای شناختن استعدادهای جدید در سینما باشد، اظهار کرد: سینما مستند دنیای وسیعی دارد که در کشور ما تنها گوشه‌ای از آن شناسایی شده، زیرا این گونه سینمایی به دلیل نداشتن گیشه همیشه در حاشیه است، برای همین هم کمتر به این موضوع پرداخته می‌شود، اما درباره جشنواره سینما حقیقت، اگر بخواهم به طور ویژه حرف بزنم باید بگویم این رویداد در بخش‌های مختلف برگزار می‌شود که هر کدام از آنها به موضوعی توجه دارد، ولی در این جشنواره بخشی وجود دارد که من برای آن اهمیت ویژه قائل هستم. آن نیز جایزه شهید آوینی است.

وی افزود: جایزه شهید آوینی پیشتر در قالب جشنواره‌ مجزا توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار می‌شد، اما با گذشت زمان به دلیل برخی محدودیت‌ها این رویداد در جشنواره‌ای دیگر ادغام شد. البته این‌که این بخش در جشنواره سینما حقیقت ادغام شده، الزاماً به معنای بد بودن تصمیم گرفته شده نیست، چون از آن نتیجه‌گیری مثبت نیز می‌توان کرد. برای مثال به واسطه گسترده‌تر بودن مخاطبان جشنواره سینما حقیقت این امکان پیش آمده تا افراد بیشتری آثار این بخش را ببینند.

مدیرعامل اسبق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: درباره بخش شهید آوینی باید نکته دیگر را اضافه کنم، گسترده کردن این حوزه به لحاظ معنای اقدام خوبی است که می‌توان از آن به نیکی یاد کنیم، چون این موقعیت پیش آمده تا بخش‌های بیشتری مد نظر قرار گیرد. بنابراین هم مستندهای دفاع مقدسی در این قسمت به نمایش در می‌آید هم کارهایی که در آن به انقلاب اسلامی، مدافعان حرم، قیام مردم فلسطین و... پرداخته می‌شود. در این میان باید این موضوع را هم مد نظر قرار داده که نباید موضوعات این بخش را تنها به این قسمت خلاصه کرد، چون لازم است این آثار بیشتر دیده شوند. پس پیشنهاد می‌کنم، در قالب نمایش‌های ویژه شرایطی پیش آید تا کارهای ارزشی برای فیلمسازان و داوران خارجی به نمایش در آید.

دبیر اسبق جشنواره سینما حقیقت درباره بخش بین‌الملل جشنواره این‌گونه اظهار کرد: شاید جشنواره فیلم سینما حقیقت به لحاظ بین‌المللی، گستردگی جشنواره فیلم تهران را نداشته باشد، اما معتقدم آثاری که در این قسمت  به نمایش در می‌آید ظرفیت بسیار بالایی برای تبلیغ آرمان‌های انقلاب اسلامی داراست. بار همین نحوه چینش و انتخاب آثار داخلی در این قسمت می‌تواند کمک بالایی برای اشاعه مفاهیم انقلابی در بین فیلمسازان خارجی باشد. نکته دیگر به این امر بر می‌گردد که آثار خارجی که در این بخش انتخاب می‌شوند، حتماً باید کارهایی باشند که به لحاظ موضوعی با آرمان‌های ما همخوانی داشته باشند، چون فیلمسازان آن می‌توانند با مشاوره خود برای فیلمسازان داخلی فضای انقلابی در حوزه سینمای مستند به وجود آورند.

آقامحمدیان در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این سوال که آیا جای یک بخش دینی یا قرآنی در جشنواره خالی نیست؟ گفت: موضوعات ارزشمند بسیاری وجود دارند که می‌توان در قالب یک بخش مجزا در هر جشنواره سینمایی از جمله سینما حقیقت مد نظر قرار گیرند، اما اگر چنین وضعیتی پیش آید دیگر جشنواره‌های سینمایی به حدی بخش بخش می‌شوند که رسمیت خود را از دست می‌دهند. نکته دیگر این‌که محدود کردن موضوعات مورد نظر در قالب یک بخش به خصوص در حقیقت به این معناست که دیگر بخش‌ها از این معنای تهی هستند! در‌ حالی که من با این نظر به هیچ وجه موافق نیستم و باور من این است مفاهیم دینی و قرآنی در تمامی بخش‌های می‌تواند مد نظر قرار گیرد، حتی در فیلم‌هایی که در آن به طبیعت پرداخته می‌شود نیز می‌توان موضوعات مورد نظر را مشاهده کرد.

این فیلمساز متذکر شد: نکته دیگر این‌که در بخش جایزه شهید آوینی ما قسمت‌های مد نظر را به طور ویژه مورد توجه قرار می‌دهیم، البته شاید در برخی آثار به طور مستقیم چنین ادعایی وجود نداشته باشد، اما مگر پرداختن به موضوعاتی چون شهادت، ایثار، ظلم ستیزی معنای قرآنی نیستند که ما بخواهیم آنها را از دسته‌بندی مورد نظر جدا سازیم؟ موضوع دیگری که در این باره می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که ما طی چند دهه گذشته بارها از بابت دسته‌بندی‌هایی که انجام داده‌ایم، متضرر شده‌ایم، چون همیشه فکر می‌کنیم شعارگویی و مستقیم‌گویی بهترین مسیر برای پرداختن به موضوعات مورد نظر است، در صورتی که بارها این مسیر را آزمایش کرده‌ایم و نتیجه مطلوبی نیز از آن نگرفته‌ایم.

وی در بخش انتهای سخنان خود تاکید کرد: جشنواره سینما حقیقت یازدهمین دوره خود را برگزار می‌کند. این عنوان (یازده بار برگزاری) به خودی خود نشان می‌دهد، جشنواره مورد نظر توانسته جایگاه خود را در سینما پیدا کند، به ویژه در حوزه بین‌الملل امروز بسیاری از مستند‌سازان با این جشنواره یا فستیوال فیلم کوتاه تهران آشنا هستند، برای همین بیایم سینمای مستند را جدی‌تر بگیریم تا بتوانیم دست‌آوردهای بیشتر نیز از بابت این توجه به دست آوریم.

captcha