مسئولان نظام از مزایای ارزهای دیجیتال مطلع نیستند/ بلاک‌چین؛ پشتوانه اصلی پول‌های مجازی
کد خبر: 3829325
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
هادی اسدی:

مسئولان نظام از مزایای ارزهای دیجیتال مطلع نیستند/ بلاک‌چین؛ پشتوانه اصلی پول‌های مجازی

گروه اقتصاد ــ کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا اظهار کرد: هنوز سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام از مزایای بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال مطلع نیستند و البته در این زمینه به خوبی به آن‌ها مشاوره نداده‌اند و به همین دلیل وارد این وادی نشده‌اند.

موضوع استخراج ارزهای مجازی به ویژه بیت‌کوین در ایران در هفته‌های اخیر بسیار داغ شده است، به گونه‌ای که برخی از مسئولان دولتی از احتمال قانونی شدن استخراج و خرید و فروش پول‌های مجازی خبر می‌دهند. استخراج و مبادله پول‌های مجازی تاکنون در ایران ممنوع بوده و سال گذشته نیز هم بانک مرکزی و هم سازمان بورس و اوراق بهادار درباره این موضوع هشدارهای لازم را دادند. لذا گفته‌های روزهای گذشته این مسئولان از جمله وزیر ارتباطات سخن تازه‌ای است اما در این میان برخی سؤالات همانند پشتوانه این پول‌ها و میزان کارآیی آن مطرح است که باید بیشتر مورد بحث و بررسی قرار گیرد. روز گذشته 31 تیرماه نیز رئیس‌کل بانک مرکزی از تصویب سازوکار استخراج ارزهای دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت خبر داد.


هادی اسدی، کارشناس استارت‌آپ و کسب‌وکارهای نوپا، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اهمیت استفاده ایران از ارزهای دیجیتال پرداخت و گفت: ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که حدود چهار یا پنج ماه پیش، در قوه قضائیه جلسه‌ای گذاشته شد و از اولین ارز دیجیتال پایه طلا رونمایی به عمل آمد. آن موقع هنوز حجت‌الاسلام رئیسی در قوه قضائیه مسئولیت نگرفته بود، بلکه در آستان قدس رضوی بودند. این خبر جالبی بود اما متأسفانه دیگر خبری از آن موضوع نشد.

چاره‌ای غیر از حرکت به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال نداریم

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که چاره‌ای غیر از حرکت به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال نداریم. زمانی بشر از پول‌هایی همانند سکه و طلا و نقره، سپس درهم و دینار استفاده و بعد به سمت اسکناس رفت و در نهایت امروزه اکثر ما در حال کار کردن با یک کارت بانکی هستیم. دیگر پول کاغذی در دست ما نیست. لذا بشر چاره‌ای غیر از این ندارد که به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال برود.

اسدی درباره ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال بیان کرد: مبنای ارزش‌گذاری ارزهای دیجیتال می‌تواند بسیاری از چیزها باشد. از جمله همان کاری که در قوه قضائیه کردند پایه این‌ ارزهای دیجیتال می‌تواند طلا یا هر مورد دیگری باشد. با این اوصاف، این مسیری است که لاجرم در آن قدرم خواهیم گذاشت.

مبنای ارزش ارزهای دیجیتال

این کارشناس استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: از سوی دیگر موضوع مهم این است که چه کسی این ارزها را تضمین می‌کند و پشتوانه آنها چیست؟ در این باره باید گفت که ارزهای دیجیتال دو گونه پشتوانه دارند که یکی همان ساختار بلاک‌چین است و تضمین می‌کند که هر شماره مرتبط با یک ارز، نه زیاد و نه کم و نه حذف خواهد شد. دوم اینکه در حال حرکت به این سمت هستیم که میزان اعتبار مؤید خلق یک پول مجازی باشد.

وی افزود: برای مثالی در این مورد باید گفت که فرض کنید من یک ارز دیجیتال درست کرده‌ام که فقط سه نفر آن را قبول دارند. در این شرایط فقط این سه نفر می‌توانند آن را دست به دست کرده و با آن کار کنند و وقتی نفر چهار آن را قبول ندارد برایش بی‌ارزش است اما ممکن است برای آن سه نفر ارزش بسیاری داشته باشد. بنابراین اگر یک پول یا شماره دیجیتالی بیاید که ما به آن ارز دیجیتال می‌گوییم و تمام مردم دنیا یا اکثر مردم آن را قبول کنند، این مقبولیت باعث اعتبار آن خواهد شد و همین موضوع تبدیل به مبنای ارزش آن پول خواهد شد.

