نقش وحدت حوزه و دانشگاه در زدودن انحرافات تکفیری
کد خبر: 3673417
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
حجت‌الاسلام تویسرکانی عنوان کرد:

نقش وحدت حوزه و دانشگاه در زدودن انحرافات تکفیری

گروه سیاسی: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج با اظهار تأسف از عدم تحق مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه گفت: یکی از آثار مهم وحدت حوزه و دانشگاه، راهبری نسل در حال رجعت به دین است که در میان اسلام‌های بدلی و جعلی و معنویت‌های دروغین دست‌ساخته دشمنان دجار تحیر شده و این وحدت می‌تواند شیاطین را در متحیر نمودن انسان‌ها نسبت به شناخت اسلام ناب و شبهه‌زایی نسبت به حقیقت اسلام ناکام بگذارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) امروز، دوشنبه 27 آذر، سالروز شهادت آیت‌الله دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه است؛ دو نهادی که در صورت پیوند با هم می‌توانند تأثیرات عمیق و وسیعی بر ارتقا و تعالی فکری و فرهنگی جامعه گذاشته و سد محکمی در برابر نفوذ اندیشه‌ها و بینش‌های انحرافی در دین شوند.

تحقق وحدت میان این دو نهاد دینی و علمی نه تنها فقط در ایران بلکه در سطح جهان اسلام نیز به خصوص در عصر پساداعش می‌تواند برکات زیادی برای دنیای اسلام داشته باشد که شاید مهم‌ترین برکت این وحدت زدودن چهره اسلام از آثار انحرافات تفکرات افراطی و تکفیری و داعشی و ارائه تصویری صحیح و براساس مقتضیات زمان از اسلام یا همان اسلام ناب خواهد بود.

اما یکی از مسائل مهم پیرامون این موضوع چرایی عدم تحقق مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه و شناسایی موانع و دلایل محقق نشدن این آرمان زیبا در سطح مطلوب است تا جامعه نیز از آثار و برکات آن یهره‌مند شده و تأثیرات آن در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی قابل لمس باشد.

چیستی وحدت حوزه و دانشگاه مورد غفلت قرار گرفته است

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا تویسرکانی، نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ضرورت‌های وحدت حوزه و دانشگاه و دلایل عدم تحقق مناسب این آرمان پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی گفت: موضوع وحدت در اندیشه نورانی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب جایگاه بسیار والایی دارد و کافی است به اندیشه این دو رهبر بزرگ توجه شود تا ببینیم هیچ موضوعی به اندازه وحدت مورد تأکید امامین انقلاب نبوده است.

وی با بیان اینکه راز تأکید بر اهمیت وحدت به خاطر آثاری است که دارد، گفت: وحدت عامل پیروزی، استمرار پیروزی، پیشرفت و تعالی، ناکامی دشمنان و راهکار تحقق آرمان‌ها است. به عبارتی وحدت یک راهبرد استراتژیک و اساسی است که هیچ جایگزینی ندارد. لذا در اندیشه‌‌های هبران انقلاب اسلامی از وحدت به عنوان بزرگ‌ترین نعمت الهی یاد شده و در نقطه مقابل، اختلاف، تفرقه، خشونت و تنش‌سازی‌های بی‌مورد بدترین عذاب الهی مطرح شده است.

تویسرکانی با اشاره به اینکه  وحدت در حوزه‌های مختلف مانند وحدت اقوام، وحدت ادیان، وحدت مذاهب و ... باید تعریف شود، اظهار کرد: براین اساس وحدت حوزه و دانشگاه باید در ابتدا تعریف شود و چیستی آن مورد تبیین و روشنگری قرار بگیرد که منظور ما از این وحدت چیست. آیا منظور این است که دانشگاه شبیه حوزه شده یا حوزه شبیه دانشگاه شود؟ قطعا مقصود از وحدت حوزه و دانشگاه یکی شدن به این معنا نیست زیرا هر کدام از این دو قشر و دو نهاد، سازو کارهای خاص، سیستم اموزشی متفاوت و فضا و محیط ویژه خود را دارند. به عقیده من آنچه که در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه مورد غفلت و کوتاهی قرار گرفته تبیین چیستی این وحدت است.

