پویش قرآنیان دغدغه ترویج فرهنگ قرآنی را دارد/ اعلام رقم هزینه 200 میلیاردی مسابقات درست نیست
کد خبر: 3673724
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
در ویژه‌برنامه تلویزیونی رصد مطرح شد؛

پویش قرآنیان دغدغه ترویج فرهنگ قرآنی را دارد/ اعلام رقم هزینه 200 میلیاردی مسابقات درست نیست

گروه مسابقات: در سومین ویژه‌برنامه تلویزیونی رصد با موضوع پویش تغییر به نفع ترویج، مطرح شد که پویش به دنبال پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در مورد ترویج فرهنگ قرآنی است؛ موضع ما نیز به نوعی آتش به اختیار است و تقاضا داریم که پویش را با این دید بنگرید.

پویش قرآنیان دغدغه ترویج فرهنگ قرآنی را دارد/ اعلام رقم هزینه 200 میلیاردی مسابقات قرآن درست نیست

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ویژه‌برنامه شب گذشته، 26 آذرماه رصد شبکه قرآن و معارف سیما که به صورت زنده روی آنتن رفت به موضوع پویش سراسری قرآنیان جهت مطالبه تغییرات بنیادین در راستای ترویج واقعی فرهنگ تلاوت اختصاص داشت که در این برنامه امیر فتح‌پور از اعضای شورای مرکزی پویش به صورت حضوری و حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به صورت تلفنی به بحث و تبادل نظر پرداختند.
فتح‌پور در ابتدا بیان کرد: ماهیت اصلی این پویش به نوعی منتقدانه است و باید توجه داشت که مسأله نقد باید در تمام جوانب زندگی نهادینه شود و برای نهادینه کردن آن نیز نیاز به فرهنگ‌سازی است، دستورات دینی و قرآنی ما نیز به امر به معروف و نهی از منکر و مشورت کردن و ... توصیه کرده است که همگی بیان‌گر جواز نقد است.
وی در ادامه تصریح کرد: البته نباید در نقد با اغراض شخصی پیش رفت و یا حرمت‌ها را شکست، ما معتقد هستیم که هدف، وسیله را توجیه نمی‌کند. آیت الله حائری می‌گفتند: نقد، مانند باد مخالفی است که به بادبادک یک کودک می‌وزد و موجب بالا رفتن آن می‌شود، لذا از همه قرآنیان تقاضا می‌کنم که تمام مطالب پویش را با این دید بنگرند که قصد دارد رویه‌های معیوب را اصلاح کنند.
فتح‌پور بیان کرد: با تمام احترامی که برای اساتید قرآن قائل هستم، اما باید بگویم یک‌سری نواقص و ایراداتی در اجرای مسابقات وجود داشته که به منظور اصلاح آن پویش، وارد عمل شده است و هیچ موضع‌گیری نسبت به اشخاص و نهادها نیز وجود ندارد و اگر صدایی مبنی بر اختلاف بلند می‌‌شود نیز با آن مخالف هستیم.