مقبولیت مردم مبنای تولید ارز مجازی است

اسدی بیان کرد: این موضوع بسیار مهمی است که به آن اشاره کردم. بنده مواردی را سراغ دارم که ارزهایی تشکیل شده که آدم‌های بسیاری آن را قبول دارند اما بسیاری دیگر هم آن را قبول ندارند. به یاد دارم که در گذشته‌ها اگر در مشهد پول خُرد وجود نداشت، بلیط‌های کاغذی کوچکی که برای مسافرت با اتوبوس استفاده می‌شد، نقش این پول‌ها را ایفا می‌کرد. در این شرایط اگر شما به مغازه یا داخل تاکسی می‌رفتید، برای تسویه پول‌های خُرد، بلیط اتوبوس داخل مشهد را می‌دادند.

این کارشناس استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای نوپا تصریح کرد: آن موقع از بلیط‌فروشی، بلیط کاغذی اتوبوس را خریداری می‌کردید اما اگر پول خرد نداشتید این بلیط را پرداخت می‌کردید. بنده بارها از مغازه‌های مشهد خرید کردم و طرف هم به جای پرداخت پول خُرد به من بلیط اتوبوس داده است. بنابراین هر چیزی که مردم آن را قبول کنند می‌تواند مبنای تولید یک ارز باشد.

اهمیت پذیرش اجتماعی پول‌های مجازی

وی اظهار کرد: اگر تا الان پشتوانه انتشار پول، طلا یا هر چیز با ارزش دیگری بوده اما اکنون در حال حرکت به سمتی هستیم که پشتوانه ارزها، میزان اعتبار آنها باشد و اینکه چقدر پذیرش اجتماعی دارد و چد نفر آن را قبول می‌کنند. اکنون تلگرام ارز دیجیتال دارد، اما چون در ایران ممنوع است کسی حاضر به کار کردن با چنین ارزی نیست.

اسدی گفت: شرکت آمازون در آمریکا هم اولین ارز دیجیتال را منتشر کرد که خیلی‌ها آن را قبول کرده و بسیاری هم آن را قبول نکردند. در بسیاری از موارد دیگر در دنیا هم شاهد چنین مسائلی بوده‌ایم. بنابراین الان در وضعیتی قرار داریم که یک ارز دیجیتال بر اساس تعداد افرادی که آن را قبول دارند اهمیت خواهد داشت.

ارزهای دیجیتال مشکل امنیتی ندارند

وی ادامه داد: معتقدم ارزهای دیجیتال مشکل امنیتی ندارند. برای اینکه بلاک چین را را‌ه‌اندازی کنیم، نیازمند یک زیرساخت اینترنت و در واقع ارتباط شبکه‌ای هستیم. در کشور ما هم اینترنت ملی که سال‌هاست بر روی آن کار می‌کنند می‌تواند پشتوانه این موضوع باشد و هم اینکه در بستر اینترنت جهانی هم می‌توانیم این ارتباط را برقرار کنیم.

اسدی بیان کرد: نیاز دوم ما برای راه‌اندازی بلاک‌چین، نرم‌افزار و تکنولوژی آن است. همه این موارد را در ایران داریم فقط سخت‌افزارهای آن را در ایران نمی‌سازیم اما قابلیت ساخت آن وجود دارد. دلیل اینکه این سخت‌افزارها را هم در ایران نمی‌سازیم این است که برای ما گران تمام می‌شود. کارت‌های گرافیک ماینرهای دیجیتال در خارج ارزان‌تر تمام می‌شود اما برای ما هزینه زیادی دارد.

بی‌توجهی سیاستگذاران کشور به ارزهای دیجیتال

این کارشناس استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: ما از لحاظ شبکه، زیرساخت و نرم‌افزارهای لازم برای تولید ارزهای دیجیتال مشکلی نداریم. نرم‌افزار آن هم مبتنی بر بلاک‌چین است که در این مورد هم خوشبختانه بسیاری از جوانان و سایر کسانی‌که در حوزه فناوری اطلاعات مشغول کار کردن هستند با آن آشنایی دارند. حتی محصولات خوبی را درست کرده‌اند.

وی افزود: در نمایشگاه «الکامپ» امسال چندین محصول و فرآورده دیجیتالی بود که مبتنی بر بلاک چین کار می‌کرد. سال گذشته در بانک کشاورزی از یک سامانه دیجیتال رونمایی شد که آن هم بر بستر بلاک‌چین تولید شده بود. بنابراین هیچ مشکلی از این بابت نداریم اما معتقدم هنوز سیاستگذاران و مدیران ارشد نظام خیلی خوب از مزایای بلاک چین و ارزهای دیجیتال مطلع نشده‌اند و البته در این زمینه به خوبی به آن‌ها مشاوره نداده‌اند و به همین دلیل وارد این وادی نشده‌اند.

