غیبت «عدالت آموزشی» در دارالقرآن شهدای عشایر/ از وجود بخاری نفتی تا نیاز مبرم به موکت
کد خبر: 3776517
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۰

غیبت «عدالت آموزشی» در دارالقرآن شهدای عشایر/ از وجود بخاری نفتی تا نیاز مبرم به موکت

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ منطقه زیلایی یکی از مناطق محروم بویراحمد است که به رغم داشتن استعدادهای انسانی، در بخش‌های فرهنگی و قرآنی محرومیت‌های عمیقی دارد. در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی بارقه‌های امید در دل دوستداران قرآن در این منطقه دمیده شد، اما در این بین کمبود امکانات و تجهیزات در این دارالقرآن مشاهده می‌شود.

تنها دارالقرآن زیلایی در بند امکانات اولیه

در حالی که نیاز به ترویج مفاهیم و تعالیم قرآنی در مناطق دورافتاده و محروم بیش از پیش احساس می‌شود، کمبود امکانات و زیرساخت‌های لازم برای ترویج و راه‌اندازی کلاس‌های قرآنی باعث ایجاد خلأ در این زمینه شده است.
یکی از مناطق محروم استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان بویراحمد منطقه زیلایی است که به رغم داشتن استعدادهای انسانی، در بخش‌های محتلف از جمله مسائل فرهنگی و قرآنی محرومیت‌های عمیقی دارد.
در سال‌های اخیر با راه‌اندازی دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی بارقه‌های امید در دل دوستداران قرآن و طالبان فراگیری علوم قرآنی در این منطقه دمیده شد.
اما چیزی که در این بین وجود دارد کمبود امکانات و تجهیزات در این دارالقرآن است، به گونه‌ای که قرآن‌آموزان و مربیان را با مشکلاتی مواجه کرده است. این درحالی است که هرساله حادثه انفجار بخاری‌های نفتی باعث داغدار شدن خانواده‌های زیادی می‌شود و همین امر مایه ترس و دلهره دانش‌آموزان و اولیای آنها از این وسیله گرمایشی پرخطر است.

امرالله نژندی‌منش،‌ مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی، در گفت‌وگو با ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد،‌ اظهار کرد: دارالقرآن موشمی سفلی زیلایی در ساختمان شخصی تحت پوشش آموزش و پرورش از مهرماه امسال با حضور 80 دختر و پسر مقطع ابتدایی و راهنمایی و فعالیت 3 نفر مربی راه‌اندازی شد.
وی در ادامه افزود: قبل از این در زیلایی فقط یک خانه قرآن به اسم یاسین تحت پوشش تبلیغات اسلامی وجود داشت که در حال حاضر با دارالقرآن ادغام شده است.
وی روخوانی، ‌روانخوانی،‌ حفظ،‌ نهج‌البلاغه، ‌احکام،‌ طرح الگوی تلاوت،‌ محفل انس با قرآن را از کلاس‌های اجرایی دارالقرآن برشمرد و بیان کرد: کلاس‌های احکام و نهج‌البلاغه برای بزرگسالان،‌ مداحی و تواشیح از جمله برنامه‌های در دست اقدام است.
مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی محافل انس با قرآن در مساجد، ختم قرآن و نشست موضوعی قرآن را از ویژه‌برنامه‌های قرآن و 40 سالگی انقلاب اسلامی در دهه فجر ذکر کرد.

امکانات مورد نیاز دارالقرآن زیلایی
نژندی‌منش نیاز مبرم دارالقرآن را 60 متر موکت و تعداد 40 صندلی اعلام و تصریح کرد: همچنین به تانکر آب،‌ وسایل گرمایشی،‌ هدفون، دستگاه کپی و پرینتر نیاز داریم. ضمن اینکه آموزش و پرورش یک میز آموزگار، 2 صندلی، یک دستگاه کامپیوتر، ضبط صوت، فایل و قفسه، 2 بخاری نفتی، پروژکتور و 2 عدد قلم قرآنی به دارالقرآن اعطا کرده است.

تنها دارالقرآن زیلایی در بند امکانات اولیهوی با اشاره به مکاتباتی که دارالقرآن موشمی سفلی با مجمع خیرین قرآنی اصفهان داشته است، اظهار کرد: این مجمع برای واگذاری یک دستگاه رایانه درخواست 670 هزار تومان کرد که توان پرداخت این هزینه را نداشتیم.

خطر نهفته بخاری نفتی
مسئول دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی همچنین از بروز خطر نهفته بخاری نفتی در ساختمان دارالقرآن خبر داد و گفت: در حال حاضر به علت کمبود امکانات از بخاری نفتی استفاده می‌شود که به نوبه خود چالش‌های جدی را به دنبال دارد و سلامت قرآن‌آموزان نیز در معرض خطر است.
نژندی‌منش از مسئولان و خیرین خواست تا در حد توان خود برای رفع مشکلات و کمبودهای دارالقرآن موشمی زیلایی همت به خرج دهند.

پیگیری جهت کمک به دارالقرآن زیلایی
درهمین خصوص به سراغ لطف‌الله تقی‌پور، رئیس دفتر قرآن و عترت آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد، رفتیم. وی در این زمینه گفت: دارالقرآن شهدای عشایر موشمی سفلی زیلایی جدیدالتأسیس است و بخشی از تجهیزات را مهیا کرده‌ایم. در حال پیگیری از سازمان نوسازی مدارس استان و خیرین هستیم تا این دارالقرآن کاملاً مجهز شود.
وی گفت: 14 دارالقرآن تحت پوشش آموزش و پرورش امتیاز گاز دارد، جز دارالقرآن زیلایی که خود آن منطقه از نعمت گاز بی‌بهره است.
حال با وضیعت موجود و کمبود امکانات اولیه این دارالقرآن جا دارد که خیرین برای رفع این نیازها و نیز تسهیل امر آموزش قرآن برای آینده‌سازان و کودکان این منطقه کمر همت ببندند. جای این سؤال باقی است که چرا مدیران و متولیان امر چندان به توسعه و تجهیز مدارس در مناطق دورافتاده چاره‌اندیشی نمی‌کنند؟ آیا این موضوع با عدالت آموزشی آن هم آموزش مفاهیم و مبانی قرآنی در جامعه شیعی همخوانی دارد؟ سؤال دیگر اینکه چرا بخشی از اعتبارات اماکن آموزشی برای بروزرسانی و تجهیز مدارس قرآنی در نظر گرفته نمی‌شود؟
انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
عشایر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۱۰/۰۹ - ۱۸:۰۹
0
0
اولا ساختمان شخصی نیست بلکه اجاره ای است .ثانیا ساختمان کاملا متروکه و غیر قابل سکونت بود که به همت رئیس محترم آموزش و پرورش عشایر جناب آقای رضایی نیک ترمیم شد .ثالثا منطقه زیلایی گاز ندارد بالاجبار باید از بخاری نفتی استفاده شود.زمانی که قرار بود دارالقرآن در منطقه زیلایی تاسیس شود مدیر دارالقرآن(آقای نژندی) اقدام به خرید خانه ای متروکه نمودندجهت اجاره دادن به دارالقرآن که چندین سال پیش صاحب آن به اصفهان مهاجرت کردند و امکان سکونت در خانه مذکور نبود حتی معلمان غیر بومی رغبتی به اجاره کردن آن به دلیل غیر قابل سکونت بودن نداشتند که با همت رئیس آموزش و پرورش عشایر و کمک ها و رایزنی های ایشون به شکل امروزی در اومده
captcha