عدم تبیین چیستی به اقدامات سطحی و شعاری در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه منجر می‌شود

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج یادآور شد: به عبارتی باید به یک تفاهم و فهم مشترک از وحدت حوزه و دانشگاه دست پیدا کرد و بعد در جهت تحقق آن تلاش کرد. متاسفانه چون در حوزه تبیین چیستی این وحدت تلاش مطلوبی صورت نگرفته به تبع آن اگر در حوزه اجرا و اقامه این وحدت اقدامی هم صورت بگیرد قطعا نتیجه مطلوب به بار نمی‌نشیند و نهایتا به یک سری اقدامات شعاری، نمایشی، سطحی و بی‌خاصیت منجر می‌شود، همان چیزی که به یک معنا امروز وجود دارد. در واقع یکی از رازها و مؤلفه‌های عدم تحقق این وحدت به صورت همه‌جانبه و مطلوب، فقدان روشنگری لازم در عرصه چیستی وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی تصریح کرد: البته این مسئله بدین معنا نیست که امروز بین حوزه و دانشگاه عناد، چالش غیر منطقی، اختلاف، تفرقه، بدبینی و سوء ظن گسترده وجود دارد بلکه منظور این است که راه‌ها و چگونگی تعامل و پیوند این دو نهاد مهم و اثرگذار که به هم‌افزایی منجر شود روشن نشده و لذا به این آرمان ترسیم‌شده نتوانستیم دست پیدا کنیم. لذا ابتدا باید چیستی این وحدت روشن شده، بعد ضرورت و اهمیت آن تبیین شود به این معنا که اگر این وحدت نباشد چه آثار تلخی دارد و اگر محقق شود چه آثار و برکاتی دارد و سپس عوامل مؤثر در اجرای این وحدت در مسیر چگونگی تحقق آن ایفای نقش کنند و مسئولیت‌ها و وظایف مشخص شود.

نقش وحدت حوزه و دانشگاه در تبیین چهره اسلام ناب در مقابل اسلام‌های بدلی

تویسرکانی درباره اینکه تا چه حد می‌توان تبیین اسلام ناب و اسلام حقیقی به ویژه در دوران پساداعش را یکی از مهمترین برکات حرکت به سمت وحدت این دو نهاد در سطح جهان اسلام دانست، گفت: عصر آخرالزمان عصر بازگشت مردم به دین و معنویت معرفی شده است. به طور طبیعی در چنین عصری دین مورد تفسیرها و برداشت‌های متفاوت قرار می‌گیرد و در این هیاهو دشمنان اسلام هم مشغول ساخت دین‌‌های جعلی و معنویت‌های کاذب و دروغین می‌شوند. این برداشت‌های متفاوت و متضاد به همراه دین‌های جعلی و ساختگی موجب تحیر این نسل در حال رجعت به دین می‌شود و این تحیر و سرگردانی موجب توقف شده و این رجهت مقدس را ناکام می‌گذارد.

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج عنوان کرد: اگر می‌خواهیم این رجعت و بازگشت به دین و معنویت در مسیر صحیح طی شود باید آدرس‌های دقیق و مشخص به این نسل داده شود که قرار است به چه بازگردد، چه چیز را بپذیرد، حق و باطل کدام است و قرائت و تفسیر ناب و جعلی از دین کدام یک است. در این نقطه است که وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و موجب شود قرائت‌های ناصواب از دین به حاشیه رود و مورد اقبال این نسل در حال رجعت قرار نگیرد.

وی اظهار کرد: به عبارتی این وحدت در حد میسور، یک چارچوب کلی از اسلام صحیح ارائه می‌کند که در آن چارچوب کلی قرائت‌های مختلف مورد تحلیل و واکاوی قرار می‌گیرد. بنابراین وحدت حوزه و دانشگاه می‌تواند شیاطین را در متحیر نمودن انسان‌ها نسبت به شناخت اسلام ناب و شبهه‌زایی نسبت به حقیقت اسلام ناکام بگذارد.

captcha