به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجتالاسلام محمدحسن حائری، عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد، در نشست «بررسی پدیده همخانگی (ازدواج سفید)» از منظر متخصصان حوزههای روانشناسی، جامعهشناسی، علوم دینی که دیروز، دهم اردیبهشتماه، در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: سیلی که در روزهای گذشته به وقوع پیوست، درس بزرگی به ما داد که عبرت بگیریم. آب نیز جزو نعمات الهی است و اگر به طور صحیح مدیریت نشود، راه خود را پیدا و ویران میکند و آسیبهایی میزند که گاهی جبرانپذیر نیست.
وی با بیان اینکه نسل جوان به منزله رحمت الهی و مانند آب پاک، زلال، شفاف و منشأ برکات است، ادامه داد: در این نسل شیطنت میبینیم اما بدذاتی در وجود یک جوان راهی ندارد. در این شرایط، اگر به نحوی صحیح برنامهریزی و مدیریت صورت نگیرد و به آنان میدان داده نشود، مانند سیل ویرانکنندهای هستند و بر همین اساس باید کاری کرد و تمهیداتی اندیشید.
حائری بیان کرد: مسئولان باید به میدان بیایند. اولویت اول نظام باید جوانان باشند؛ در غیر این صورت در این عرصه شکست میخوریم. باید فرهیختگان، نخبگان پای کار بیاند تا اقدام مطلوب صورت گیرد. اگر موضوع ازدواج دائم، موقت و سفید را مطرح میکنیم، بدون تخصیص بودجه مناسب کار به جایی برده نمیشود. راهکارها باید با آموزههای دینی و بومی ما متناسب باشد اما در حال حاضر ازدواج سفید وارد شده و ظاهر این پدیده با فرهنگ دینی، مذهبی، بومی و ملی ما سازگاری ندارد.
وی ادامه داد: ازدواج سفید ازدواجی نیست که مشکل ارتباط با جنس مخالف را برطرف کند. ازدواج موقت برای مواردی است که معمولا افرادی قصد تشکیل زندگی را دارند اما میخواهند از محدودیتها و مسئولیتهای کمتری برخوردار باشند. همانطور که ازدواج دائم ضوابط قانونی دارد، ثبت ازدواج هم در قانون جزو موارد لازم و عدم ثبت آن هم در حقوق داخلی و هم در حقوق بینالملل جز جرایم علیه خانواده است.
حائری اظهار کرد: باید برای ازدواج موقت نیز ساز و کارهایی در نظر گرفته شود و مانند ازدواج دائم مکملی برای تأیید، تکمیل و استحکام بنیان خانواده باشد که اگر با ولنگاری همراه شود، شاید بتوان گفت وضعیت آن از همخانگی نیز بدتر میشود.
عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه نهاد خانواده از جمله نهادهایی است که هم در اسلام و هم در ایران قبل از اسلام در خصوص آن تأیید و تأکید شده است و عقلا نیز این موضوع را میپذیرند که نهاد خانواده بسیار مهم، اساسی و تأثیرگذار است، تصریح کرد: باید گفت جامعه سالم، جامعهای است که مبتنی بر خانواده باشد و هر پدیده و...، اگر بخواهد به این نهاد آسیب برساند، قابلپذیرش نیست؛ حتی اگر ازدواج موقت باشد. ازدواج موقت چه در فقه شیعی و چه فقه سنی مشروعیت دارد و یک تاسیس قرآنی است و اگر این مورد نیز بخواهد به بنیان خانواده آسیب برساند، آموزههای دینی، سیره پیامبر(ص) و... آن را برنمیتابد.
وی افزود: بهترین راهی که آموزههای دینی، فقه، شریعت، اخلاق اسلامی و سیره پیامبر(ص) برای مشکلات جوانان مطرح کردند، ازدواج آسان هم در حوزه ازدواج دائم و هم موقت است اما این ازدواج را مانند غل و زنجیرهایی کردیم و به گردن جوانان و خانوادهها انداختیم.
حائری اضافه کرد: در اسلام نیز ازدواج موقت به چشم میخورد و اگر به سیره پیامبر(ص) وارد میشویم، این مورد در آن زمان نیز وجود داشته و ریشه قرآنی دارد. در سیره پیامبر(ص) جوانانی به خدمت آن حضرت میرسیدند و عنوان میکردند که ما میخواهیم ازدواج کنیم اما ثروتی جز چند آیه قرآن، دانش، یک انگشتر و... نداریم. با اینکه ازدواج موقت مشروع بوده اما پیامبر(ص) جوانان را به ازدواج دائم سفارش میکردند. ازدواج موقت با اینکه تاسیس یک نهاد مشروع است اما روی حساب و شرایط خود است که به ازدواج دائم ضرری وارد نکند.
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: بر این عقیده هستم که اگر برای تاسیس ازدواج به درستی برنامهریزی شود، ظرفیت پاسخگویی برای همگی را دارد اما اگر قرار این است به جوانان و نسل جوان توجهی نشود، باید شاهد عواقب ویرانگر ازدواج دائم، موقت و سفید باشیم.
انتهای پیام