ثروت زیادی برای پشتوانه ارزهای دیجیتال داریم

اسدی بیان کرد: اگر یکی پیدا می‌شد به خوبی به آن‌ها مشاوره می‌داد، شاید ایران باید خیلی زودتر صاحب ارز دیجیتال می‌شد. ما منابع و ثروت هم به اندازه کافی داریم. کشور ونزوئلا همین کار را انجام داد و اعلام کرد که پول دیجیتالی منتشر می‌کند که مبنای آن چند بشکه نفت است. اتفاقاً در ایران هم چون ثروت زیادی داریم می‌توانیم یک ارز دیجیتال قدرتمند در دنیا تولید کنیم. ما از این بابت هیچ مشکلی نداریم فقط مسئولان ما باید به اهمیت این موضوع پی ببرند.

این کارشناس استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای نوپا تصریح کرد: این یک کار استارت‌آپی نیست بلکه خدماتی است، چراکه وقتی ماینر و آن دستگاه استخراج ارز دیجیتال را به اینترنت وصل و شروع به کار کردن می‌کنیم. در واقع تبدیل به یکی از دستگاه‌هایی می‌شویم که در شبکه بزرگ ارزهای دیجیتال، نگهبان و حافظ شماره‌های دیجیتالی هستیم. هرچقدر که تعداد این دستگاه‌ها بیشتر باشد امنیت همه بیشتر می‌شود.

مسئولان نظام از مزایای ارزهای دیجیتال مطلع نیستند/ یک نوآوری جالب در مشهد

نحوه تأمین امنیت ارزهای دیجیتال

وی اظهار کرد: به همین دلیل است که شبکه جهانی بیت‌کوین به شما می‌گوید که چون از این شماره‌های دیجیتال نگهبانی می‌کنید بنابراین من یک پول دیجیتال به شما خواهم داد. برای مثال اگر ما دو هزار ساعت در داخل شبکه باشیم یک بیت‌کوین در مقابل آن خدمات به ما داده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان این را استارت‌آپی کرد چراکه نیازمند سرمایه و فضایی برای کار کردن هستیم و لذا نمی‌توانیم به عنوان واقعه‌ای استارت‌آپی به این موضوع نگاه کنیم.

اسدی با اشاره به برنامه دولت برای در نظر گرفتن تعرفه برق برای استخراج ارزهای دیجیتال گفت: البته ارز دیجیتال فقط بیت‌کوین نیست. ممکن است یک ارز دیجیتال در حد ملی را استخراج کنیم و برای مثال اسم آن را «تومن» یا «ایران‌کوین» بگذاریم. وقتی‌که این اتفاق رخ داد، باید از طریق همین ماینرها امنیت این ارز دیجیتال را تأمین کنیم. در واقع باید این ماینرها در سراسر کشور از آن نگهبانی کنند.

لزوم در نظر گرفتن تعرفه مخصوص استخراج ارزهای دیجیتال

وی ادامه داد: این نگهبانی و راه‌اندازی شبکه ملی نیازمند امکانات، فضا، برق و آن ماینر است. بنابراین چاره‌ای غیر از این وجود ندارد که تعرفه آن به صورت جداگانه مثلاً همانند برق صنعتی، روستایی یا مسکونی حساب شود. باید تعرفه برق خاصی برای استخراج ارزهای دیجیتال در نظر گرفت و در واقع چاره‌ای غیر از این نداریم.

اسدی بیان کرد: از سوی دیگر معتقدم که مخابرات و وزارت ارتباطات باید ساختاری ایجاد کند که بیست و چهار ساعته و مداوم این ماینرها به هم متصل باشند و قطعی اینترنت هم برای آن‌ها وجود نداشته باشد. لذا چاره‌ای غیر از این نیست که تعرفه خاصی برای آن تعیین شود. حال اگر این دو نهاد اقدام به ایجاد این شبکه کردند، می‌توانیم سودآوری زیادی هم با آن داشته باشیم.

امکان سودآوری از ارزهای دیجیتال

این کارشناس استارت‌آپ‌ و کسب‌وکارهای نوپا یادآور شد: برای مثالی در این زمینه می‌توان اشاره کرد که الان از هواپیماهایی که از آسمان ایران می‌گذرند پولی دریافت می‌شود. حال اگر ایران این زیرساخت را ایجاد کند می‌تواند نگهبانی و پشتیبانی ارزهای دیگران را هم برعهده گرفته و از این طریق‌ سودآوری داشته باشد. بنابراین می‌توان این گونه هم به این موضوع نگاه کرد.

وی در پایان گفت: معتقدم ارزهای دیجیتال آینده خوبی دارند و خیلی هم برای مملکت مفید هستند و چون انرژی هم در کشور ما ارزان است می‌تواند منبعی باشد که ما پول خوبی دربیاوریم. لذا بهتر است که حتماً به این سمت حرکت کنیم.

انتهای پیام

 

captcha