کار و تلاش ضامن پیشرفت کشور است
کد خبر: 3775306
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
آیت‌الله جوادی آملی:

کار و تلاش ضامن پیشرفت کشور است

گروه حوزه‌های علمیه ـــ آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه وجود پشتوانه طلا به تنهایی باعث رشد کشور نیست، تاکید کرد: در جنگ جهانی دوم آلمان نابود شد اما کار و تلاش را پشتوانه خود قرار دارند و به رفاه نسبی هم رسیدند ولی ما ممکن است براثر بی‌عرضگی مسئولین طلا هم داشته باشیم ولی کار نداشته باشیم.

کار و تلاش ضامن پیشرفت کشور استکار و تلاش ضامن پیشرفت کشور استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی، امروز سوم دی‌ماه در ادامه مباحث تفسیری خود در مسجد اعظم قم با اشاره به نحس بودن برخی ایام گفت: عده‌ای تصور می‌کنند برخی روزها نحس است که براساس روایات نمی‌توان نحسی را به «زمان» نسبت داد بلکه ممکن است کسی گناهی در روزی داشته باشد و آثار آن را ببیند و تصور کند روز نحسی برای او بوده است.

وی افزود: روزی که کافر آسیب می‌بیند برای او نحس است ولی همان روز برای افراد مومن، سعد است چناچه در دوره اقوام عاد و هود و ... هم وقتی قرآن تعبیر از یوم نحسات می‌کند همان روز برای مومنان به پیامبران، سعد بوده است.

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: ستاره‌های آسمان همه روشن و نورانی است ولی گاهی ترکیب آن بد است؛ مثلا چند ستاره در برخی ایام به شکل خرچنگ در می‌آیند که به آن برج سرطان می‌گویند و چند ستاره است که به شکل عقرب در می‌آیند و می‌گویند قمر در عقرب است که آثار مخصوص خود را دارد ولی معنای آن نحس بودن آن زمان نیست.

این مفسر قرآن اظهار کرد: این‌ها موجود الهی هستند و آثار خود را دارند و این به معنای نحسی زمان نیست؛ زمان چون ظرف است و از ظرف کاری ساخته نیست البته زمان و مکان هم بالعرض شرف و مکانتی پیدا می‌کنند.

این مرجع تقلید ادامه داد: مثلا اگر کسی بخواهد بساط کعبه را بهم بزند همان طور که ابرهه این اراده را داشت طیر ابابیل در انتظار آنان است و اگر ستمکارانی مانند آل سعود بر کعبه مسلط باشند خداوند مانند فرعون به آنان مهلت می‌دهد ولی اگر مردم قیام کنند و فریاد بیاورند سقوط آل سعود تسریع می‌شود.

این مفسر با بیان اینکه پاداش ده برابری خدا اختصاص به مسائل مالی ندارد و اگر کسی یک قدم علمی هم بردارد خدا ده برابر اعطا می‌کند تصریح کرد: هر کسی قدمی در راه خدا بردارد و فریاد برآورد ده فریاد برآورنده از او حمایت می کنند؛ الان هم در سرزمین کعبه فریادبرآورنده نیست و امیدواریم خداوند فردی مانند امام را قائم کند و به حیات آل سعود پایان دهد.

وی ادامه داد: اگر ملت و کشوری خدا را بخوانند، خدا وعده‌ای را که داده نازل می‌کند و در آن تخلفی نیست البته در بحث عذاب و وعید ممکن است تاخیر و به ظاهر خلف باشد که اگر فرد و جامعه اصلاح شوند حتی عذاب برداشته می شود.

وی افزود: بهترین سرزمین، سرزمینی است که متعلق به اهل بیت(ع) است ولی در همین سرزمین عده‌ای احتکار و انبار انبار ذخیره و قاچاق کرده‌اند و خداوند این افراد را به عذاب می‌گیرد ولی محال است مردم سرزمینی بگویند خدا و نتیجه نگیرند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در جنگ جهانی دوم آلمان نابود شد اما مجددا آن را ساختند، تصریح کرد:  مردم آلمان سراغ کار و تلاش رفتند و رشد کردند و گفتند کار ما از هر طلائی ارزشمندتر است و آن را پشتوانه اسکناس خود قرار دادند و به رفاه نسبی هم رسیدند ولی ما ممکن است طلا هم داشته باشیم ولی کار نداشته باشیم که این محصول بی عرضگی مسئولان است.

انتهای پیام

captcha