صرفاً زیست‌‌شبانه ضابطه‌مند را می‌پذیریم/ ضرورت تأمین امنیت روانی و اجتماعی
کد خبر: 3829475
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
استاندار تهران در گفت‌وگو با ایکنا:

صرفاً زیست‌‌شبانه ضابطه‌مند را می‌پذیریم/ ضرورت تأمین امنیت روانی و اجتماعی

‌گروه جامعه ــ استاندار تهران با تأکید بر اینکه در طرح زیست‌ شبانه ابتدا باید بتوانیم امنیت مردم را چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اجتماعی تأمین کنیم، اظهار کرد: اگر برنامه مشخصی برای نقاط مورد نظر اجرای طرح زیست‌ شبانه باشد، بررسی می‌کنیم و گزارش نیازمندی‌های آن را مشخص و برای صدور مجوز آن اقدام و کمک خواهیم کرد.

‌به گزارش ایکنا؛ لابه‌لای تمامی کم و کاستی‌ها و اخبار خوب و ناامیدکننده در شهر، ماجرای «حیات شبانه تهران» یا همان زیست شبانه مدتی است که یک‌درمیان بین اخبار قتل همسر شهردار سابق تهران و سایر رویداد‌های خبری پایتخت منتشر می‌شود. طرحی که سال گذشته کلیات لایحه آن در صدوبیست‌و‌دومین جلسه شورای شهر تهران  با عنوان «الزام شهرداری به برنامه‌ریزی و بسترسازی و احیای زیست‌ شبانه» با ۱۴ رأی موافق تصویب شد.

بعد از یک رفت و برگشت از فرمانداری و ایجاد برخی اصلاحات در آن، ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال جاری زهرا نژاد‌بهرام، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، از تصویب و اجرای آن به صورت پایلوت در برخی مناطق تهران از جمله مناطق شش، یک و هشت با عنوان طرح حیات‌ شبانه خبر داد. در ادامه این طرح مقرر شد مناطق دو و ۲۲ نیز به منطقه‌های مذکور اضافه شوند. از آنجایی که در ماه مبارک رمضان به‌ صورت معمول ساعات بعد از افطار تا سحر را بسیاری از مردم به دلایل مختلف بیدار بودند و شهر آمادگی آن را داشت، این ماه را برای اجرای پایلوت طرح حیات شبانه انتخاب کردند.

‌بعد از مطرح شدن مجدد این طرح، مخالفان و موافقان آن به ارائه نظر‌های خود پرداختند. در این جریان برخی معتقد بودند که رسمیت دادن به زندگی شبانه در تهران به دلیل نداشتن زیرساخت مناسب باعث عدم کنترل صحیح آن می‌شود و در نهایت سایر مشکلات مدیریتی را در این حوزه پدید می‌آورد؛ به‌ عبارت دیگر زیست شبانه بدون نگاه مدیریتی کلان می‌تواند به فعالیتی غیرمعقول، بدون کیفیت و حتی خطرناک تبدیل شود. مدافعان این طرح هم معتقدند که زیست شبانه می‌تواند باعث افزایش سرزندگی و نشاط شهری و باعث توسعه و رونق کسب و کار و تجارت شود و فرصت‌های شغلی بیشتری را برای شهروندان به‌ وجود آورد. همچنین فرصت‌های تفریح و فراغت بیشتری را برای مردم ایجاد کند.
 
دوری از سبک زندگی اسلامی -‌ ایرانی
انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، هم یکی از مخالفان اجرای این طرح است که در‌گفت‌وگو با ایکنا؛ به چرایی مخالفت با این طرح و تبیین اصلاحات مورد نیاز آن پرداخت و اظهار کرد: در اجرای این طرح درواقع ما به زیست‌ شبانه‌ای برمی‌خوریم که تنها هدف‌ آن قدم‌ زدن و کار‌های بی‌فایده و بیهوده است. برخی از این کار‌ها می‌تواند به‌ دور از سبک زندگی اسلامی -‌ ایرانی باشد و ما به درستی با چنین طرحی مخالف هستیم.
 
زیست‌شبانه باید همراه با ارائه خدمات آموزشی باشد
وی ادامه داد: زیست شبانه‌ای که فعالیت و خدماتی را در قالب آموزشی به مردم ارائه دهد مانند بازارچه‌هایی که سازمان فنی و حرفه‌ای به تازگی در تهران برپا کرده و تا انتهای شب هم خدماتی ارائه می‌دهند قابل قبول است و ما برنامه‌های این‌چنینی را هم تشویق و هم حمایت می‌کنیم؛‌ به این معنی که این طرح یک متولی به نام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دارد که هدفی بزرگ را دنبال می‌کند.

استاندار تهران افزود: در هرجایی از این شهر اگر دستگاهی متولی اصلی فعالیتی با هدفی بزرگ باشد و مطرح کند که نیازمند برپایی چنین اقداماتی است که جوانان و خانواده‌ها همگی از آن بهرهمند شوند و فواید اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای جامعه دارد مورد تشویق و حمایت استانداری قرار می‌گیرد.
 
محسنی‌بندپی با تأکید بر اینکه در زیست‌ شبانه باید امنیت افرادی که می‌خواهند کسب و کار راه‌اندازی کنند و مردمی که از آنجا عبور می‌کنند فراهم شود، افزود: در این طرح ابتدا باید بتوانیم امنیت مردم را چه به لحاظ روانی و چه به لحاظ اجتماعی تأمین کنیم. پس باید زیست شبانه‌ای مطرح شود که متولی کار  دارد. در گذشته با گذر باب همایون و 30 تیر هیچ مخالفتی نداشتیم و مخالفت هم نخواهیم کرد، چراکه از قبل تمامی جوانب آن بررسی شد و نیروی انتظامی هم امنیت محل را به صورت کامل تأمین کرد. از طرفی وزارت بهداشت هم موارد بهداشتی فعالیت‌های این دو خیابان را بررسی کرد و زیرنظر گرفت و به همین ترتیب همه دستگاه‌های مسئول ورود کردند تا کار به این مرحله رسید.
 
چه نوع زیست‌شبانه‌ای مورد تأیید است
وی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت طرح زیست‌ شبانه باید به صورت اصولی رسیدگی شود، تصریح کرد: امروز در هرجایی که لازم است زیست‌ شبانه طراحی و برنامه‌ریزی شود، اگر برنامه مشخصی برای آن باشد، بررسی می‌کنیم و جوانب امر را بعد از بررسی‌های لازم و گزارش نیازمندی‌ها مشخص کرده و برای صدور مجوز آن اقدام و کمک خواهیم کرد.

به گزارش ایکنا؛ جمعی از اعضای شورای شهر تهران طرح زیست‌ شبانه را در بعضی از مناطق شهر تهران مطرح کردند و در نهایت علی‌رغم بعضی از مخالفت‌های اعضای شورا به تصویب رسید و در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد تا در هیئت حل اختلاف مرکزی مطرح و رسیدگی شود.
 
انتهای پیام
captcha