کهگیلویه و بویراحمد ‌فاقد موزه محیط‌زیست است
کد خبر: 3812723
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

کهگیلویه و بویراحمد ‌فاقد موزه محیط‌زیست است

گروه اجتماعی ــ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: موزه محیط‌زیست این استان با پیشرفت ۲۰ درصدی منتظر تأمین اعتبار و تجهیز است.

کهگیلویه و بویراحمد با تنوع زیستی بالا فاقد موزه محیط زیست است

به گزارش ایکنا از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد، محسن جعفری‌نژاد بسطامی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته، 28 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: موزه طبیعی و تنوع زیستی، اهمیت و حضور بارز ارزش‌های زیست محیطی را در فرهنگ، تاریخ و زندگی انسان از دیرباز تا سده‌های اخیر نمایان می کند تا با ایجاد شناختی صحیح و تاثیری ماندگار در ذهن مخاطبان، بستری مناسب برای حفظ و پاسداشت میراث طبیعی و تنوع زیستی کشور فراهم کند.
وی افزود: موزه‌ها امر پیشگیری را سرلوحه خود قرار می دهند تا آنچه که ارزش‌های بشری و زیست محیطی جوامع امروزی را تهدید می کند، برطرف سازند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: موزه‌های تنوع زیستی نسبت به چالش‌های زیست محیطی مسئولیت‌پذیر بوده و در مسیر توسعه پایدار، آموزش مستمر و پژوهش‌های بنیادین به منظور یادآوری و پیشگیری از این داشته‌های باارزش بهره می‌برند.
جعفری نژاد بسطامی تصریح کرد: مروری بر تاریخچه روابط انسان و محیط زیست نشان می دهد که تا پیش از سده‌های اخیر معمولا تعادل بین جمعیت‌های انسانی و حیات وحش وجود داشته است؛ هرچند در کنار عوامل طبیعی، شکار و استفاده از مراتع توسط دامپروران تا حدی در جمعیت‌های جانوری و تراکنش آنها تاثیر داشته است.
وی ادامه داد: زمین هیچ گاه در معرض چنین خطر جدی که در حال حاضر شاهد آن هستیم، نبوده است؛ خبرهای دردناک از نابودی گونه‌های منحصربه فرد محیط زیستی که هر روز بیش از پیش شاهد آن هستیم، زنگ خطری برای همگی ماست که تلاش کنیم با افزایش آگاهی عمومی از اهمیت این میراث طبیعی و فرهنگی شکننده، گامی در راستای حفظ آنها برداریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این استان دارای موزه تنوع زیستی است که بدلیل عدم تامین اعتبار کافی، چند سالی است با 20 درصد پیشرفت فیزیکی منتظر همت و توجه مسئولان برای تکمیل است.
یادآور می‌شود، ذخیرگاه زیست کره دنا بعنوان دهمین ذخیرگاه زیست کره کشور درسال 1390 ثبت جهانی شد. 312 هزار هکتار مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان، تنوع زیستی جانوری، گیاهی و گونه‌های آندومیک آن، اهمیت وجود یک موزه تنوع زیستی را برای استان دوچندانه کرده است.
گفتنی است که هرساله روز ۱۸ می مصادف با 28 اردیبهشت‌ماه توسط شورای بین‌المللی به نام روز جهانی موزه با شعارهای مختلفی نامگذاری شده و شعار امسال آن «موزه‌ها به عنوان کانون فرهنگی، آینده سنت» تعیین شده است.
یادآرو می‌شود، که موزه تاریخ طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از دولت تدبیر و امید در دو طبقه و در حد فنداسیون کار شده اما در ادامه روند اجرای این پروژه به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده و همچنان بلاتکلیف مانده است.
انتهای پیام

captcha