شاعر مصداق «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ» نباشد/ قوالب؛ مهمترین نکته در شعرسرایی آئینی
کد خبر: 3673681
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱

شاعر مصداق «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ» نباشد/ قوالب؛ مهمترین نکته در شعرسرایی آئینی

گروه ادب: شاعر آئینی کشورمان از تسلط شاعر به قالب‌های شعری و اینکه چه قالبی برای سرودن ادعیه مناسب‌تر است یاد و عنوان کرد: مهمترین نکته درباره شعرسرایی آئینی پیرامون ادعیه،‌ توجه به قوالب شعری و ذوق و سلیقه شاعر در به کارگیری آن است.

شاعر مصداق «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ» نباشد/ قوالب؛ مهمترین نکته در شعرسرایی آئینی

یوسف رحیمی، شاعر آئینی کشورمان که اشعارش درباره دعای ابوحمزه ثمالی مورد تمجید رهبر معظم انقلاب واقع شده است،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن تاکید بر این که شاعر باید با ادعیه مانوس باشد تا بتواند در این زمینه شعر بسراید، گفت: ایام مختلف سال از جمله ماه مبارک رمضان، محرم و صفر اوقات مناسبی برای انس بیشتر با ادعیه است و البته شمار فراوانی از مردم ما نیز علاوه بر اینکه با دعاهای مختلف مانوس می‌شوند،‌ به حفظ آنها نیز می‌پردازند. من نیز فرازهایی از دعای ابوحمزه ثمالی را به دلیل تکرار بسیار در ایام ماه مبارک رمضان حفظ شده بودم.

وی گفت: نخستین برکت و ثمره انس با دعا، بهره‌گیری شخص مورد نظر از معارف والای آن است که من نیز به عنوان یک شاعر از این موهبت بی‌بهره نبودم و این رویکرد در زندگی شخصی و اجتماعی من نیز اثر گذاشت. بیش از اینکه شاعر بخواهد به فکر شعرش باشد،‌ باید به فکر خودش باشد تا تعالی پیدا کند.

رحیمی در ادامه توضیحاتش عنوان کرد: شاعر باید متوجه این نکته باشد که ممکن است مخاطب با خواندن شعرش تعالی پیدا کند، ولی خود شاعر که این اشعار را سروده است،‌ در آن متوقف بماند؛ به عبارتی «أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ» نشود. دعا کلماتی دارد که قطعاً نیاز به شرح و توضیح دارد. مطالعه شرح‌ ادعیه و ترجمه آنها قطعاً در شعرسرایی اثرگذار خواهد بود.

وی در بیان نکات دیگر پیرامون شعرسرایی آئینی به ویژه ادعیه اظهار کرد: نکته بسیار مهم در این رابطه آن که،‌ شاعر باید به این نقطه برسد که به سوی کدام قالب شعری روی بیاورد که بتواند در حوزه شعری که می‌سراید موفق باشد.

این شاعر آئینی در توضیح بیشتر درباره قالب‌های شعری و موفقیت شاعر در این عرصه گفت: این موضوع به ذوق و سلیقه شاعر و نگاه وی باز می‌گردد و من در این رابطه قالب رباعی را برگزیدم که به نظرم برای سرودن شعر آئینی در حوزه ادعیه مناسب‌تر است.

وی در ادامه این مطلب توضیح داد: شاعر می‌تواند پس از خواندن فرازی از دعا،‌ آن را انعکاس دهد و درباره موضوع مطرح شده در آن دعا صحبت کند و رباعی می‌تواند همان موضع را انعکاس دهد،‌ ولی مثنوی که طولانی است، شاید تا این حد موفق نباشد، مگر آن که بخواهیم چند فراز را به صورت پیوسته منعکس کنیم.

این شاعر همچنین افزود: بر این اساس باید گفت که موفقیت اثر تا حدی به نوع ارائه آن باز می‌گردد. شعر مستقل نیز به توانایی شاعر باز می‌گردد و شامل همین تفاوت‌ها می‌شود. تسلط بر قالب‌های شعری توسط شاعر نیز حائز اهمیت است و در موفقیت اثری آئینی وی تاثیر‌گذار خواهد بود.

captcha