نقش شورای نگهبان در جلوگیری از ورود افراد ناخالص به بدنه سیاسی کشور
کد خبر: 3827688
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

نقش شورای نگهبان در جلوگیری از ورود افراد ناخالص به بدنه سیاسی کشور

گروه اجتماعی ـ استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد با اشاره به ضرورت وجود نهاد نظارتی مانند شورای نگهبان، گفت: فساد در گونه‌های مختلفش در هر جامعه‌ و در میان بسیاری از افراد وجود دارد، عقل سلیم حکم می‌کند که نهادی وجود داشته باشد تا از ورود اینگونه افراد به بدنه سیاسی کشور اعم از دولت، مجلس، خبرگان رهبری، شوراها و ... جلوگیری کند.

نخستین دوره شورای نگهبان در روز 26 تیرماه 1359 و پس از تشکیل نخستین دوره مجلس شورای اسلامی تشکیل شد. نهاد‌ مهم حکومتی که مطابق اصل ۹۱ قانون اساسی به‌ منظور پاسداری از احکام اسلام و قانون اساسی تشکیل شده است. این نهاد که متشکل از 6 فقیه عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز و 6 حقوقدان در میان رشته‌های مختلف حقوقی است، وظایف و اختیارات متعددی بر عهده دارد که نظارت بر قوانین و مقررات و نظارت بر صلاحیت داوطلبان، فرایند انتخابات و همه‌پرسی از مهم‌ترین آن‌هاست.
مقام معظم رهبری شورای نگهبان را عماد ملت و دین و مایه اطمینان و سکینه قلب مؤمنین دانسته، و در دیدار با اعضای این شورا فرمودند: «شورای نگهبان یک صافی است برای آن که نگذارد ناخالصی وارد ارکان نظام بشود».
در سی و نهمین سالروز تأسیس این نهاد انقلابی و برای بررسی نقش شورای نگهبان در جلوگیری از «ورود ناخالصی‌ها به نظام اسلامی»، مصاحبه‌ای با مجتبی نوروزی، استادیار دانشگاه شهرکرد و صاحب‌نظر در حوزه مسائل سیاسی و انقلاب اسلامی در چهارمحال و بختیاری انجام شده که در ادامه می‌خوانید.
مجتبی نوروزی، استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: نقش شورای نگهبان باید از دو جنبه  «نقش این نهاد در نظارت بر انتخابات» و «نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی» مورد بررسی قرار گیرد.

ویژگی‌های کارگزاران نظام اسلامی
وی با بیان اینکه کارگزاران و مسئولان نظام اسلامی باید حائز ویژگی‌های خاصی باشند، گفت: سلامت اخلاقی، سیاسی و اقتصادی از خصوصیات مهمی است که کارگزار به عنوان رکنی از ارکان نظام اسلامی، باید احراز کند.
نوروزی با تأکید بر اهمیت این وظیفه شورای نگهبان، بیان کرد: از آنجا که در نظام اسلامی محوریت امور بر عهده مسئولان و کارگزاران است، دقت در تأیید صلاحیت و انتخاب داوطلبان برای ورود به گردونه انتخابات اهمیت و حساسیت فراوانی دارد.
وی با بیان اینکه در نظام‌های سیاسی دنیا نیز نهادهای متناظر با نهاد شورای نگهبان فعالیت می‌کند، تأکید کرد: این نهاد مختص نظام اسلامی ایران نیست و تمام نظام‌های سیاسی در فضای عمومی خودشان فیلترهایی را برای راهیابی افراد به سیستم حکومتی و نیز نظارت بر قوانین دارند.

