تبعیض نژادپرستانه نسبت به نام‌ «محمد» در فرانسه
کد خبر: 3673839
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸

تبعیض نژادپرستانه نسبت به نام‌ «محمد» در فرانسه

پژوهشگران «مرکز ملی تحقیقات علمی» در فرانسه طی بررسی‌هایی که شش ماه به طول انجامید، حدود ۵ هزار آگهی تبلیغاتی برای اجاره‌ی آپارتمان را جمع‌آوری کردند و سپس درخواست‌هایی با مشخصات یکسان اما محل تولد متفاوت به صاحبان این آگهی‌ها ارسال کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شفقنا، پژوهشگران «مرکز ملی تحقیقات علمی» در فرانسه طی بررسی‌هایی که شش ماه به طول انجامید، حدود ۵ هزار آگهی تبلیغاتی برای اجاره‌ی آپارتمان را جمع‌آوری کردند و سپس درخواست‌هایی با مشخصات یکسان اما محل تولد متفاوت به صاحبان این آگهی‌ها ارسال کردند. به نوشته‌ی وبسایت «لا کروا» که این گزارش را تدارک دیده است، پژوهش فوق که بزرگترین پژوهش موجود در این زمینه است ثابت می‌کند تبعیض نژادی قابل توجهی در رابطه با دسترسی به امکانات سکونتی در فرانسه وجود دارد.

اولین زمینه‌ی تبعیض مربوط به اسم متقاضیان می‌شود: این آزمایش نشان می‌دهد تقاضا با نام «سباستین پتی» (Sébastien Petit) حدود ۱۴% پاسخ‌های مثبت دریافت کرده است، حال آنکه نام‌های «محمد شتو» (Mohamed Chettouh) و «دزیره سامبو» (Désiré Sambou) به ترتیب ۱۰٫۱۲ و ۹٫۴۴ % پاسخ مثبت دریافت کردند. بدین ترتیب، هر متقاضی که از تبار آفریقای شمالی است، به خاطر اسمش، ۲۵% بخت کمتری برای دسترسی به آپارتمان‌های اجاره‌ای دارد.

در مورد متقاضیانی که بر اساس نامشان از خود قاره‌ی آفریقا تلقی می‌شوند، فرصت دسترسی از این هم محدودتر است. پژوهشگران دست‌اندرکار این آزمایش معتقدند نژادپرستی بیشتر از سمت افراد ظاهر می‌شود تا از سمت آژانس‌های املاک. ضمن اینکه، تبعیض‌های نژادی در مناطق مختلف فرانسه با حد و اندازه‌های متفاوتی به ثبت رسیده است: شهرهای پرپینیان، لیموژ، والنسیان، آوینیون، نانسی، آمیون، بتیون، لوهاور، اورلئان و کین، شهرهایی هستند که تبعیض در ارائه‌ی مسکن بیشترین بروز را دارد و در عوض، پاریس، مونپلیه یا بوردو شاهد میزان پایین‌تری از نژادپرستی است.

captcha