طب و تغذیه اسلامی، استقلال کشور را در پی دارد/طب؛ از راه های مهم سلطه بر جوامع
کد خبر: 3700155
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴

طب و تغذیه اسلامی، استقلال کشور را در پی دارد/طب؛ از راه های مهم سلطه بر جوامع

گروه معارف: یک کارشناس تغذیه اسلامی، با تأکید یر اینکه باید طب اسلامی را باور کنیم، گفت: مهم ترین چیز برای درمان در طب اسلامی پیشگیری است و مهم ترین اصل در پیشگیری مواد غذایی است، باید در این راه قدم بگذاریم تا کشورمان مستقل شود و زیر سلطه قرار نگیریم.

به گزارش ایکنا از خوزستان، سی و پنجمین نشست سبک زندگی اسلامی با موضوع تغذیه و طب اسلامی روز گذشته 23 اسفند در مرکز مطالعات اندیشکده سبک زندگی اسلامی اهواز تشکیل شد. 

حجت الاسلام اهوازی کارشناس تغذیه اسلامی در این نشست گفت: تغذیه اسلامی بر اساس اصول درستی قرار دارد که رعایت آن باعث می شود بیمار نشویم. اهل بیت(ع) توصیه کرده اند دارو نخورید و پیشگیری هزینه اش کمتر از درمان است. 

وی با اشاره به نقش مهم طب در جوامع اظهار کرد: استعمار وقتی می خواست دنیا را تصاحب کند، از طریق طب وارد عمل شد، شرکت های بزرگ داروسازی در دنیا کار می کنند، انسان ها را به صورت پول می بینند، فکر می کنید چطور هر روز یک بیماری ایجاد می شود، از همین شرکت هاست. 

اهوازی با تصریح بر اینکه از بودجه سلامت برای پیشگیری هزینه نمی شود، به بیان مثالی از روش های نادرست تغذیه از جمله عدم خوردن نان سبوس دار، مصرف قرص متفورمین توسط بیماران دیابتی و… پرداخت و افزود: این دارو در اروپا منقرض شده است. به جای آن سویق جو می تواند تعادل بدن بیمار را حفظ کند و ما در بحار الانوار بابی در ارتباط با فواید سویق داریم. 

این کارشناس تغذیه اسلامی ادامه داد: امروز اگر دست به دست هم ندهیم نمی توانیم سالم و درست زندگی کنیم، اولین کار شناخت است، باید بدانیم و به تغذیه و طب اسلامی اعتقاد پیدا کنیم، روش زندگی خود را درست کنیم و بقیه را به آن دعوت کنیم. اگر مردم بخواهند، بازار مطابق خواسته مردم تغییر می کند. 

وی در ادامه تصریح کرد: امروز غذا فراوان است، اما مردم سؤتغدیه دارند، کمبود آهن و… دارند و به انواع قرص های کلسیم و روی و… روی آورده اند. در حالیکه اگر کم خونی دارید می توان ویتامین c در کنار آهن غذا مصرف کرد و مصرف ویتامین c مثل پرتقال در کنار غذاهایی مثل خرما، جعفری و… که آهن دارند، آهن آنها را جذب بدن می کند. 

اهوازی تاکید کرد: اگر می خواهیم خودکفا باشیم، باید در زمینه طب اسلامی که اساس آن در پیشگیری است، کار کنیم. در روایات داریم که تا می توانید با مواد غذایی خودتان را درمان کنید نه دارو، چون بدن نسبت به چیز جدیدی که مصرف می شود، واکنش نشان می دهد، با آن مبارزه می کند و مبارزه بدن را ضعیف می کند. از اصول درمان این است که تا وقتی بیماری را نشناختیم اقدام به درمان نکنیم، اما امروز در رابطه با برخی بیماری ها، مثل ام اس برخی پزشکان ما درباره منشأ آن اظهار بی اطلاعی می کنند، با این حال برای این نوع بیماری دارو تحویز می کنند. 

