توصیه‌های امنیتی پلیس به حجاج/ اعزام ۱۵ پرواز از شیراز به سرزمین وحی
کد خبر: 3828804
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲

توصیه‌های امنیتی پلیس به حجاج/ اعزام ۱۵ پرواز از شیراز به سرزمین وحی

گروه اجتماعی ــ فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس به بیان نكات امنیتی كه زائران بیت‌الله‌الحرام باید بدان توجه داشته باشند پرداخت و گفت: زائران باید بدانند كه در خارج از كشور سفیر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند.

به گزارش ایكنا از فارس، اسد زراعتگر، فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس امروز، 30 تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با اشاره به فرارسیدن ایام حج تمتع گفت: زائران باید بدانند كه هر ایرانی سنبل اخلاق نیكوست و در خارج از كشور سفیر انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند، پس باید بهترین و بااخلاق‌ترین مردم باشند.

وی افزود: از طرفی كشور ایران پرچم‌دار مبارزه با مواد مخدر در جهان بوده و حفظ این ارزش به عهده تمام مردم این مرز و بوم به ویژه مسافران سرزمین وحی است.

حساسیت به حمل مواد مخدر
زراعتگر به بیان نكات امنیتی كه زائران بیت‌الله‌الحرام باید بدان توجه داشته باشند پرداخت و گفت: برابر قوانین حمل و نگه‌داری مواد مخدر در ایران اسلامی جرم بوده و در صورت كشف هرگونه مواد مخدر اعم از سنی و صنعتی و قرص‌های روانگردان ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه برابر ماده 17 قانون مبارزه با مواد مخدر در مرحله اول از یك تا 5 سال و مرحله دوم از 5 تا 15 سال ممنوع‌الخروج از كشور خواهند شد.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس ادامه داد: با توجه به حساسیت‌های موجود چنانچه پلیس عربستان از مسافری مواد مخدر یا روانگردان كشف كند علاوه بر رفتار بسیار سختگیرانه اعمال مجازات‌های سنگینی نظیر حبس‌های طولانی‌مدت و اعدام نیز دور از ذهن نبوده و تحت هر شرایطی دفاع از فرد امكان‌پذیر نخواهد بود.

داروهای ممنوعه
وی گفت: علاوه بر موارد یاد شده حمل داروهایی نظیر آمپول پتیدین، آمپول مرفین، قرص و آمپول بوپرنورفین، قرص و آمپول دیازپام، قرص و شربت متادون، قرص هیدرو مرفین، قرص متیل فنیدات هیدروكلراید، قرص و آمپول ترامادول، شربت اكسپكتورانت كدئین نیز در عربستان ممنوع بوده و در صورت كشف در آن كشور برای آن مجازات در نظر گرفته خواهد شد لذا توصیه می‌شود از حمل آن خودداری كنند.

زراعتگر همچنین در خصوص داروهای گیاهی نیز گفت: برخی گیاهان دارویی از نظر ظاهری شباهت زیادی با مواد مخدر دارند مانند شیرین بیان و این نوع داروهای گیاهی برای پلیس عربستان ناشناخته است و توصیه می‌شود از حمل آن خودداری كنند ضمن اینكه داروهای گیاهی آسیاب شده نیز همراه نداشته باشند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس این نكته را به زائران بیت‌الله‌الحرام متذكر شد كه حمل داروهای تخصصی و درمانی هیچ‌گونه منعی ندارد و در صورت داشتن بیماری‌های خاص و نیاز به مصرف داروهای ویژه ضمن مشورت با پزشك سازمان حج و زیارت صرفاً باید در زمان ورود به گیت بازرسی نسخه پزشك را همراه داشته باشند.

از حمل ترشیجات جداً پرهیز شود
وی بیان كرد: علاوه بر این‌ها حمل اقلامی نظیر مایعات اسیدی مثل آبلیمو و آبغوره، انواع ترشیجات، وسایل تیز و برنده مثل كارد و چاقو و انواع قوطی‌های حاوی مواد اشتعال‌زا مثل گاز و فندك برابر قوانین بین‌المللی ممنوع است لذا از قرار دادن آن داخل وسایل خود و حمل آن به داخل گیت‌های بازرسی خودداری كنند.

زراعتگر با بیان اینكه زائران كارت شناسایی خود را قبل از حضور در فرودگاه آویز كنند و در محل‌های پرازدحام خصوصاً درب‌های ورود و خروج كه احتمال سرقت از وسایل همراه متصور است دقت لازم را داشته باشند، گفت: همچنین زائران اشیاء قیمتی و با ارزش خود را داخل چمدان و بار غیرهمراه قرار ندهند و همراه خود داشته باشند.

حداكثر میزان طلا و پولی كه زائران می‌توانند همراه داشته باشند
وی به میزان وجهی كه زائران می‌توانند همراه خود داشته باشند نیز اشاره كرد و گفت:‌ میزان ارز مجاز در سفرهای خارجی 5 هزار یورو و یا ارز معادل 5 میلیون تومان وجه رایج كشور است و بیش از آن ممنوعیت قانونی دارد.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس همچنین گفت: در خصوص حمل زعفران و طلا هم میزان مجاز 150 گرم بوده و همراه داشتن بیش از آن ممنوعیت قانونی دارد.

زراعتگر به زائران توصیه كرد كه برای تسهیل در امر بازرسی سعی كنند از حمل تنقلات، شكلات‌های مغزدار و خشكبار مغز نشده خودداری كنند.

وی با بیان اینكه زائران در طول سفر مراقب مدارك و وسایل همراه خود باشند و از پذیرش اشیا و وسایل دیگران كه مسئولیت‌آور است، امتناع كنند، گفت: تحویل وسایل، بار، مدارك و اوراق شناسایی به افراد ناشناس تبعاتی در پی دارد لذا در این رابطه زائران هوشیار باشند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس اضافه كرد: علاوه بر این‌ها زائران به‌منظور جلوگیری از مفقودیت یا سرقت ساك و چمدان خود از قرار دادن بیش از حد وسایل در صندوق عقب خودرو كه باعث بازماندن آن می‌شود، خودداری كنند.

زراعتگر این نكته را یادآور شد كه اقدامات بازرسی پلیس به‌منظور صیانت از زائران و پیشگیری از هر گونه موارد سوء در كشور خارجی است لذا درخواست می‌شود كه زائران نهایت همكاری را با پلیس داشته باشند.

3744 از فارس عازم سرزمین وحی می‌شوند
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه پروازهای زائران از استان فارس طی روزهای اول تا 6 مردادماه انجام می‌شود، گفت: طی این مدت 3 هزار و 744 نفر زائر استان‌های فارس، یزد و كهگیلویه و بویراحمد شامل 23 كاروان از استان فارس، یك كاروان از یزد و یك كاروان از كهگیلویه و بویراحمد با 15 پرواز از فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز عازم فرودگاه جده می‌شوند.

فرمانده پلیس فرودگاه‌های استان فارس گفت: به دلیل محدودیت ترافیكی و مكانی از زائران درخواست می‌شود كه مراسم بدرقه و استقبال را در منزل یا اماكن عمومی انجام دهند و حداقل 4 ساعت قبل از پرواز جهت انجام تشریفات پروازی در فرودگاه حاضر باشند.

انتهای پیام  

captcha