حمایت اجتماعی از نیازمندان در مدیریت اسلامی
کد خبر: 3701223
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰
رهبر تبیین کرد:

حمایت اجتماعی از نیازمندان در مدیریت اسلامی

گروه جامعه ــ معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام خمینی(ره) به تبیین وظایف نهادهای حاکمیتی، مردمی، رسانه‌ها و نخبگان در زمینه حمایت اجتماعی از نیازمندان پرداخت.

 ۳شنبه/حمایت اجتماعی از نیازمندان در مدیریت اسلامی

فاطمه رهبر، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایکنا؛ در تبیین مديريت اسلامی و حمايت‌های اجتماعی از نيازمندان به نقش و جايگاه حاكميت اشاره و عنوان کرد: حاکمیت اسلامی در واقع نقش ولایت و سرپرستی را برای آحاد مردم جامعه بر عهده دارد، از این رو برقراری عدالت اجتماعی و به تبع آن گسترش حمایت‌های اجتماعی در زمره اصلی‌ترین کار ویژه‌های آن قرار دارد.

وی با بیان اینکه گسترش حمایت‌های اجتماعی در بعد حاکمیتی آن دارای ابعاد مختلفی است، گفت: بعد تقنینی در باب تدوین قوانین مرتبط با حمایت‌های اجتماعی با رویکرد گسترش چتر حمایت‌های اجتماعی و بیمه‌ای و بعد اجرایی در باب اجرای طرح‌ها و برنامه‌های حمایتگرانه اجتماعی و فقرزدایی است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: بعد نظارتی نیز در خصوص نظارت بر حسن اجرای قوانین حمایتی و تطبیق آن با مقررات مربوطه است؛ به طور کلی رفع فقر و گسترش حمایت‌های اجتماعی نیازمندان از جمله مهم‌ترین وظایفی است که به طور اخص بر عهده حاکمیت قرار دارد که هم پیشگیری از بروز و نهادینه شدن فقر و هم درمان فقر را شامل می‌شود.

گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان صرفا وظیفه حاکمیت نیست

رهبر برای نهادهای غيرحاكميتی همچون بخش خصوصی، خيرين و... نیز در گسترش حمايت‌های اجتماعی از نیازمندان نقشی قائل شد و اظهار کرد: رفع فقر و گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان صرفا وظیفه حاکمیت نیست بلکه وظیفه‌ای است که یکایک افراد جامعه به فراخور توانمندی و استطاعت خود به انجام آن مکلف و موظف هستند. اساسا رفع فقر محقق نخواهد شد مگر با حضور و مشارکت خیرین و مراکز خیریه و عام المنفعه مردم نهاد، چرا که حاکمیت علیرغم نقش ذاتی خود اما به دلیل محدودیت در منابع و امکانات، توان رفع کامل فقر و گسترش همه جانبه حمایت‌های اجتماعی را نخواهد داشت.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر این اساس خیرین و مؤسسات خیریه مردمی در این بخش با هم افزایی منابع و امکانات خود عملا در نقش بازوهای کمکی حاکمیت در این بخش هستند و چون خود از جنس مردم هستند لذا خدمت رسانی به مردم برای آنها راحت‌تر خواهد بود.

وی در ادامه سخنان خود یکی از مهم‌ترین مسائل در باب رفع فقر و گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان را ایجاد زمینه مشارکت مردمی و ترغیب عموم افراد جامعه به منظور مشارکت در امور خیرخواهانه دانست و گفت: این امر جز با ترویج و تعمیق سنت‌های حسنه و نوع دوستانه اسلامی همچون اکرام، انفاق، احسان و ... در سطح جامعه محقق نمی‌شود.

رسانه مشوق مردم در روند فقرزدایی

رهبر یکی از مهم‌ترین نقش‌ها را در این میان متوجه رسانه‌های عمومی دانست و افزود: رسانه‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های هنری و سمعی و بصری اسباب حضور هدفمند عموم هموطنان را در روند فقر زدایی تسهیل کند. نقش رسانه‌های عمومی در گسترش حمایت‌های اجتماعی از نیازمندان در واقع تسهیل گرانه، مشارکتی، ترویج دهنده و آگاه کننده است.

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه حمایت اجتماعی از نیازمندان همچون یک زنجیره بهم پیوسته است، تصریح کرد: در این بین هر بخش وظیفه خاص خود را دارد. فرد نیازمند در صورتی می‌تواند راه خروج از فقر را بیابد که خود در مسیر خروج فقر گام برداشته و در این مسیر مشارکت کند. سایر آحاد جامعه نیز تا حد امکان و بنابر ضرورت باید بر اساس وظایف دینی و انسانی خود هم به کمک نیازمندان بشتابند و هم اینکه از بروز زمینه‌های گسترش فقر که ممکن است روزی خود آنان را نیز گرفتار کند جلوگیری به عمل آورند.

نخبگان پیگیر مطالبات به حق از حاکیت باشند

رهبر به نقش کلیدی نخبگان جامعه اشاره و عنوان کرد: آنان از یکسو باید پیگیر مطالبات به حق از حاکمیت در باب رفع فقر و گسترش حمایت از نیازمندان شوند و از سویی دیگر باید نقش ترویج دهنده و آگاه کننده رسانه‌ها و نقش ذاتی آنان در خصوص مسائل اجتماعی را به آنان متذکر شوند. همچنین نخبگان می‌توانند در بین مردم جامعه نیز ضمن تهییج و جهت دهی به افکار عمومی برای گسترش امر خیر و احسان، راهکارهای خروج از فقر را نیز در اختیار نیازمندان قرار دهند.

انتهای پیام

captcha