زبان قرآن را پاس بداریم/ ضرورت تصویب قوانین حمایتی
کد خبر: 3673706
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
کارشناسان جهان اسلام:

زبان قرآن را پاس بداریم/ ضرورت تصویب قوانین حمایتی

گروه بین‌الملل: گروهی از کارشناسان و صاحب‌نظران جهان اسلام به مناسبت «روز جهانی زبان عربی»، تصویب قوانین ویژه حمایت از زبان قرآن را خواستار شدند.

لزوم حمایت‌های قانونی از زبان قرآنبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری عربی «اینا»؛ امروز 27 آذرماه مصادف با 18 دسامبر روز جهانی زبان عربی نام گرفته است، عرب‌ها، مسلمانان و سازمان ملل متحد همه ساله این روز را گرامی می‌دارند.

18 دسامبر روزی است که مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1973 میلادی به پیشنهاد مراکش و عربستان و با تصویب قطعنامه 3190، زبان عربی را به‌عنوان یکی از زبان‌های رسمی و مورد استفاده در این سازمان به رسمیت شناخت.

تلاش برای وارد ساختن زبان عربی به سازمان ملل متحد از دهه پنجاه قرن گذشته میلادی آغاز شد و سرانجام در 4 دسامبر سال 1954 میلادی و در نهمین دوره مجمع عمومی سازمان ملل بر اساس قطعنامه شماره 878 ،اجازه ترجمه متون به زبان عربی داده شد.

همچنین، در سال 1960 میلادی نیز با صدور قطعنامه‌ای در یونسکو مقرر شد که زبان عربی در کنفرانس‌های منطقه‌ای که در کشورهای عرب‌زبان برگزار می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد و اسناد و منشورات رسمی نیز به عربی ترجمه شود و در سال 1966 میلادی زبان عربی به عنوان یکی از زبان‌های مورد استفاده در یونسکو مطرح شد.

در همین راستا، «حسن خطاب»، استاد مطالعات اسلامی گروه زبان عربی دانشکده ادبیات دانشگاه «منوفیه» مصر در اظهاراتی به مناسبت روز جهانی زبان عربی با تاکید بر این که خدمت به زبان عربی خدمت به قرآن است، نسبت به روی آوردن برخی به آموزش زبان‌های غیرعربی و مهجور شدن این زبان هشدار داده و آن را نوعی وابستگی خواند.

وی با بیان این که دشمنان اسلام می‌خواهند جایگاه زبان قرآن را به بهانه‌های مختلف تضعیف کنند، گفت: امت اسلامی باید نسبت به این مسئله هوشیار باشند و در همه مراحل آموزشی، در تمامی رسانه‌های دیداری، شنیداری، همه منبرهای علمی و مراسم‌ها به زبان عربی توجه کنند.

«عبدالعزیز تویجیری»، مدیرکل سازمان  علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو) نیز با انتشار پیامی به مناسبت «روز جهانی زبان عربی»، بر ضرورت گرامیداشت این روز تأکید کرد و گفت: زبان عربی به عنوان زبان کتاب خداوند، و زبان رسول(ص)، یکی از مهم‌ترین ارکان هویت عربی و فرهنگ اسلامی است.

تویجیری با تأکید بر ضرورت تصویب قوانین ملی برای حمایت از زبان عربی در برابر اهانت به این زبان و به حاشیه راندن آن تصریح کرد: لازم است زبان عربی در همه مراحل آموزشی و در مراکز علمی و دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه مجامع آکادمیک و زبان‌شناسی، اتحادیه‌های علمی و سازمان‌های عربی و سندیکاهای روزنامه‌نگاران(اتحادیه‌های صنفی) را به یکپارچه‌کردن تلاش‌ها برای حفظ زبان قرآن تشویق کرد و گفت: جهان اسلام باید به مسئولیت تاریخی خود در حمایت از زبان عربی در مقابل زبان‌های خارجی پایبند باشد/.

 

captcha