این کارشناس تغذیه اسلامی در باره اینکه چه باید بخوریم گفت: اول از همه باید نان سالم بخوریم، نان بهداشتی و کامل در زندگی خیلی تأثیر دارد، اگر نان کامل را از ما می گیرند برای این است که توانایی و سلامت ما را بگیرند. چرا وقتی این همه زمین داریم، باید واردات داشته باشیم، آن هم محصولات تراریخته؟

وی در رابطه با وعده های غذایی اظهار کرد: چرا اکثرا صبحانه نان و پنیر می خوریم؟ پنیر خوب است اما خوردن آن در روز حتی اگر با گردو باشد، کسلی می آورد و شب خوردن آن با نان و سبزی یا گردو بهتر است. بهترین صبحانه عسل و شیر است. صبحانه نخوردن باعث بداخلاقی فرد می شود. در ارتباط با ناهار، باید گفت در زمان ناهار، بدن کمترین میزان خاصیت غذا را جذب می کند، در حالیکه ما متأسفانه بهترین غذاهای خود را برای ناهار می گذاریم. شام خوردن در تغذیه اسلامی مهم است و امام علی(ع) به فرزندشان این توصیه را می کنند. اما شام باید سه ساعت و نیم قبل از زمان خواب باشد.  

اهوازی همچنین درباره گیاه خواری گفت: از عوارض گیاه خواری این است که فرد بی جان می شود، برای همین در روایات توصیه کرده اند حداقل 40 روز یک بار گوشت بخورید. بدن ما به دو نوع آهن نیاز دارد، یک آهن گیاهی که از طریق عدس و… تامین می شود و یک آهن که باید آن را از گوشت بگیریم. آهن گیاه تأمین کامل آهن بدن را به دنبال ندارد. 

این کارشناس تغذیه اسلامی با تاکید بر اینکه پیشگیری خیلی مهم است، تصریح کرد: با رعایت این اصل بیمار نمی شویم و این برای خودمان و جامعه فایده دارد، این همه وابستگی به خارج کشور، چنانکه در همین تحریم ها، انسولین را هم تحریم کردند، روی همین موارد بر ما تسلط پیدا می کنند. این همه روایت درباره تغذیه وجود دارد، اما رعایت نمی کنیم. 

وی افزود: خیلی از مشکلات امروز ما با غذای سالم و طیب حل می شود، حتی فکر و رفتارمان نیز از غذا تأثیر می پذیرد. به طور مثال در طب اسلامی، جویدن کندر حافظه انسان را تقویت می کند. 

اهوازی به بیان نمونه هایی از توصیه های روایات در ارتباط با تغذیه پرداخت و گفت: در طب سنتی می گویند بعد از غذا میوه نخورید، اما طب اسلامی می گوید بعد از غذار 4 میوه انار، سیب، خرما و خربزه را می توان خورد. از میان این ها با خرما تنها می توان آب خورد. این طب می گوید ماهی برای طبع سرد خوب نیست و اگر کسی خورد بعد از آن خرما بخورد.

این کارشناس تغدیه ادامه داد: سبزی خوردن برای یبوست خوب است و چنین کسی بهتر است موز نخورد. خوردن شیر به همراه میوه مثلا شیرموز برای معده مهلک است. خوردن موز در بچه های زیر دو سال باعث می شود دیر زبان باز کنند. 

وی با بیان اینکه باور در رعایت این اصول خیلی مهم است، تصریح کرد: داروی طب شیمیایی 80 درصدش باور است. داروی طب اسلامی هم 50 درصدش باور است، باید طب اسلامی و محلی خود را باور کنیم، مهم ترین چیز برای درمان پیشگیری است و مهم ترین اصل در پیشگیری غذا است. به امید آنکه داروخانه های ما میوه فروشی شوند و پزشکان ما نحوه غذا خوردن صحیح را به مردم یاد بدهند. 

اهوازی در پایان گفت: باید در این راه قدم بگذاریم تا کشورمان مستقل شود و زیر سلطه قرار نگیریم. با طب و تغذیه اسلامی می توانیم بیماری ها را درمان کنیم و مردم دنیا بداننید ریشه این موضوع طب اهل بیت(ع) است و با همین باور می توانیم مقدمه ساز ظهور باشیم. اما اول خودمان باید درست زندگی کنیم، سپس دیگران را به آن دعوت کنیم.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سید مرتضی یاسری اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۳:۵۷
0
0
با سلام
لطفا همیشه از مواضیع طب اسلامی مطلب بذارید.
captcha