ارزان‌سازی قرآن، نیازمند حمایت دولتی
کد خبر: 3825322
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
نهضت ارزان‌سازی قرآن؛ راهکار‌ها و موانع/ ۷

ارزان‌سازی قرآن، نیازمند حمایت دولتی

گروه ادب ــ مدیر انتشارات دارالکتب اسلامی گفت: ارزان‌سازی قرآن نیازمند پشتوانه مالی است، در حالی که وضعیت فعلی برای سرمایه‌گذاری در نشر منطقی نیست و باید با حمایت دولتی همراه باشد.

ارزان‌سازی قرآن نیازمند حمایت دولتی/سرمایه‌گذاری در نشر منطقی نیستمرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره وضعیت بازار نشر و فروش کتاب گفت: گرانی کاغذ باعث شده هزینه تولید کتاب نیز افزایش یابد و اگر ناشری بخواهد کاغذ آزاد تهیه کند، قیمت آن در قیاس با سال گذشته ۷ برابر شده است و اگر منتظر کاغذ دولتی هم باشد، از برنامه تولیدش عقب خواهد افتاد.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از فعالیت‌هایمان متوقف شده و چاپ کتاب نیز بسیار کاهش یافته است و منتظر هستیم تا وضعیت قدری ثبات پیدا کند.  شمارگان کتاب‌ها هم بسیار کم شده و همین امر هزینه تولید را افزایش داده است. بنابراین ناشران در بلاتکلیفی هستند.

وضعیت بحرانی بازار نشر بی‌سابقه است

آخوندی با اشاره به اینکه بازار نشر، بازار مطمئنی نیست و همه ناشران با آن درگیر هستند، گفت: حدود ۴۰ عنوان کتاب در انتظار چاپ داریم که در میان آن‌ها هم آثار جدید و هم تجدید چاپی وجود دارد. در واقع این وضعیت برای من، که بیش از ۶۰ سال در این حوزه فعالم، بی‌سابقه است و امیدوارم با تدبیر مسئولان شاهد بهبود وضعیت کاغذ و نشر باشیم.

وی با پرداختن به اینکه نمی‌توان مسبب این وضعیت را شخص خاصی دانست، بیان کرد: وقتی قیمت دلار به یکباره افزایش می‌یابد، بر همه کالا‌ها اثرگذار است و کتاب با وجود اینکه جایگاه چندانی خوبی هم پیش از این نداشت، با این مسائل جایگاه خود را به طور کامل از دست داده است.

این ناشر تصریح کرد: قطعاً ناشر نمی‌تواند با کاغذ آزاد کتاب تولید کند و وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که کاغذ دولتی به ناشران کتاب اختصاص دهد و کاغذ مورد نیاز آن‌ها را به ناشران برساند و نظارت کافی هم داشته باشد تا سوء استفاده‌ای در این زمینه رخ ندهد. ناشر نه قدرت تولید با کاغذ ارز نیمایی و نه ارز آزاد را دارد و مسئولان باید درباره آن تدبیر کنند و تصمیم قاطعی بگیرند.

نیازمند اقدام عاجل هستیم
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا به نظرتان مسائل نشر جزء اولویت‌های دولت هست یا خیر، بیان کرد: متأسفانه مسئولان هر روز یک موضوع را بیان می‌کنند. یک روز می‌گویند کاغذ دولتی و یک روز از توزیع کاغذ با ارز نیمایی خبر می‌دهند. مسائل نشر و تولید کتاب به قدری بحرانی شده که برای ناشران قابل تحمل نیست و نمی‌توانند با این وضعیت فعالیتشان را ادامه دهند و دولت باید اقدام عاجلی در این زمینه انجام دهد.

آخوندی با اشاره به افزایش قیمت گفت: با وجود افزایش قیمت کاغذ، بسیاری از ناشران کتاب‌های چاپ قبلی خود را نیز با قیمت جدید محاسبه و عرضه می‌کنند، اما بسیاری از کتاب‌ها را در انبار داریم و افزایشی را برای آن‌ها اعمال نکرده‌ایم.

وی درباره تولید کاغذ داخلی نیز بیان کرد: طبیعی است که تولید کاغذ داخلی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، اما در صورتی‌ که این کاغذ هم کیفیت خوبی داشته باشد و هم قیمت تمام‌شده آن پایین‌تر از کاغذ وارداتی باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند با کاغذ خارجی رقابت کند و از گردونه رقابت حذف خواهد شد. برخی از کارخانه‌های کاغذ، خمیر کاغذ را به کشور‌های دیگر صادر می‌کنند. شاید این موضوع برای کارخانه‌های ما به صرفه نباشد؛ از این رو باید فکر جدی‌تری کرد.

مدیرانتشارات دارالکتب اسلامی درباره نهضت ارزان‌سازی قرآن و کتاب‌های دینی گفت: این کار نیازمند پشتوانه مالی است، در حالی که وضعیت فعلی برای سرمایه‌گذاری در نشر منطقی نیست و برای ارزان‌سازی قرآن، وجود حمایت دولتی ضروری است.
انتهای پیام

captcha