تامین اجتماعی میدان درگیری کارگران، کارفرمایان و دولت
کد خبر: 3673800
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸

تامین اجتماعی میدان درگیری کارگران، کارفرمایان و دولت

مشکل در ساختار تامین اجتماعی است، ساختار تامین اجتماعی در کل دنیا از یک قوهد ثابت و متغییری برخوردار است که قواعد متغییر آن در هر کشور با دیگر کشورها فرق می کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) جهان اقتصاد نوشت:  درادامه این نشست محمد ستاری فر عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: برای تدوین یک قانون اساسی نظام تامین اجتماعی لازم است که ملت و دولت فهم واحدی از ساختار و کارکرد این نظام داشته باشند .

وی با بیان اینکه گستره تامین اجتماعی وسیع است، گفت: مشکل در ساختار تامین اجتماعی است، ساختار تامین اجتماعی در کل دنیا از یک قوهد ثابت و متغییری برخوردار است که قواعد متغییر آن در هر کشور با دیگر کشورها فرق می کند.

ستاری فر خاطرنشان کرد: قلمرو تامین اجتماعی گذار از احساسات فردی، احساسی و عاطفی بشریت است و اولین مقوله ای است که به یک قرارداد و بنسان ها فنی و حقوقی و محاسباتی پایدار تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه تامین اجتماعی باید بپذیرد که میوه فرآیندهای مختلف فکری،معرفتی،ارزشی، سیاسی و اجتماعی است،گفت: این میوه که به تدریج و در طول تاریخ شکل گرفته در ۲۰۰ سال گذشته عهده دار تولیدات گسترده ای شده است .

ستاری فرادامه داد: تامین اجتماعی محصول مدنیت های مختلفی است که به کندی در عرصه تاریخ شکل گرفته اند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب مواجه شدیم با شرکتی ۳ جانبه شامل دولت، کارگران کارفرمایان که هیچ کدام از آن ها تا بحال هیچ مدرک نوع دوستی، انصاف وعدالت را برای تامین اجتماعی نداشته اند و حتی ضربه هایی نیز به آن وارد کردند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تامین اجتماعی بجای اینکه میدان تعامل و تفاهم این سه رکن مهم به طور آشکار و پنهان میدان تخاصم و درگیری و توزیع رانت این سه رکن تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت کارگران دیروز و امروز ۲۰ میلیون نفر و کارفرمایان ۲ یا ۳ میلیون نفر است، گفت: نهادهای مدنی نماینده این اقشار کجا هستند؟ توسط چه کسانی انتخاب می شوند؟ و از چه تفکری برخوردارند که بتوانند هماهنگی کنند.

ستاری فر افزود: دولت هم که باید بعنوان ضامن بسترکننده پایدارتامین اجتماعی باشد برای ضمانت پایداری و بستر سازی افزایش کارآیی آن چه کرده است؟

captcha