وی در ادامه افزود: این پویش به دنبال کار اجرایی در بحث مسابقات و ... نیست، بلکه ما در این پویش به دنبال پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری در مورد ترویج فرهنگ قرآنی هستیم و موضع ما نیز به نوعی از موضع آتش به اختیاری است و از همه تقاضا می‌کنم که پویش و اقدامات آن را با این دید بنگرند.
فتح‌پور بیان کرد: هدف اصلی پویش اصلاح روند، قبلی است اما این را هم نمی‌گوییم که همه چیزهایی که ما می‌گوییم صحیح است، اگر بخواهیم به پیشینه مسابقات نگاه کنیم، می‌بینیم قبل از انقلاب اسلامی و به دلیل ارتباط رژیم شاه، در جهان اسلام دید منفی روی ایران وجود داشته و مسابقات در اصل به عنوان یک ویترین طراحی شد که در زمان خود نیز مناسب بود، آن زمان بحث تبلیغ و ترویج مطرح بود، اما به مرور زمان، نیازها متفاوت شد و انتظارات نیز بالاتر رفت، سؤال ما این است که آیا طی سال‌های اخیر، هدف اصلی مسابقات یعنی تبلیغ و ترویج قرآن تحقق یافته است؟
وی در ادامه افزود: قطعا مسابقات در این راستا بی‌تأثیر نبوده است، اما رئیس مرکز امور قرآنی در تاریخ 8 شهریورماه امسال در نشست خبری مسابقات سراسری گفتند که مسابقات حدود 200 میلیارد تومان هزینه بر می‌دارد، اما سؤال اینجا است که آیا خروجی فعلی مسابقات مطلوب است؟
فتح‌پور بیان کرد: به قدری که به مسائل فنی و ظاهری تلاوت قرآن در مسابقات فکر کردیم که فقط تعدادی به دنبال کسب رتبه‌های اول تا سوم باشند از اصالت فاصله گرفته‌ایم و از بُعد فنی هنر تلاوت که فاخرترین هنر دینی است، غافل شده‌ایم.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف روی خط برنامه آمد و با اشاره به بحث هزینه 200 میلیارد تومانی مسابقات گفت: میهمان محترمی که در جلسه گذشته نیز حضور داشتند به بحث اعتبارات مسابقات اشاره کردند، اما فعالان قرآنی می‌دانند که بنا شده هر سال 200 میلیارد تومان به فعالیت‌های قرآنی کل کشور اختصاص داده شود در حالی که در سال 94 یک ریال هم اختصاص نیافت و در سال 95 نیز فقط 10 میلیارد اختصاص یافت که در میان 30 دستگاه توزیع شود، در سال 96 نیز تاکنون یک ریال اختصاص نداده‌اند، پس خیلی معقول نیست که بگوییم سالانه 200 میلیارد تومان هزینه می‌کنیم.
وی در ادامه افزود: در مورد آن نشست خبری جست و جویی در سایت‌ها انجام دادم و متوجه شدم که یکی از خبرگزاری‌ها این را منتشر کرده در حالی که در آن جلسه عرض کردم که با کل دستگاه‌هایی که مسابقه برگزار می‌کنند، مکاتبه کردیم که میزان هزینه‌ها برای مسابقات را اعلام کنند، نیمی از آنها اعلام کردند و نیمی دیگر اعلام نکرده‌اند، اما تا جایی‌که بنده می‌دانم به هیچ عنوان چنین رقمی امکان ندارد که برای مسابقات هزینه شود، چنان که چند سال است که پولی به ما نداده‌اند و اعتبارات قرآنی هم در این حد نیست.
حسینی تصریح کرد: یک بخشی از این حساسیتی که در مسابقات ایجاد شده به این دلیل بوده که در حوزه‌‌های دیگر اقدامات لازم صورت نگرفته است و علت اینکه می‌‌گویند مسابقات به یک بت تبدیل شده است این است که فرهنگ‌سازی صورت نگرفته است.
رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف بیان کرد: الآن چند سال است که از مطالبه رهبر معظم انقلاب در مورد تربیت 10 میلیون حافظ گذشته است، اما هنوز این مطالبه محقق نشده است، اما مانع اصلی را کمبود اعتبارات نمی‌دانم، علت اصلی این است که چنین فرهنگی به وجود نیامده است. آیا در حوزه رسانه، فضای مجازی و ... فرهنگ‌سازی شده است و درست عمل کرده‌ایم؟ دوستان ما در ارشاد در دولت و ... به اینها پاسخ دهند.
وی در ادامه افزود: ضمن اینکه بنده به دوستان پویش این توصیه را می‌کنم که به موضوعاتی بپردازند که موازی‌کاری نشود، همچنین در یک سال و نیم گذشته یک تیم فرهیخته آمدند و مطالعات سند راهبردی مسابقات قرآنی را در دستور کار قرار دادند و جلسه قبل نیز خواهش کردم که جلساتی برای تبیین آن بگذارند، همه نکاتی که دوستان در پویش می‌گویند همگی در آن سند پرداخته شده است.
حسینی گفت: روز شنبه نیز جلسه‌ای داشتیم که برای مسابقات قرآن پیشنهاداتی داشتیم و خروجی آن این شد ابتدا به صورت آزمایشی طرح پیشنهادی را اجرا کنیم و جامعه قرآنی نیز در مورد نقاط ضعف و قوت آن نظر دهند و به بهبود مسابقات بینجامد.

در ادامه برنامه فتح‌پور بیان کرد: بحث 200 میلیارد در تاریخ 8 شهریور مطرح شده و اگر آقای حسینی می‌فرمایند نبوده، باید عرض کنم که در سایت‌ها نیز وجود دارد و قابل رجوع است، ضمن اینکه ما روی مسائل مالی مناقشه‌ای نداریم، اما سؤال ما از شما این است که آیا شیوه ارزیابی مسابقات در راستای ترویج فرهنگ قرآنی موثر بوده است؟ آیا کسانی که در مسابقات شرکت می‌کنند، بعد از چند روز مسابقه با حال خوش مسابقات را ترک می‌کنند؟ سیستم مسابقات به سمت جذب حداقلی و دفع حداکثری رفته است.
وی تصریح کرد: تقویت مباحث آموزشی، بیمه فعالان قرآنی و ... مطالبی است که مغفول مانده و پویش به دنبال احیای آن است، به قدری به ظاهر مسابقات پرداخته‌ایم که از اصالت آن باز مانده‌ایم.
در ادامه برنامه حجت الاسلام حسینی بیان کرد: یکی از مسائلی که موجب شده ما پیشرفت نکینم این است که همه مسائل را به مسابقات گره زده‌ایم، چه اشکالی دارد که رادیو و تلویزیون قاریان خوب را مطرح کنند و فضا در اختیار آنها قرار دهند، نکته پایانی اینکه در ورزش همگانی مشکلاتی وجود دارد، اما هیچ وقت نمی‌آیند مسابقات را تعطیل کنند، در مسابقات قرآن نیز همین است نباید کار را تعطیل کنیم، بلکه باید در حوزه آموزش و ... ظرفیت بیشتری را به وجود آوریم.

captcha