قانون مبنای کار است
نوروزی با مهم ارزیابی کردن عمل به قانون در تمام سطوح و مراتب جامعه، گفت: قانون مبنای کار است و نظارت شورای نگهبان بر مصوبات مجلس نیز نباید از مسیر قانون و شرع خارج شود چرا که در صورت طی طریق بر ریل قانون و شرع، مصوباتی نهایی خواهند شد که هدف غایی‌شان احترام به معنویت و شرعِ مطلوبِ نظام اسلامی باشد.
این مدرس دانشگاه در استان با ذکر این نکته که شورای نگهبان در راستای عمل به وظابفش قطعاً با سختی‌هایی روبرو است، بیان کرد: این نهاد در مسیر تأیید صلاحیت به طور مداوم با شانتاژهای تبلیغاتی و فضاسازی‌های رسانه‌ای مواجه است اما نباید اسیر این فضا شود.
این کارشناس مسائل سیاسی در استان ادامه داد: شورای نگهبان باید بتواند از ورود افرادی که فساد سیاسی، اقتصادی و اخلاقی‌شان محرز است جلوگیری کند و نباید تحت تأثیر این یا آن رسانه یا قدرت قرار بگیرد.

خطرات تأیید صلاحیت افراد فاقد صلاحیت
وی با اشاره به ضرورت وجود نهاد نظارتی مانند شورای نگهبان، اضافه کرد: فساد در گونه‌های مختلفش در هر جامعه‌ و در میان بسیاری از افراد وجود دارد، عقل سلیم حکم می‌کند که نهادی وجود داشته باشد تا از ورود اینگونه افراد به بدنه سیاسی کشور اعم از دولت، مجلس، خبرگان رهبری، شوراها و ... جلوگیری کند.
نوروزی با اشاره به خطرات تأیید صلاحیت افراد فاسد، گفت: این امر نباید اتفاق بیفتد چرا که افراد فاسد و فاقد صلاحیت در صورت رد شدن از فیلترها و ورود به گردونه انتخابات، از ابزارهای مختلف مانند ثروت و قدرت برای رأی‌سازی بهره خواهند جست و چه بسا از سوی مردم انتخاب و وارد بدنه نظام سیاسی شوند.
وی با بیان اینکه حضور این دست افراد در فرایند انتخابات سلامت آن‌را به چالش می‌کشاند، ادامه داد: این افراد با توسل به عوام‌فریبی و ابزارهای تبلیغاتی مانند پول، سیر انتخابات را از ریل اصلی خارج می‌کنند و به جای اندیشیدن به منافع مردم با رانت‌خواری و ویژه‌خواری فساد را در همه ابعاد در جامعه نشر می‌دهند.

لزوم آگاه‌سازی مردم از علل رد صلاحیت افراد
نوروزی با تأکید بر اینکه عامه مردم از نقش کلیدی شورای نگهبان در بدنه سیاسی کشور، بی‌اطلاع هستند، افزود: مردم اگر بر اهمیت گزینش و انتخاب در تمام امور و سطوح جامعه آگاه باشند، بهتر می‌توانند اهمیت و ضرورت نقش‌آفرینی شورای نگهبان را درک کنند و به تصمیمات آن احترام بگذارند.
این مدرس دانشگاه در استان با مهم خواندن مقوله گزینش در همه امور، بیان کرد: همه انسان‌ها در ساده‌ترین امور نیز به انتخاب میان دو یا چند گزینه روی می‌آورند که گزینش در امر ازدواج، کار و حتی گزینش مدرسه مناسب برای تحصیل فرزند مصداق آنند.
وی با تعمیم اهمیت گزینش به مسائل کلان مملکتی، تأکید کرد: برخی به صورت غیرمعقولانه شانتاژ راه می‌اندازند که گزینش در تمام سطوح انتخابات را باید به دست مردم سپرد حال آنکه گزینش حداقلی توسط افراد زبده و کارشناس برای احراز صلاحیت کاندیدا در تمام کشورها و نظام‌های سیاسی، امری معمول و معقول است.
کارشناس سیاسی در استان خاطرنشان کرد: اشکالی که بر شورای نگهبان وارد است آگاه‌سازی مردم در خصوص دلایل رد صلاحیت‌هاست چرا که اگر مردم بر جزئیات علل رد صلاحیت افراد واقف شوند بهتر آن‌را خواهند پذیرفت و تحت تأثیر تبلیغات سوء بدخواهان قرار نخواند گرفت.

انتهای پیام

captcha